لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/07/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

همه چیز درباره فرش شگی یا پرز بلند

پرزهای بلند قرمز فرش شگی قالی کاشان

منتشر شده در 10ام مهر 1398

آخرین ویرایش در 5ام دی 1402

در این مقاله قصد داریم فرش شگی یا پرز بلند را به شما معرفی نموده و معایب و محاسن آن را برای شما بیان کنیم. فرش شگی از خاص ترین و پر طرفدارترین نوع فرش ماشینی به ویژه در خانه های با دکوراسیون مدرن امروزی است. به طوری که شما هر مدل دکوراسیون و چیدمانی داشته باشید، می توانید از فرش شگی یا پرزبلند استفاده کنید. در نتیجه این فرش انتخاب بسیار مناسبی برای عروس و دامادها و یا کسانی است که مدام در حال تعویض و جا به جایی منزل هستند.

فرش شگی سه رنگ قهوه ای کاشان فرش شگی سه رنگ بنفش کاشان فرش شگی سه رنگ نقره ای کاشان

فرش شگی سه رنگ قهوه ای کاشان 3

فرش شگی سه رنگ بنفش کاشان 2

فرش شگی سه رنگ نقره ای کاشان 2

برای مشاهده دیگر طرح ها و رنگ های متنوع و جذاب، از صفحه خرید فرش شگی مجموعه قالی کاشان دیدن فرمایید.

فرش شگی قدمت فرش های سنتی و کلاسیک کاشان را نداشته و از این فرش در کشور های اروپایی که سبک دکوراسیون مدرن در آنها رواج دارد، بیشتر استفاده می شود. بنابراین می توان این فرش را یکی از عناصر اصلی ست کردن فرش با دکوراسیون مدرن دانست. پس برای خرید فرش که با چیدمان و دکوراسیون مدرن خانه شما هماهنگ بوده و همخوانی داشته باشد، می توانید روی فرش طرح شگی یا پرز بلند حساب کنید.

لغت شگی ( Shaggy ) ، واژه انگلیسی و به معنای مو بلند است که این نام گذاری به دلیل پرزهای بلندی است که در بافت این نوع فرش استفاده می شود. همانطور که گفته شد، شگی از جمله خاص ترین تولیدات در حوزه انواع فرش و کفپوش در سالهای اخیر است.

با توجه به سادگی و قابلیت هماهنگی و ست شدن با دکوراسیون های مختلف، فرش شگی نظر طرفداران و علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است. از میان دسته بندی های مختلف فرش کلاسیک و فرش فانتزی در فرش کاشان، فرش شگی در دسته فرش های فانتزی می گنجد.

فرش های شگی اساسا طرح ساده و خلوت دارد و معمولا به صورت تک‌ رنگ تولید می‌شود. البته لازم به ذکر است فرش شگی با زمینه سه بعدی و چند رنگ نیز بافته شده که از جذابیت خاص و ویژه ای برخوردار هستند. در مورد این فرش توضیحات و مواردی وجود دارد که با مطالعه آن ها می توانید فرش شگی را بهتر بشناسید. 

فرش شگی سالها در ترکیه و کشورهای اروپایی تولید می شد. اما به دلیل جذابیت آن و تقاضای بازار داخلی که ناشی از جذابیت و خاص بودن آن است، شرکت ها و کارخانه های فرش کاشان به ویژه برندهای معتبر و شناخته شده ای مانند فرش محتشم کاشان و فرش بزرگمهر نیز به تولید و بافت این نوع فرش روی آوردند و توانستند علاوه بر جلب نظر متقاضیان داخلی، نظر تجار خارجی را نیز به خود جلب کنند.

فرش شگی یا پرزبلند چه تفاوتی با دیگر فرش ها دارد؟

فرش شگی یا پرزبلند از نظر شکل و فرم بافت با فرش های سنتی متفاوت است. این فرش ها به لحاظ وزنی نیز از سایر فرش ها سبک ترند. چرا که شیوه بافتشان متفاوت بوده و در آن از الیاف کمتری نسبت به فرش های کلاسیک استفاده می شود.

