لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

ارتباط شانه و تراکم با زیبایی فرش ماشینی

ارتباط شانه و تراکم با زیبایی فرش ماشینی قالی کاشان

از جمله مهم ترین مواردی که در خرید فرش ماشینی موثر هستند، می توان به تراکم و شانه فرش اشاره کرد. اگر شما هم ارتباط شانه و تراکم با زیبایی فرش ماشینی را نمی‌دانید, با ما همراه باشید.

تراکم فرش چیست؟

تراکم در دستگاه بافندگی به تعداد رج یا تعداد گره ای که در یک متر طولی فرش بافته می شود اشاره دارد.تراکم خود دارای دو نوع طولی و عرضی است.

به طور مثال فرش با تراكم 1000 يعني در يك متر طولي فرش معادل 1000 گره بافته شده است، تراكم‌هاي طولي بسیاری در بازار رایج هستند.

شانه فرش چیست؟

در دستگاه های بافندگی فرش بخشی به نام شانه فرش وجود دارد که تار فرش از بین شانه رد می شود. در واقع تراکم عرضی گره هایی که بافته شده اند را همان شانه فرش می گویند. واحد شانه متر است و به راحتی محاسبه می شود. به زبان ساده می توانیم شانه فرش را تعداد ریشه یا تعداد گره در یک متر از عرض فرش تعریف کنیم.

تعداد شانه های رایج در فرش ماشینی 

•    فرش 500 شانه 
•    فرش 700 شانه 
•    فرش 1000 شانه 
•    فرش ماشینی 1200 شانه 
•    و در نهایت فرش 1500 شانه 

ارتباط شانه و تراکم با زیبایی فرش ماشینی

  • شانه فرش به ریزی و نقشه فرش مربوط می شود، چنین فرشی با شانه بالا شباهت بیشتری به فرش دستباف خواهد داشت. معمولاً به این نوع فرش ها فرش ماشینی دستباف گونه می گویند که محبوبیت بالایی در بازار فرش دارند.
  • هر چه شانه فرش بیشتر باشد طرح روی فرش ظرافت بیشتری دارد.
  • هرچه تراکم فرش بیشتر و با تعداد شانه های آن متناسب باشد. کیفیت فرش بالاتر خواهد بود.
  • بالاترین تراکم ماشینی مربوط به فرش‌های 1500 شانه است که تراکمی معادل 4500 دارند.
  • هرچه تراکم فرش بیشتر باشد استحکام و دوام فرش افزایش می یابد و در مقابل سایش و مشکلات دیگر ماندگاری بیشتری دارد.

زیبایی:

هرچقدر شانه و تراکم یک فرش بالاتر باشد، طبیعتاً گره‌های بیشتری در آن به کار رفته است. با تعداد گره‌های بیشتر می‌توان طرح‌های ظریف‌تر و شیک‌تری روی فرش پیاده کرد. به همنی خاطر است که طرح‌ فرش‌های با شانه و تراکم بالا مانند فرش 1200 شانه و فرش 1500 شانه، از تنوع، ظرافت طرح و زیبایی بالاتری به نسبت طرح‌ فرش 500 شانه، فرش 700 شانه یا فرش 1000 شانه ماشینی برخوردارند.

نحوه تشخیص شانه تراکم فرش چگونه است؟

تشخیص تراکم فرش مسلما توسط افراد غیر متخصص دشوار است. برای همین پیشنهاد ما به شما این است که فرش تان را از مراکز معتبر خریداری کنید. فرشی که اصل باشد اعداد و ارقامی که برای معرفی فرش پشت آن برچسب شده دقیق هستند. 

روش های دیگری هم وجود دارد که زمان و حوصله بسیاری می طلبد. می توان تعداد گره ها و ریشه های آن را شمرد. البته روش های ساده تری هم وجود دارد مثلاً برای تشخیص شانه فرش یک سانت از فرش را در نظر بگیرید و تعداد گره در این واحد را بشمارید. مثلاً در فرش های 1000 شانه در هر یک سانتی متر از عرض فرش ده گره وجود دارد.

اما برای تشخیص تراکم طولی فرش 1000 شانه با تراکم 3000 باید در هر سانتی متر از طول آن تعداد 30 تا گره وجود داشته باشد.

تراکم های رایج فرش ماشینی

بسته به تعداد شانه فرش ماشینی میزان تراکم آن هم متغیر است در حال حاضر تراکم های موجود شامل:
تراکم 2100، تراکم 2550، تراکم 3000، تراکم 3600 و در نهایت تراکم 4500 میباشد.

مزایای داشتن فرش تراکم بالا

  • فرش‌های تراکم بالا می‌توانند دارای ضخامت کمتری باشند.
  • فرش‌های تراکم بالا دارای وزن بیشتری هستند و در نتیجه سر نمی‌خورند.
  • فرش‌های تراکم بالا دارای مقاومت بالاتری هستند چون فشردگی گره‌ها بیشتر است.
  • این فرش‌ها هنگامی‌که زیر پایه مبل، تخت، میز و غیره قرار می‌گیرند در برابر کوبیده شدن از خود مقاومت نشان می‌دهند.
  • فرش‌های تراکم بالا تمیز کردن و نظافت راحت‌تری دارند.

الیاف و مواد به کار رفته در فرش

شانه و تراکم را با یک دیگر مقایسه کردیم. اما جالب است بدانید که بسیاری از فرش های ماشینی از لحاظ الیاف و موادی که در آنها استفاه میشود متفاوت هستند که در عواملی مثل زیبایی و دوام بسیار موثر خواهد بود. نخ به کار رفته در آنها میتوانند صد درصد اکریلیک بافته شود یا با ابریشم مصنوعی…جالب است بدانید که فرش هایی که با ابریشم مصنوعی بافته شده اند بیسار نازک هستند و به زیبایی معروف هستند.

سخن نهایی برای خریداران فرش:

شناخت مفاهیم مهم فرش در خرید بسیار اثر گذارند. شاید با توجه به موضوع شانه و تراکم بالا در فرش‌های ماشینی، خرید فرش با شانه و تراکم بالاتر، بیشتر مورد توجه افراد قرار گرفته باشد. به طور کلی هر چه تراکم فرش بالاتر باشد، فرش شما تحت فشار و ترافیک بالا بهتر عمل می‌کند. در نهایت باید بگوییم که، تراکم فرش ابزاری عالی برای اندازه‌گیری کیفیت فرش است.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button