لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/07/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

تعداد رنگ فرش ماشینی و تاثیر آن در قیمت فرش

یکی از مسائلی که معمولا در هنگام قیمت گزاری فرش چه فرش ماشینی و چه فرش دستباف به آن اشاره می شود، تعدا رنگ به کار رفته در بافت فرش است. مسلما تعداد رنگ بیشتر باعث می شود که فرش شما از جلوه و زیبایی بیشتری برخودار باشد. علاوه بر این با استفاده از رنگهای مختلف می توان از نظر روانی به محیط روح بخشید. یا از نظر ظاهری می توان محیط را بزرگ تر یا کوچک تر نمایش داد. تعداد رنگ فرش در قیمت فرش دستباف، به دلیل این که کار با دست انجام می شود، تاثیر بیشتری دارد. یک بافنده فرش دستباف، برای بافتن یک فرش با تعداد رنگ بیشتر باید وقت و انرژی بیشتری را صرف کند. همین نکته کافی است که با افزایش تعداد رنگ قیمت فرش دستباف نیز افزایش پیدا کند. البته در صورتی که دیگر عوامل موثر در تعیین قیمت فرش یکسان باشد.

ما در اینجا می خواهیم، اندکی به تعداد رنگ رایج در تولید فرش ماشینی بپردازیم. سپس نکاتی ارزشمند را در این رابطه برای شما بیان کنیم. خواندن این مقاله 5 دقیقه ای را برای شما بسیار سودمند می کند. هم چنین از زیان های احتمالی شما هنگام خرید فرش کاشان جلوگیری می کند. با ما در قالی کاشان همراه شوید.

تعداد رنگ رایج در بافت فرش ماشینی

 ماجرای تعداد رنگ در فرش ماشینی، کمی متفاوت است. با توجه به اینکه فرش ماشینی با ماشین آلات بافندگی خودکار تولید می شود، مسلما زمان تولید برای فرش های با تعداد رنگهای مختلف تفاوتی نخواهد داشت. اما دلیل تفاوت قیمت فرش ماشینی با تعداد رنگهای بیشتر چیز دیگری است. معمولا دستگاه هایی که تعداد رنگ بیشتری در بافت خود دارند، از تکنولوژی پیشرفته تری برخوردار هستند. به همین جهت قیمت خرید دستگاه برای شرکت تولید کننده بیشتر است. همین امر باعث می شود که شرکت های تولید کننده فرش ماشینی به عنوان مثال فرش 10 رنگ را با قیمتی بیشتر از فرش 8 رنگ و 7 رنگ به فروش برسانند. البته میزان تفاوت قیمت فرش در دستگاه های جدید که ضایعات نخ ندارند بسیار ناچیز است.

فرش کاشان قالی کاشان خرید فرش 700 شانه طرح وینتیج زمینه سیلور کاشان
فرش وینتیج (کهنه نما) با تعداد رنگ کم

در حال حاضر در تولید و بافت انواع فرش ماشینی 160 شانه، 320 شانه، 350 شانه، 440 شانه، 500 شانه، 700 شانه، 1000 شانه، 1200 شانه و فرش 1500 شانه به طور معمول 1 تا 10 رنگ کاربرد دارد. البته گاهی ممکن است با انجام تغییراتی در دستگاه این مقدار تا 12 رنگ نیز افزایش یابد. اما آنچه در مورد فرش 700 شانه، 1000، فرش 1200 شانه و  1500 شانه به عنوان تعداد رنگ فرش بیان می شود عموما 7 رنگ، 8 رنگ، 10 رنگ و گاهی هم 12 رنگ واقعی است.

تعداد رنگ واقعی در فرش ماشینی

حتما توجه داشته باشید که وقتی گفته می شود فرشی 8 رنگ یا 10 رنگ است، به این معنی است که در بافت آن از 8 رنگ یا 10 رنگ مختلف استفاده شده است. حال ممکن است تعداد رنگ فرش در چشم شما بیشتر یا کمتر از این تعداد باشد. به این صورت که ممکن است در راحی فرش از دو یا چند رنگ موجود در بافت فرش به گونه ای استفاده شود که آنها در کنار یکدیگر با هم ترکیب شده و رنگ سومی را نمایش دهند. به همین دلیل است که ممکن است که در یک فرش 8 رنگ شما  15-10 رنگ را نیز مشاهده کنید. اما اینگونه مشاهده تعداد رنگ بیشتر مسلما هیچ تاثیری نمی تواند در قیمت تمام شده فرش داشته باشد.