معمولا فرش های پرزبلند در سایزهای 50*100 سانت و 1*1 متر و 1*1.5 متری و 1*3 و 1.5*2.25 و 2*3 متر (فرش 6 متری) تولید می شوند. علت این امر نیز کاربرد این فرش است که بعدا به صورت مفصل به آن می پردازیم. سایز ها و اندازه های بزرگ تر از فرش 6 متری در شگی متداول نیست و کاربرد کم تری دارد. به همین دلیل در صورت تمایل برای خرید فرش پرزبلند با اندازه های بزرگ تر باید به صورت سفارشی و معمولا جفتی اقدام نمایید.

جدای از اینکه چه کاربردی را برای فرش شگی در نظر داشته باشید، به دلیل نوع خاص بافت و استفاده از نخ های مختلف و طرح دار، به صورت کلی این نوع فرش ، تزئینی است. و از آن بیشتر برای تزیین و ست کردن دکوراسیون استفاده می شود تا به عنوان کفپوش اصلی.

به دلیل همین تزئینی بودن فرش شگی، بافت و تولید آن در سایزهای کوچک مختلف و همچنین اشکال مختلف ( به اشکال دایره، قلبی ، گل، برگ درخت، ماشین و…) نیز مرسوم است. اگرچه همچنان بافت و خرید و فروش فرش های مستطیلی بسیار بیشتر از اشکال خاص است.

از الیاف به کار برده شده در این فرش می توان از پلی استر و پلی پروپیلن نام برد. این را بدانید الیاف از هر کدام که باشد در این فرش به شکل قطعه قطعه ( پایل شده ) مورد استفاده قرار می گیرد. به این تعبیر که در قالی های معمولی سنتی اندازه هر پایل ( قطعه نخ ) به کار رفته در خاب فرش ، حدودا 11 میلی متر می باشد، ولی در فرش شگی این اندازه به 30 تا 50 میلی متر نیز می رسد. به همین دلیل به این نوع فرش ، فرش پرزبلند گفته می شود.

فرش شگی سه رنگ قهوه ای کاشان فرش شگی سه رنگ بنفش کاشان فرش شگی سه رنگ قهوه ای کاشان

فرش شگی سه رنگ قهوه ای کاشان 2

فرش شگی سه رنگ بنفش کاشان 1

فرش شگی سه رنگ قهوه ای کاشان 1

برای مشاهده دیگر طرح ها و رنگ های متنوع و جذاب، از صفحه خرید فرش شگی مجموعه قالی کاشان دیدن فرمایید.

مزایای استفاده از فرش شگی چیست؟

فرش شگی دارای مزایایی است که آن را به انتخاب و خرید مناسب و دلخواه توسط خریداران فرش ماشینی تبدیل می کند. در ادامه به مزایای فرش شگی می پردازیم.

نرمی و لطافت

نخستین حسن و ویژگی فرش شگی آن است که نوع الیاف نرم نسبتا بلند که در بافت این گونه فرش ها به کار رفته، باعث شده است نرمی و لطافت نسبتا خوبی نسبت به دیگر فرش ها داشته باشد.

درخشندگی و براق بودن

استفاده از نخ های پلی استر، پلی پروپیلن و … که در فرش شگی رایج است به دلیل براق بودن ، جلوه  و درخشندگی بیشتری به این فرش نسبت به سایر فرش ها می دهد.

