لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/07/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

طرح مناسب برای فرش مسجد کدام است؟ نکات خرید فرش نماز

طرح مناسب برای فرش مسجد کدام است نکات مهم در خرید فرش نماز فروش فرش سجاده ای ماشینی کاشان کارخانه قالی کاشان

خرید فرش مسجد و نماز همیشه یکی از مسائل هیات امنای مساجد ، امامزاده ها و حسینیه هاست. این که چه طرح فرش هایی با چه جنس و کیفیت برای مسجد یا نماز خانه مناسب است. با توجه به این که فرش یک کالای گران است و سایز مورد نیاز برای مسجد و حسینیه ها معمولا بزرگ است، انتخاب و خرید درست سجاده فرش یا فرش نماز اهمیت فراوانی پیدا می کند. در این مقاله روش های مختلف فرش کردن مسجد را با ارائه عکس و توضیحات از نمونه های اجرا شده ، بیان می کنیم تا شما را در امر خرید این فرش ها یاری کرده باشیم.

فرش مسجد و نماز چگونه فرشی است؟

سجاده فرش یا فرش مسجد و نماز به فرش دارای طرح سجاده گفته می شود که به طور تکراری در سرتاسر فرش تکرار می شوند و معمولا به شکل فرش رولی به فروش می رسد. مزیت این نوع فرش این است که صفوف نمازگزاران بدون تلاش زیاد کاملا منظم و آماده نماز خواهد بود.

طرح سجاده فرش ، با نمای کلی محراب و با نقش گل و گلدان در ستون و سقف محراب ها بافته می شود تا تداعی کننده حس معنوی و حضور در بهشت رضوان باشد. از معروف ترین طرح های فرش نماز ، فرش طرح رضوان ، فاضل و تشریفات مکی است.

رنگ های سجاده فرش ها هم معمولا رنگ های خاص سنتی و شاد هستند و از میان رنگ های زمینه گردویی ، فرش آبی ، سبز ، قرمز و سرمه ای انتخاب می شوند. چرا که با فضای معنوی و روحانی مسجد هماهنگی بیشتری دارند و علاوه بر این برای استفاده در یک مکان عمومی مثل مسجد و حسینیه به اندازه کافی چرکتاب هستند.

برای مشاهده طرح فرش مسجد و نماز یا فرش سجاده ای بر روی لینک کلیک بفرمایید.

ویژگی های رنگ های زمینه مختلف در فرش مسجد

همان طور که اشاره شد رنگ های کلاسیک فرش ایرانی در زمینه فرش مسجد مورد استفاده قرار می گیرد.

فرش آبی دارای رنگ زمینه و غالب آبی در سراسر فرش است که برای مساجدی که دارای کاشی های آبی فیروزه ای در نمای ساختمان هستند ، بسیار هماهنگ و ست است.

فرش سبز مسجد علاوه بر ایجاد آرامش ، حس معنوی حضور در بهشت را ایجاد می کند و بعلاوه به یاد آورنده پیامبر اسلام و اهل بیت و ائمه است. 

فرش قرمز نماد خوش آمد گویی به میهمانان که در اینجا همان نماز گزاران هستند ، محسوب می شود. رنگ قرمز یک رنگ شاد و پر هیجان است و با توجه به فضای بزرگ مسجد آن را از کسالت و یکنواختی خارج می کند. بعلاوه رنگ زمینه قرمز یا لاکی در فرش ، یک رنگ سنتی و کلاسیک است و یک حس کلاسیک و اصیل را به فضا می بخشد.

فرش گردویی با رنگ دیوار های آجری به خوبی هماهنگ می شود و نقش های رنگی فرش را به زیبایی به نمایش می گذارد. علاوه بر این که یک رنگ گرم است و به این دلیل برای یک فضای بزرگ و وسیع مناسب است.

فرش سرمه ای علاوه بر چرکتاب بودن ، دارای این ویژگی است که به دلیل آن که خودش فاقد نور است ، نقش و گل های فرش در آن بیشترین جلوه را دارند و با نگاه کردن به آن به نظر می رسد که گل ها از آن بیرون زده اند.

انتخاب فرش مسجد یک انتخاب مهم و اقتصادی در خرید فرش

از آن جایی که مساحت و متراژ مساجد و حسینیه ها معمولا بزرگ است تا بتواند پذیرای تعداد بالای نمازگزاران و عاشقان اهل بیت باشد ، خرید فرش برای آن ها باید در سایز های بزرگ و تعداد بالا باشد و بنابراین هزینه زیادی را خواهد داشت.

با توجه به این مسئله، سه نکته اهمیت فراوان پیدا می کند. اول این که انتخاب طرح و جنس فرش باید به صورتی باشد که بتواند سال ها بدون تغییر فرش ، جوابگوی نیاز مسجد و حسینیه باشد و در زمان اندکی و بعد از گذشت چند سال تعویض فرش مورد نیاز نباشد.

نکته بعدی درباره سایز فرش است. اندازه فرش نماز با توجه به این که فضای یک مسجد دارای ستون ها و پیش آمدگی ها و فرو روفتگی ها در دیوار است ، انتخاب اندازه و نوع فرش نیاز به دقت بیشتری دارد.

