لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

انواع طرح فرش از نظر نوع نقوش به کار رفته در آن

انواع طرح فرش از نظر نوع نقوش به کار رفته در آن

فرش‌های ایرانی انواع متفاوتی دارند که شناخت آن‌ها به انتخاب درست و متناسب هنگام خرید کمک می‌کند. ایرانیان همواره به استفاده از فرش‌های دستباف در منازل خود رغبت نشان داده‌اند و سعی کرده‌اند با استفاده از این هنر بی‌نظیر، زیبایی و گرمای بیشتری را به منازل خود ببخشند. در ادامه همراه قالی کاشان باشید.

تفاوت طرح فرش ایرانی با فرش های شرقی

تفاوت فرش ایرانی با فرش شرقی کاملا محسوس است. شاید کسانی که علاقه چندانی به فرش ندارند یا با فرش ایرانی آشنایی ندارند، بدانند که این دو از یک پیشینه هستند. اگرچه به دلیل مجاورت با هم شباهت هایی دارند اما عوامل نقشه فرش ایران را به راحتی می توان تشخیص داد. فرش ایرانی تفاوت های زیادی با فرش های شرقی دارد. فرش ترنج دار یکی از مهم ترین انواع فرش ایرانی است. در واقع لچک و ترنج را می توان از ویژگی های فرش ایرانی دانست. نقوشی مانند گل نیلوفر شاه عباسی که طرحی منحصر به فرد به همین نام دارد، متعلق به فرش ایرانی است. نقوش بوته جقه نیز یکی از بارزترین نقوش فرش ایرانی است.

فرش های شرقی مانند فرش های ترکی، چینی، هندی، ازبکستانی و افغانستانی طرفداران زیادی دارند اما هیچ کدام به اندازه فرش ایرانی معروف نیستند. فرش های ایرانی که در دسته فرش های شرقی قرار می گیرند، از نظر کیفیت، بافت و طرح به مراتب برتر از سایر فرش های شرقی هستند.

عناصر فرش ایرانی آداب و رسوم و عرصه قالی بافی را نشان می دهد. هر کدام معنا و مفهومی دارند و از روی این طرح ها می توان به مساحت بافت فرش پی برد. به همین ترتیب رنگ فرش ها حال و هوای بافنده را در حین بافت فرش به خوبی نشان می دهد. به همین دلیل است که جدا از کیفیت فرش ایرانی، طرح و نقش آن نیز در جهان جایگاه ویژه ای دارد. به طوری که با وجود سنتی و کلاسیک بودن همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. از فرش های ایرانی حتی در برخی دکوراسیون های مینیمال و اسکاندیناوی استفاده می شود.

نقش‌های معنادار فرش ایرانی

فرش‌های ایرانی قدیمی‌ترین فرش‌های جهان هستند. در طراحی فرش ایرانی بیشتر از هرچیزی از شکل‌های هندسی، گل‌ها و تصویر حیوانات استفاده می‌شود. تصاویری که هرکدام معنا و مفهوم خاص خود را دارد و برگرفته از محیط پیرامون بافنده است. چرا که در ابتدا بافت فرش‌ها از روی نقشه نبوده و بافتده سعی می‌کرد تا بهترین تصویر را خلق کند. به همین دلیل از تفاوت طرح فرش‌های ایرانی و هر نگاره آن به خوبی می‌توان به دوره تاریخی و شرایط آن پی برد. هر کدام از نگاره‌های فرش ایرانی نمادی معنا دار در فرش بوده و پیشینه‌ای تاریخی دارد.

انواع طرح فرش از نظر نوع نقوش به کار رفته در آن
انواع طرح فرش از نظر نوع نقوش به کار رفته در آن

به عنوان مثال در مورد بته جقه، یکی از اصیل‌ترین طرح‌های ایرانی می‌توان ساعت‌ها صحبت نمود. تقریبا در تمام صنایع ایرانی مانند قلمکاری، فرش بافی، پته دوزی، زری دوزی، ترمه و حتی کاشی کاری و صنایع بسیار دیگری می‌توان این طرح را دید.

کلام آخر

ما در اینجا کوشیدیم که کامل ترین مقاله در مورد انواع مدل یا طرح و نقش فرش ایرانی را برای شما بیان کنیم. تا آنجا که تیم پژوهشی قالی کاشان، بررسی نموده اند در حال حاضر این نوشته یکی از کامل ترین مقاله هایی است که در این زمینه نگاشته شده است. به گونه ای که فرش ماشینی را نیز شامل گردد. اما مسلما ممکن است کم و کسری هایی نیز داشته باشد. یا اینکه بعضی قسمت ها نیاز به توضیح یا تصاویر بیشتر داشته باشد. اعضای تیم پژوهشی و پشتیبانی قالی کاشان، همواره می کوشند تا مطالب این صفحه را تکمیل و به روزرسانی نمایند. امیدواریم که توانسته باشیم حال شما را خوب کنیم! 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button