تنوع بافت ظاهری

فرش شگی به دلیل نوع بافت آن تنها فرش است که در بافت آن از انواع نخ های فانتزی با نمره ها و ضخامت ها و اشکال گوناگون استفاده می شود. به این ترتیب این امکان وجود دارد که در یک فرش شگی ، نخ های ضخیم و نازک در کنار نخ های ساده مدل دار مانند نخ های فانتزی و یا نخ های زری شکل به کار روند. این موضوع باعث می شود که فرش شگی بیشترین تنوع شکل و نوع ظاهری را در میان فرش های ماشینی داشته باشد. ( البته این امر جدای از طرح و نقشه فرش است)

تنوع شکل و قالب فرش

تنوع شکل در شگی به نسبت بیشتر از دیگر انواع فرش است. و شما می توانید فرش شگی دایره ای ، طرح برگ درخت ، طرح گل و انواع اشکال هندسی و فانتزی را در این گونه فرش ها مشاهده کنید.

بدون پرز و ضد حساسیت بودن

الیاف پلی استر و پلی پروپیلن و دیگر الیاف فانتزی که در بافت فرش های شگی به کار میرود به صورت کلی فاقد پرزدهی بوده و به همین دلیل حساسیت نیز ایجاد نمی کنند. از این رو می توان این فرش ها را از نظر بهداشت و سلامت گزینه مناسبی برای فرش کودک و فرش آشپزخانه دانست.

قیمت پایین تر و مقرون به صرفه بودن

همانگونه که قبلا هم اشاره شد، در بافت فرش شگی، از انواع نخ های تشکیل شده از خانواده الیاف پلی استر و پلی پروپیلن، استفاده می شود و این الیاف نسبت به نخ ها و الیاف اکریلیک ارزان تر هستند. از طرف دیگر تراکم گره های فرش شگی نسبت به فرش های اکریلیک پایین تر است. به همین دلایل، این نوع فرش نسبت به فرش های اکریلیک و سنتی یک فرش ارزان محسوب می شود. پس برای خانواده ها و کسانی که می خواهند در هزینه های خود صرفه جویی کنند، فرش شگی گزینه خوبی به نظر می رسد.

قبل از خرید فرش شگی باید به این نکات توجه کنید!

مسلما فرش های شگی و پرز بلند نیز مانند هر فرش و یا هر محصول دیگر در کنار ویژگی های خوب و محسنات خود، نواقص و عیب هایی نیز دارند که بد نیست در صورتی که قصد خرید این گونه فرش ها را دارید پیش از خرید نسبت به این عیب ها و نواقص آگاهی داشته باشید. ما در اینجا به ترتیب به آنها اشاره می کنیم.

نخست اینکه در فرش شگی به دلیل پرزهای بلندی که دارد گرد و خاک و سایر ذرات ریز بیشتر از فرش های دیگر در لابه لای این پرز ها قرار می گیرد. پس در نتیجه این نکته را در نظر بگیرد که نظافت و جارو زدن آن نیز سخت تر خواهد بود. یکی از راه هایی که فرش نیاز به نظافت مداوم نداشته باشد این است که فرش شگی بهتر است در مناطق کم رفت و آمد پهن شود تا در نتیجه کمتر در معرض کثیفی قرار بگیرد.

البته این نکته بیشتر برای خانه های شلوغ و همچنین فرش های شگی بزرگ مشکل ایجاد می کند. اما در خانه های کم جمعیت که در آنها جارو برقی قوی کار جارو دستی را انجام می دهد، این مشکل چندان جدی به نظر نمی رسد. به ویژه در مورد سایزهای قالیچه کوچک و پادری که به راحتی امکان جمع کردن آنها و تکاندن آنها داخل حیاط یا تراس و حمام و .. وجود دارد.

دوم اینکه جنس فرش های شگی عموما از انواع شاخه های پلی استر و پلی پروپیلن است. اینگونه نخ ها که در فرش های شگی و فانتزی کاربرد دارند به صورت کلی از دوام و ایستایی کمتری نسبت به نخ اکریلیک برخوردار هستند و البته به همین نسبت فرش بافته شده با نخ های پلی استر ارزان تر است.

در نهایت باید در نظر داشت که همان طور که گفته شد، معمولا امکان بافت و تولید فرش بزرگ تر از فرش 9 متری در نوع شگی وجود ندارد.