نکته بعدی این است که قیمت فرش نماز اهمیت زیادی پیدا می کند چرا که تغییر اندک در قیمت یک متر فرش سجاده ای ، می تواند باعث تفاوت قیمت زیاد در کل فرش خریداری شده شود. چرا که این تفاوت اندک در متراژ بالا به تفاوت قیمت زیاد منجر می شود.

قالی کاشان با علم به این مسئله و در جهت کمک به مسجد ها و حسینیه ها در هر چه با شکوه برگزار کردن نماز و مراسم آیینی تلاش کرده است فرش نماز را با ارزان ترین قیمت از درب کارخانه فرش کاشان برای شما تهیه کند تا بتوانید بیشترین میزان صرفه جویی در هزینه ها را داشته باشید.

چه طرح فرش برای فرش مسجد و حسینیه مناسب است؟

مهم ترین سوالی که ممکن است در هنگام خرید فرش نماز ، ذهن خریداران را به خود مشغول کند، این است که چه طرح و نقشه ای برای فرش مسجد ما مناسب است؟ برای انتخاب نقشه و طرح فرش نماز ، سه گزینه وجود دارد . استفاده از فرش سجاده ای ، فرش طرح سفارشی و طرح فرش کلاسیک که در ادامه به آن ها می پردازیم.

استفاده از سجاده فرش بهترین انتخاب برای فرش نماز مسجد

اولین و سر راست ترین گزینه موجود ، استفاده از طرح های سجاده ای است. با توجه به این که این طرح فرش ها به طور اختصاصی برای فضا های مسجد و حسینیه طراحی شده اند ، هماهنگی خاص با این فضا ها دارند. علاوه بر این که معمولا دارای طرح های ساده و خلوت هستند که برای این که حواس نمازگزاران را پرت نکنند ، بسیار مناسب هستند.

نکته مهم این است که این سجاده ها باید به سمت قبله پهن شوند و به همین دلیل جهت پهن کردن فرش اهمیت پیدا می کند. این مسئله سبب می شود که اولا متراژ مورد نیاز برای فرش کردن مسجد با توجه به جهت و کجی قبله ، کمی بیشتر از مساحت مسجد باشد و ثانیا نیاز به کارشناس و متخصص در محاسبه متراژ مورد نیاز و همینطور نصب فرش های سجاده ای احساس شود.

جهت مشاوره در انتخاب و تعیین متراژ فرش نماز می توانید از کمک کارشناسان فروش فرش کاشان در مجموعه استفاده کنید. علاوه بر این که قالی کاشان می تواند نصاب مطمئن و کار آزموده جهت نصب فرش های شما معرفی کند. به این منظور از شماره تلفن فرش که در صفحه تماس با قالی کاشان درج شده است ، استفاده کنید.

نکته دوم این است که با توجه به محدودیت تعداد طرح فرش های سجاده ای ، ممکن است طرح و رنگ های موجود در بازار به اندازه کافی برای فضا و امکانات مسجد شما مناسب نباشد. در این مورد هم می توانید با کارشناسان فروش مشورت کنید تا تغییرات مورد نظر شما را در طراحی نقشه فرش و همینطور رنگ بندی برای شما ایجاد کنند تا انتخاب و خرید کاملا متناسب با نیاز شما را برای شما فراهم آورند.

در ادامه تعدادی از عکس سجاده فرش های پهن شده در مسجد و حسینیه ها توسط مجموعه قالی کاشان را مشاهده می فرمایید.

استفاده از طرح فرش سفارشی و سایز سفارشی برای مسجد شما

یکی دیگر از انتخاب های خاص برای شما ، استفاده از طرح فرش سفارشی است. با توجه به این که متراژ مسجد بالا است و معمولا در قالب های استاندارد مستطیلی قرار نمی گیرد و ستون ها و فضاهای حاشیه ای می تواند یکدست بودن فضا را تحت تاثیر قرار دهد ، طرح های سفارشی در اندازه های سفارشی گزینه مناسبی جهت یکدست فرش کردن فضا خواهد بود. در این زمینه هم می توانید از مشاوره کارشناس های ما استفاده کنید.

در ادامه نمونه ای از فرش سفارشی پهن شده توسط قالی کاشان را مشاهده می کنید. همانطور که در عکس دیده می شود، طرح افشان بدون حاشیه به سفارش مشتری بافته شده است و در اندازه سفارشی و به صورت گوش تا گوش بافته و نصب شده است.

استفاده از طرح فرش های کلاسیک برای حسینیه ها و محافل مذهبی خصوصی

یکی دیگر از انتخاب ها جهت فرش کردن فضاهای مذهبی به خصوص حسینیه ها و جلسات مذهبی خانگی ، استفاده از طرح فرش کلاسیک است. استفاده از این طرح فرش ها که مخصوص نماز خواندن نیستند ، مخصوصا برای حسینیه ها که اجتماعات مذهبی دیگر مثل عزاداری ها و تجمعات در آن ها برگزار می شوند، فضا را صمیمی تر و شیک تر می کند.