فرش کاشان خرید فرش مدرن و فانتزی طرح رنگین کمان 700 شانه تمام رنگ قالی کاشان
فرش فانتزی و مدرن کاشان طرح آبرنگی

از طرف دیگر ممکن است شما در فرش 10 رنگ تعداد رنگ کمتر، حتی 3 رنگ را مشاهده کنید. این موضوع به ویژه در مورد طرح های فرش فانتزی و مدرن که این روزها رواج یافته است بیشتر مصداق دارد. اما این امر به این معنی است که دستگاه 10 رنگ تولید کننده این فرش به گونه ای طراحی شده است که بیش از 3 رنگ در بافت و تولید فرش به کار گرفته نشود. و یا اینکه طرح فرش به گونه ای است که تنها 3 رنگ نمود بیشتری دارد و از دیگر رنگ ها بسیار کم استفاده شده است.

آیا تعداد رنگ فرش همواره می تواند عامل موثر در افزایش قیمت فرش باشد؟

مسلما رنگ بندی به خودی خود نمی تواند عاملی چندان موثر در قیمت فرش باشد. اما به عنوان یک عامل جانبی در کنار دیگر عوامل در تعیین قیمت فرش می تواند قرار گیرد. امروزه تکنولوژی های مدرن به صنعت تولید فرش ماشینی راه یافته است. از این رو امکان تولید فرش های بدون محدودیت رنگی فراهم شده است. به همین خاطر تاثیر تعداد رنگ بر قیمت فرش ماشینی بیش از پیش نیز کاهش یافته است. در بازار فرش ماشینی نیز همانند دیگر بازارها این عرضه و تقاضاست که بیش از هر عامل دیگر بر قیمت فرش تاثیر دارد. به همین دلیل همچنان تعداد رنگ فرش به عنوان یکی از عوامل موثر در قیمت خرید فرش در نظر گرفته می شود. این مورد در بین فروشندگان فرش فوق العاده رایج شده است.

فرش هفتصد شانه

فرش هفتصد شانه یکی از انواع فرش ماشینی است. این فرش هنوز تراکم بالایی ندارد و به همین دلیل امکان این که بتوان در بافت آن از رنگ‌های مختلفی استفاده کرد وجود دارد. امروزه در برخی فرش‌های هفتصد شانه از هشت رنگ استفاده می‌شود. اما به مرور این تعداد رنگ‌ها به عدد ده و چهارده هم رسید و توانست تأثیر بسیار زیادی در زیبایی فرش بگذارد.

فرش هزار شانه

فرش ماشینی هزار شانه فقط ده رنگ دارد و نمی‌توان در آن از رنگ‌های بیشتری در این زمینه استفاده کرد. این رنگ‌ها نیز دارای استانداردهای مشخصی هستند و تغییری نخواهد کرد. البته نکته مهم دیگری که راجع به این فرش‌ها وجود دارد تنوع بالا در رنگ‌بندی است. هنگامی که مشتری برای خرید فرش ماشینی هزار شانه مراجعه می‌کند با انواع رنگ‌های مختلف مواجه می‌شود که حق انتخاب را از میان آن‌ها خواهد داشت.

فرش هزار و دویست و هزار و پانصد شانه

تراکم بالا در دو این مدل از فرش‌ها باعث شده است نتوان بیش از هشت رنگ را در آن استفاده کرد. در غیر این صورت وضوح رنگ‌ها پایین خواهد آمد و باعث می­گردد نتیجه نهایی جلوه زیبایی نداشته باشد. البته با وجود همین هشت رنگ، بسیاری از طراحان با سلیقه ایرانی توانسته‌اند نقش‌های بسیار زیبایی را خلق کنند. از طرفی نظر مشتریان را به خود جلب کنند.

آیا تنوع رنگی بالا در زیبایی فرش تاثیر دارد؟

این سوال برای بسیاری از مشتریان در هنگام خرید فرش پیش می آید که اگر فرش های با تعداد رنگ بیشتر، قیمت بالاتری دارند، پس حتما زیباتر هستند. خوشبختانه باید بگوییم که خیر!. اساسا زیبایی دکوراسیون در هر محیطی و به ویژه زیبایی دکوراسیون فرش، یک امر سلیقه ای است. علاوه بر سلیقه ای بودن، در دکوراسیون فرش باید به دیگر عناصر و وسایل موجود در دکوراسیون نیز دقت کنید. هم چنین فرش متناسب با دیگر وسایل دکوراسیون انتخاب نمایید.

به این نکته نیز توجه داشته باشید انتخاب فرش با تنوع بالای رنگ زیاد می تواند محیط شما را شلوغ تر نشان دهد. فرش های شلوغ فضا را کوچک تر نشان می هند. پس برای محیط های کوچک و آپارتمانی بهتر است تنوع رنگ فرش خود را کاهش دهید. هم چنین از طرح های ساده تر و یا طرح های کلاسیک استفاده کنید. با این کار نور بیشتر در محیط خانه شما منعکس شده و فضای خانه بزرگتر به نظر می رسد. دانستن روانشناسی رنگ ها در فرش به شما کمک می کنید به راحتی به فضای ایده آل خود برسید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button