آیا فرش شگی برای کاربرد شما مناسب است؟

همانطور که اشاره شد، این فرش در گروه فرش های فانتزی قرار می گیرد. فرش های فانتزی بیشتر کارکرد تزئینی و دکوری دارند. در میان فرش های فانتزی ، شگی بیش از دیگران کاربرد تزئینی دارد و این امر نیز به دلیل تنوع شکل ، رنگ های خاص و تنوع بافت و نخ های خاص است که در بافت آن به کار می رود.

اگر چه این نوع فرش را می توان به عنوان یک فرش در دکوراسیون فضای اصلی خانه نیز استفاده نمود، اما چنین کاربردی در خانه های ایرانی کمتر به چشم می خورد و بیشتر به دکوراسیون های غربی تمایل دارد.

با توجه به آنچه در بالا در مورد سلامت و بهداشت فرش شگی بدان اشاره شد، علاوه بر استفاده در آشپزخانه و یا به عنوان فرش اتاق کودک ، می توان در اتاق خواب نیز این نوع فرش را به کار برد. البته استفاده از این گونه فرش ها به عنوان پادری برای پشت در خانه و یا جلوی در حمام و سرویس دستشویی نیز متداول است.

برای شستشو و تمیز کردن فرش شگی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای شستن و نظافت فرش شگی راه های مختلفی وجود دارد. شما می توانید فرش را روی بندی آویزان کرده و با ضربه زدن به وسیله یک چوب، خاک موجود در الیاف فرش را خارج کنید. همچنین استفاده از جارو برقی با قدرت مکندگی بالا و سری مناسب نیز کارگشا است.

در مورد شستشوی فرش نیز طبیعتا دو راه وجود دارد، یکی اینکه خودتان این کار را در منزل انجام دهید که بهتر است از محلول آب و شامپو فرش استفاده شود و یا اینکه فرش را به شرکت های قالی شویی بسپارید، که بهتر است معتبرترین و بهترین شرکت قالی شویی را پیدا کنید، تا فرش  فرسوده نشود.

فرش شگی از چه نخی تولید می شود؟

تنوع در فرش های شگی بسیار بالاست و در انواع مختلف بافته می شود و از نخ های پلی پروپیلن و پلی استر در آن ها استفاده می شود.

چیزی که این فرش را از دیگر فرش ها متمایز کرده پرز های بلند آن است. فرقی نمیکند این فرش با چه نوع نخ بافته شود چرا که بلندی پرز های فرش می تواند بین 3 تا 5 سانت باشد. همین بلندی پرز ها باعث می شود وقتی شما پا روی فرش می گذارید لطافت و نرمی بافت را تجربه کنید.

فرش شگی را در کجای دکوراسیون استفاده کنیم

فرش های پرزبلند مدرن را میتوان در هر اتاق و بخش خانه استفاده نمود. اگر نمی خواهید وقت زیادی را صرف تمیز کردن آن نمایید، برخی مکانهای خلوت تر خانه را برای این فرش در نظر بگیرید. بدلیل آنکه فرش شگی بیشتر کثیفی را به خود جذب می کند، بهتر است در بخش هایی از خانه که محل پخت و پز یا صرف غذا و… است استفاده نشود، علی الخصوص اگر بچه دار باشید.

بهترین مکان برای فرش های شگی

  • اتاق نشیمن
  • اتاق خواب
  • اتاق مطالعه
  • راهروهای با عبور کم

معایب فرش شگی چیست؟

۱-  فرش شگی به دلیل پرزهای بلندی که دارد نسبت‌ به سایر فرش‌ها در برابر گرد و خاک آسیب‌پذیرتر می‌باشد و این گرد و خاک در لابه‌لای پرزهای آن قرار می‌گیرد. بنابراین باعث می‌شود جارو زدن آن با مشکل مواجه شوید. برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک به لابه‌لای پرزهای این فرش ، بهتر است که فرش شگی در قسمت‌هایی از منزل پهن شود، که کمتر در معرض رفت‌وآمد باشد تا آلودگی کمتری بر سطح فرش بنشیند.

