لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

طرح های فرش ترنج دار یا بدون ترنج؟

طرح های فرش ترنج دار یا بدون ترنج؟

برای اینکه بتوانیم در مورد فرش های بدون ترنج توضیحی دهیم پیش آن باید بدانیم ترنج چیست . معنای لغوی کلمه ترنج  به میوه بالنگ گفته می شود ، در فرش دستباف یا فرش ماشینی  ترنج به قسمت دایره ای یا بیضی یا در کل نقش مشخصی با الگوی شاخ و برق درختان ، پرنده گان  و نقش های اسلیمی در مرکز فرش های ایرانی گفته می شود . در ادامه همراه قالی کاشان باشید تا توضیحات کامل را به شما بدهیم تا انتخاب بهتری داشته باشید.

درباره فرش ترنج دار بدانید

در طراحی نقشه فرش معمولا از حاشیه، لچک و ترنج استفاده می شود و معمولا این نوع طرح ها به طرح های کلاسیک معروف هستند. ترنج در قالی های کاشان، اصفهان، یزد و نایین بسیار رایج است و معمولاً به این نوع فرش ها که به صورت جفت دیده می شوند، فرش های اشرافی و شاهانه می گویند. لازم است بدانید که معنی لغوی ترنج دایره یا گرد است. که معروف به لچک است. امروزه بسیاری از فرش ها دارای ترنج وسط هستند و معمولا لچک ندارند یا بالعکس. طرح هایی که معمولا در ترنج هیتند به شکل گل و بوته, باغ و حوض آب است. که به شکلی زندگی و سنت قدیم را به نمایش میگذارند.

کاربرد فرش ترنج دار

فرش ترنج دار بسیار زیباست و به یک خانه ایرانی هویتی کاملا ایرانی و اصیل می دهد. اما اجازه دهید چند موقعیت مختلف را در نظر بگیریم و کاربرد این فرش اصیل را در آنها بررسی کنیم.

اگر اتاق پذیرایی شما بزرگ و باز است، به راحتی می توانید از فرشی با رنگ های تیره و روشن استفاده کنید. همچنین فرقی نمی کند که مبلمان طرح های زیادی داشته باشد یا کاملا ساده انتخاب شده باشد. در هر صورت فرش حاشیه دار به خوبی در این فضا قرار می گیرد و منظره زیبایی دارد.

اگر پذیرایی خانه کوچک و خسته کننده است، حتما در انتخاب فرش دقت کنید. رنگ های تیره فضای پذیرایی را جذاب تر می کند. بنابراین اگر دوست دارید فرشی با طرح ترنج در خانه بیندازید، بهتر است رنگ های روشن را انتخاب کنید تا فضا کوچکتر به نظر نرسد.

کاربرد فرش بدون ترنج

به بیان ساده، فرشی که در وسط آن هیچ طرح گلی نباشد و همچنین دارای حوض نباشد، فرش بدون ترنج یا افشان نامیده می‌شود. فرش بدون ترنج نقشی دارد که در مرکز آن خبری از اشکال دایره ای یا بیضی شکل یا همان ترنج نباشد . این طرح ها مانند حوضی پر از گل ها یا قابی پر از پرنده گان و گلها و یا نهایتا قابی پر از اشکال اسلیمی می باشد.

طرح های فرش ترنج دار یا بدون ترنج؟
طرح های فرش ترنج دار یا بدون ترنج؟

در طرح افشان بزرگ ترنج، حوضي در مركز فرش وجود ندارد. گل ها و شاخ و برگ های ریز در سراسر فرش پراکنده است و هیچ نقش و نگاری در مرکز وجود ندارد. طرح افشان یکی از زیرمجموعه های طرح شاه عباسی می شود و به همین دلیل به طرح کلی عباسی نیز معروف است. در عین حال بر اساس نوع نقش و نگاری که در سراسر فرش پراکنده نام های موجود است. این اقلام عبارتند از: اسپری شکسته، اسپری شاخه پیچ، دسته گل، اسپری حیوانات، اسپری اسلایم و اسپری ترنج.

کلام آخر

 برای خانه‌ای با متراژ کوچک فرش رنگ روشن گزینه بهتری است. درنهایت اینکه اگر دکوراسیون خانه کاملا کلاسیک و سنتی است، فرش ترنج دار بهتر است. اما ویژگی مثبت فرش افشان این است که در دکور سنتی و مدرن کارایی دارد. حالا نوبت شماست. انتخاب کنید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button