توجه به چند نکته در این زمینه می تواند انتخاب و خرید فرش بهتری را برای شما رقم بزند. اول این که تلاش کنید که طرح فرش انتخابی شما به طرح های کلاسیک نزدیک باشد. فرش های شاه عباسی مثل فرش کاشان و مشهد و اصفهان و نایین ، فرش سالاری تبریز و فرش ریز ماهی و به خصوص فرش های افشان با نقش های شاه عباسی ، اسلیمی و گل رز از بهترین این انتخاب ها هستند.

دلیل آن این است که طرح های جدید و مدرن مثل فرش وینتیج و طلاکوب درست است که زیبا و خاص هستند ولی بر طبق مد روز ممکن است جلوه و محبوبیت اولیه خود را پس از چند سال از دست بدهند . بنابراین و با توجه به این که متراژ بالایی از آن ها را خریداری کرده اید ، تعویض آن ها برای شما مقرون به صرفه نخواهد بود و فضای حسینیه شما هم دیگر به همان اندازه اول شیک به نظر نخواهد رسید.

اما فرش های دارای طرح های کلاسیک ، مخصوصا طرح های کلاسیک مجلسی معروف که در بالا به آن ها اشاره کردیم ، سال های سال امتحان خود را پس داده اند و با وجود گذشت سالیان و تغییر در مد ها و سلیقه ها همچنان محبوب و مطابق با خواست و سلیقه ایرانی هستند. و به همین دلیل می توانید اطمینان داشته باشید که در سال های آینده هم که از فرش خود استفاده می کنید از مد نخواهند افتاد.

علاوه بر این که طرح های سنتی استفاده شده در این فرش ها از قبیل شاه عباسی ، اسلیمی و ریز ماهی و همینطور نحوه چیدمان نقش فرش در آن ها ، اصالت را به نمایش می گذارد و برای یک مکان عمومی مثل حسینیه ، این اصیل بودن فرش به جلوه و شکوه آن ها می افزاید.

نکته بعدی در انتخاب طرح فرش کلاسیک برای مسجد این است که زیاد شلوغ نباشد. چرا که فرش های مسجد و حسینیه به طور گوش تا گوش و در کنار هم پهن می شوند. در این نحوه چیدمان ، فرش های خلوت مثل فرش افشان یا فرش بدون حاشیه یکپارچگی بیشتر را به نمایش می گذارند.

و در نهایت نکته آخر در انتخاب طرح فرش کلاسیک دقت کنید که رنگ زمینه چرکتاب و شاد باشد. چرا که اولا افراد زیادی در این مکان ها رفت و آمد می کنند و بنابراین فرش مسجد نسبت به فرش منزل بیشتر در معرض کثیفی قرار می گیرد و شست و شوی آن هم با توجه به متراژ بالا هزینه بردار و گران است. و ثانیا برای مکان بزرگ مثل حسینیه رنگ های خنثی می تواند زیادی خسته کننده باشند و در این فضا ها فرش های شاد با گل های زنده تناسب و زیبایی بیشتری دارند.

در ادامه نمونه ای از استفاده از فرش کلاسیک در یک مسجد و حسینیه را که توسط قالی کاشان اجرا شده است ، مشاهده می کنید. همان طور که در عکس فرش ها مشخص است ، استفاده از فرش با طرح کلاسیک افشان درباری شاه عباسی و رنگ زمینه آبی به شدت در این فضا شیک و زیبا است. علاوه بر این که فضای بین ستون ها با استفاده از سایز و طراحی سفارشی و کناره فرش به زیبایی پر شده است و لطمه ای به هماهنگی و هارمونی فضا وارد نکرده است.

انتخاب مناسب برای جنس فرش نماز چیست؟

البته که بهترین و ماندگار ترین جنس فرش در بازار فرش ماشینی امرزوه فرش اکریلیک است. اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که فرش اکریلیک نسبت به جنس های دیگر بسیار گران تر است و جنس های دیگر مثل فرش پلی استر BCF گاها تا نصف قیمت فرش اکریلیک ارزان تر هستند. فرش های ورجین که فرش های پلی استر درجه یک هستند کیفیت بهتر از فرش های BCF بی سی اف و قیمت گران تری هم دارند.

این نکته را در نظر بگیرید که قیمت فرش با توجه به متراژ بالای فرش مسجد ، یک فاکتور بسیار تاثیر گذار در انتخاب و خرید فرش مسجد است. بنابراین با توجه به نیاز ها و بودجه ای که می خواهید هزینه کنید ، در این زمینه تصمیم بگیرید.

خرید فرش با کیفیت و ارزان از کارخانه فرش کاشان

نکته آخر این که قالی کاشان فرش با کیفیت و ارزان را از درب کارخانه فرش کاشان برای شما فراهم می کند و کارشناسان فروش مجموعه در تمامی مراحل از سفارش تا نصب فرش ، در کنار شما خواهند بود. علاوه بر این که بیشترین میزان تخفیف و ارزان ترین قیمت فرش با توجه به نیت مذهبی شما برای خرید فرش نماز در مجموعه قالی کاشان در نظر گرفته شده است.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button