 ۲- استفاده از این نوع فرش‌ ها بیشتر برای منازلی که تعداد افراد زیاد نمی‌باشد، مناسب می‌باشد، اما درصورتی‌که از این فرش‌ها برای منزل استفاده می‌کنید به‌ صورت مرتب آن را جارو کنید تا گرد و غبار به داخل بافت‌های فرش نفوذ نکند.

خرید فرش مدرن و فانتزی از جمله فرش شگی مستقیم از کارخانه فرش کاشان

برای خرید فرش شگی و پرزبلند کاشان با بهترین کیفیت و قیمت ارزان فروشگاه قالی کاشان بهترین گزینه خواهد بود. فرش های ماشینی کاشان در فروشگاه قالی کاشان به صورت مستقیم از کارخانه فرش کاشان قابل خرید است.

خرید مستقیم از کارخانه در کنار ارسال رایگان فرش سبب شده قیمت فرش در مجموعه قالی کاشان ارزان تر از سایر فروشگاه ها باشد. از مزایای دیگر خرید اینترنتی فرش شگی و پرز بلند کاشان دریافت ضمانت نامه 10 ساله کیفیت فرش است. از این رو خریداران در مورد کیفیت بالای فرش نیز دغدغه ای نخواهند داشت.

مجموعه قالی کاشان جدید ترین و خاص ترین طرح های فرش ماشینی را رنگ بندی های مدرن و امروزی به نمایش گذاشته است. طیف بسیار گسترده طرح های موجود در فروشگاه قالی کاشان هر نوع سلیقه ای را پوشش می دهد. از این رو انتخاب طرح فرش در این فروشگاه بسیار آسان تر است.

دیدگاه شما

11 دیدگاه

  1. میترا گفت:

    ممنون عالی بود

  2. یحیی گفت:

    سلام فرق فرش 3d و فلوکاتی چیه و کدوم بهتره؟

    • مدیریت سایت گفت:

      سلام و سپاس از مشارکتتون
      بافت 3d نوعی از بافت فرش شگی هست که در اون از نخ های با ارتفاع های کوتاه و بلند به شکلی استفاده می شه که تصور سه بعدی به فرش بده.
      فلوکاتی نوعی از نخ در بافت فرش شگی هست که حالت مجعد داره و به همین دلیل بافت رو پر تر از فرش های با نخ صاف نشون میده و علاوه بر اون زیر پا نرم تر و لطیف تر از انواع دیگه فرش شگی هستند.

  3. ستاره گفت:

    در بافت فرش های شگی دو نوع نخ به کار میرومد ۱) فیلامنت که نازک است
    ۲)دومی ضخیم تر و کلفت تر است
    نخ کلفت تر چه نوع نخی است ؟؟؟؟

  4. زینب گفت:

    سلام خسته نباشید به نظرتون فرش شگی بگیرم برای اتاق خواب؟ یا ست فرش پذیرایی برای اتاق هم بخرم آخه واسه جهزیم می خوام بخرم میترسم زود پرز بده یا پرز هاش بخوابه ممنون میشم راهنماییم کنید

    • مدیریت سایت گفت:

      سلام. روزتون بخیر..
      البته انتخاب طرح و نوع بافت فرش یه ک موضوع سلیقه ایه ولی ما سعی می کنیم در انجا به شما پاسخی کوتاه بدیم که برای دیگران هم مفید باشه. اما اگر برای شما این چپاسخ کافی یا روشن نبود از طریق واتس آپ یا یا تماس با شماره زیر به همکاران مشاور و کارشناس فرش و دکوراسیون قالی کاشان تماس بگیرید و از مشاوره راهنمایی دوستان کارشناس ما بهره مند بشین.

