لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

از کجا بفهمیم فرش چند شانه است؟

از کجا بفهمیم فرش چند شانه است؟

برای خرید فرش مناسب، آشنایی با اصطلاحاتی مانند شانه و تراکم فرش از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله همراه قالی کاشان باشید تا با این مفاهیم آشنا شوید. اگر علاقه به فرش دارید و می‌خواهید بدانید که چطور می‌توان شانه و تراکم فرش را تشخیص داد؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید

1-توجه به کناره یا شیرازه فرش

در فرش های ماشینی، کناره های فرش یا همان شیرازه فرش با دستگاه دوخته میشود و فرایندی کاملا مکانیزه دارد. در نتیجه لبه فرش درظاهر کاملا هموار و یکنواخت بنظر میرسد. ولی در فرش دستباف کاملا برعکس است. در این فرش ها کناره توسط فرشباف با دست دوخته میشود و در ظاهر کاملا یکنواخت و هموار مانند فرش ماشینی نیست. بااین حال کناره های فرش دستباف بسیار قوام بیشتر و بالاتری نسبت به فرش های ماشینی دارند و در هنگام شستشو احتمال پارگی کناره یا شیرازه فرش های ماشینی متاسفانه بدلیل کیفیت نامرغوبی که امروزه در تولید آنها بکار میرود، بسیار زیاد است.

2-تشخیص از روی ریشه فرش

در فرش دستباف، ریشه فرش بخشی از خود فرش میباشد و جداگانه به فرش متصل نمیشود ، در واقع قسمتی از بافت اصلی فرش است ولی فرش ماشینی اینگونه نیست و در آن ریشه فرش بصورت جداگانه به آن دوخته میشود و میشه گفت که ریشه فرش جز بافت اصلی به حساب نمیاد.

جدا بافته شدن ریشه فرش در فرش های ماشینی یک مزیت است زیرا در صورت هرگونه خرابی میتوان یک دسته ریشه مصنوعی آماده تهیه کرد و سپس توسط یک متخصص رفوگری فرش به راحتی تمام آن را به فرش بافت. اینکار هم سهولت بالایی دارد و هم هزینه بسیار پایین تری نسبت به ریشه دوزی فرش دستباف دارد.

چه تراکم یا شانه فرشی خوب و مناسب است؟

اگر دوام و ضخیم بودن فرش برای شما مهم باشد، هرچه فرش شانه و تراکم کمتری داشته باشد ضخیم‌تر و با دوام تر است. پس بهترین شانه فرش ماشینی میتواند، فرش‌های ۷۰۰ شانه باشد چراکه دوام بالاتری هم دارند. بالاترین تراکم فرش ماشینی جذابیت و زیبایی چشمگیری که قابل رقابت با فرش دستباف را داشته باشد دارد ؛ تراکم فرش ماشینی ۳۶۰۰ بالاترین تراکم است که سبب می‌شود فرشی ریزبافت ،نرم ، لطیف و جذاب ساخته شود که البته ضخامت آن نسبت به فرش‌هایی با شانه کمتر ، پایین‌تر است! شاید جالب باشد بدانید که هرچه شانه فرش کمتر باشد فرش ضخیم‌تر است. یعنی فرش ۷۰۰ شانه با تراکم ۲۵۵۰ از فرش ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ ضخیم‌تر است. اگر ظرافت فرش برای شما اهمیت داشته باشد باید به سراغ فرش‌هایی با شانه ی بالا بروید که ضخامتشان کمتر است. 

فرش ۵۰۰ شانه : ضخامت این فرش‌ها بالا و تعداد شانه‌های آنها بسیار کم است. این محصولات اکثرا ماشینی هستند و دوام بالا و قیمت نسبتا کمی دارند. از نظر ظرافت طرح، این فرش‌ها جزء بدترین محصولات بازار محسوب می‌شوند.

فرش ۷۰۰ شانه : این محصولات هم ضخامت بالایی دارند و هم تعداد شانه‌هایشان پایین است. برای بافتن فرش‌های ماشینی ۷۰۰ شانه، بین ۸ تا ۱۰ رنگ مختلف به کار می‌رود. هزینه تولید این فرش‌ها تقریبا پایین‌تر است و انتخاب خوبی برای خرید به‌صرفه به حساب می‌آیند. در واقع تراکم در این نوع فرش بین ۲۱۰۰ تا ۳۳۰۰ است. بلندی پرزها در این مدل فرش به ۱۱ میلی‌متر می‌رسد و دوام‌شان نیز معمولی است.

فرش ۱۰۰۰ شانه : این فرش‌ها از نظر میزان ضخامت و تعداد شانه در رتبه متوسطی قرار دارند. ظرافت طرح در این محصولات معمولی رو به بالاست و دوام‌شان نیز به نسبت خوب است. بلندی پرز در این مدل فرش حدودا ۹ میلی‌متر است و از قیمت مناسبی برخوردارند.

فرش ۱۲۰۰ شانه : یک فرش ۱۲۰۰ شانه دارای ضخامت کم و تعداد گره‌های زیادی است و به خاطر ظرافت بالای طرح، قابلیت اجرای دقیق طرح‌های پیچیده را نیز دارد. بلندی پرز در فرش‌های ۱۲۰۰ شانه حدودا ۸ میلی‌متر باید در نظر گرفته شود.

فرش ۱۵۰۰ شانه : این فرش‌ها کمترین ضخامت و بیشترین تعداد شانه را در بین گزینه‌های مطرح شده دارند. به گفته متخصصان صنعت فرش و قالیشویی این محصولات، در مقایسه با سایر فرش‌های ماشینی از نظر لطافت، استحکام و ظرافت در صدر بهترین‌ها هستند و قیمت بالاتری نیز دارند.

از کجا بفهمیم فرش چند شانه است؟
از کجا بفهمیم فرش چند شانه است؟

نتیجه گیری برای انتخاب بهتر در فرش خود

بر اساس آنچه که در اینجا در مورد اینکه از کجا بفهمیم فرش چند شانه است صحبت کردیم. می‌توان به این نتیجه رسید که فرش 1200و 1500 شانه بهترین گزینه ها برای فضای پذیرایی است. ظرافت نقوش و طرح‌های این فرش آن‌قدر زیاد است که به‌تنهایی می‌تواند بار دکوراسیون خانه را به دوش بکشددر حقیقت قیمت نخ مصرفی بر قیمت فرش ماشینی اثر می‌گذارد و هر چه نخ نازک‌تر باشد، باعث بالاتر رفتن قیمت آن خواهد شد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button