      شماره کارشناسان فرش و دکوراسیون قالی کاشان: 09130677797

      اما پاسخ:
      فرش شگی یک فرش فانتزی هستش و معمولا برای محیط هایی استفاده می شه که پاخور کمتری داره. البته ممکنه بعضی از کسانی که دکوراسیون خونه شون رو با مبلمان پر کردن و بیشتر روی مبل زندگی می کنند تا فرش به عنوان بخشی از دکوراسیون در پذیرایی نیز بعه عنون فرش اصلی مورد استفاده قرار بگیره.
      اما نکته ای که جدای از مدل و طرح فرش اهمیت داره جنس نخ فرش و دوام و ایستایی اون یا به اصطلاح سفت نشدن اونه. چون در بافت فرش های شگی معمولا از نخ پلی استر استفاده میشه و تراکم این گونه فرش ها نیز خیلی پایینه، به همین دلیل دوام و ایستایی این نوع فرش نسبت به فرش های معمولی و آکرلیک کمتره و البته به همین دلیل هم قیمت فرش فانتزی هم معمولا کمتر از قیمت فرشهای اکرلیکه.
      بنابر این اگر بخواین به ظاهر زیبای این فرش ها در کنار قیمت ارزان اونها و ایجاد تنوع در دکوراسیون فرش منزل خودتون فکر کنید، می تونید روی فرش های شگی خیلی خوب حساب باز کنید.
      اما اگه به ایستایی نخها و همچنین ست شدن کل فرش های منزل تون اهمیت می دین، می تونید از همون طرح و مدل فرش پذیرایی تون استفاده کنید.

  5. نیلی گفت:

    سلام و وقت بخیر. چه فرش شگی بگیرم که اثر کوبیدگی نداشته باشه؟ و پرزهاش نخوابه زود؟

    • مدیریت سایت گفت:

      سلام..
      با توجه به خاصیت و نوع کاربری فرش شگی معمولا تمامی فرش های شگی به دلیل ارتفاع نخ خاب زیاد و همچنین جنس نخ خاب به کار رفته در بافت آنها (که معمولا از انواع نخ پلی استر، پلی اوژن، بی سی اف و پلی پروپیلن میباشد) دچار کوبیدگی می شوند.
      اما نکته ای که میتونه به شما کمک کنه و شما باید قبل از خرید فرش به آن توجه داشته باشید اینه که فرش شگی اگر ارتفاع نخ خاب بیشتری داشته باشه زودتر دچار کوبیدگی میشه. البته میزان این کوبیدگی به تراکم بافت فرش شگی نیز بستگی داره و همچنین نوع نخهای به به کار رفته در اون هم موثره. اگر در فرش های شگی با ارتفاع نخ خاب 5سانتیمتر سانتیمتر علاوه بر نخهای نازک از نخهای ضخیم و لطیف مابین آنها استفاده شده باشد این امر میتواند به ایستایی آنها کمک کند و مدت زمان بیشتر فرش شگی به حالت اولیه باقی بماند.
      به همین دلیل اگر دوست ندارین که فرش شگی شما پرزهاش بخوابه و حالتش رو از دست بده می تونید از فرش شگی فلوکاتی استفاده کنید. فرش های فلوکاتی به دلیل اینکه ارتفاع نخ خاب آنها 3 سانتیمتر بوده و نوع نخهای به کار رفته در بافت آنها به اصطلاح نخهای پفکی! (نخهایی با الیاف شبیه فنر) میباشد، بر خلاف دیگر فرشهایی که نخای آنها صاف هستند دو ویژگکی دارند:
      یکی اینکه به دلیل پف الیاف به کار رفته، دیر تر حالت خود را از دست می دهند.
      دوم اینکه این نوع نخها، فرش فلوکاتی را به فرشهای بسیار لطیف و نرم تبدیل کرده است و به همین دلیل بسیاری از خانواده ها از آنها به عنوان فرش اتاق کودک نیز استفاده می کنند.

    • مدیریت سایت گفت:

      با سلام و احترام..
      همانطور که در مقالات قبلی سایت قالی کاشان در مورد انواع فرش ماشینی بیان کرده ایم، کوبیدگی فرش در مرحله نخست به جنس نخ به کار رفته در خاب فرش بستگی دارد و در مرحله بعدی به شانه و تراکم فرش ماشینی.
      به عبارت روشنتر برخی از الیاف رایج در صنعت تولید فرش ماشینی کاشان و مشهد و تبریز و… و کل جهان، به طور کلی مقاومت و ایستایی بیشتر در مقابل فشار دارند. این مطلب جدید نیست! چون شما راحتی می توانید با الیاف به کار رفته در سایز شاخه های نساجی مقایسه کنید تا مشاهده کنید که هر الیاف و نخی در صنعت نساجی، خواص شیمیایی و فیزیکی خاصی دارد که همین ویژگی ها در تفاوت قیمت و کیفیت فرش را موجب می شود.
      در میان الیاف رایج و پرکاربرد تا امروز نخ آکرلیک یکی از مرغوب ترین و مقاومترین الیاف در مقابل کوبیدگی و اصطلاحا تخته شدن است. که به دلایل فنی استفاده از آن معمولا در ساختار فرش جایی ندارد.

      دومین عامل موثر در مقاوت و ایستایی فرش ماشینی، شانه و تراکم فرش است؛ بدین صورت که هرچه شانه و تراکم فرش ماشینی بالاتر باشد، کم شدن فاصله میان گره ها و درکنار هم قرار گرفتن گره ها، باعث می شود نخ ها در کنار هم مانع از خم شدن یکدیگر شوند و همین موضوع می تواند ایستایی نخ را افزایش دهد و مانع از کوبیدگی و روی هم خوابیدن الیاف فرش و به اصطلاح تخته شدن فرش می گردد.
      خب! با توجه به مطالب فوق می توانید دریابید که فرش شگی معمولا نه الیاف مقاوم به کوبیدگی دارد و نه شانه تراکم بالا !(شگی معمولا 250 تا 320 شانه تولید می شود). علاوه بر این الیاف فرش شگی معمولا ارتفاع زیادی دارند (3 تا 5 سانتیمتر) که از در فرش هایش گی با ارتفاع 5 سانت در همان ابتدا می توانید شاهد خم شدن الیاف رو یکدیگر باشید. و این ویژگی این نوع فرش است و قابل تغییر نیست.
      البته فرش شگی فلوکاتی نیز اخیرا وارد بازار فرش ایران شده است (حدود 2 سال است) که در آن از الیافت ریز پیچ در پیچ (شبیه به پشم گوسفند) استفاده می شود. چون این الیاف شبیه پشم میباشد و پف دارد (یعنی مثل نخهای دیگر به هم تابیده نشده است) هم لطیف بوده و هم داخل فرش پر تر به نظر میرسد. فرش شگی فلوکاتی معمولا با ارتفاع خاب 3 سانتیمتری تولید می شود. البته به دلیل همین ویژگی هم این نوع فرش شگی فقط به صورت تک رنگ بافت و تولید می شود.
      به طور کلی فرش های شگی با سایزهای کوچکتر تولید می شوند و تولید قالیچه و فرش 6 متری و حداکثر 9 متری شگی رواج دارد و سایزهای بزرگتر آن معمولا تولید نمی شوند. البته کناره فرش رولی شگی نیز ممکن است به صورت محدود در بازار موجود باشد.

      امیدوارم توضیحات تونسته باشه بهتون کمک کنه. کارشناسان فرش کاشان در مجموعه قالی کاشان همواره منتظر شنیدن و خواندن سوالات، نظرات و انتقادات و پیشنهادات شما هستند. شما هموراه می توانید از طریق شماره تلفن کارخانه فرش کاشان، با کارشناسان قالی کاشان در ارتباط باشید و از نظرات و راهنمایی های کارشناسان مجموعه استفاده کنید. ممنون از اینکه همیشه ما را همراهی میکنید..

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button