لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

طریقه نگهداری فرش های دستباف

فرش دستباف ایرانی ریشه درهنر و اصالت هر ایرانی دارد و بافنده آن جان در تارپود فرش می‌افکند تا طرحی از آرامش بر زیر پای ما فراهم آورد. فرش دستباف می تواند مدتهای زیادی زیبایی خود را محفوظ نگهدارد، در صورتی که روش های نگهداری از آن صحیح باشد. در این مقاله نکاتی درمورد طریقه نگهداری فرش های دستباف به شما عزیزان و همراهان قالی کاشان ارائه می داریم. اگر از این روش ها استفاده به موقع و صحیح داشته باشید، می توانید از زیبایی فرش خود تا مدت ها لذت ببرید.    

روش در امان ماندن از حشرات موذی:

بهترین روش نگهداری فرش های دستباف از شر حشرات موذی، نور و هواگیری منظم فرش می باشد. اگر از فرش خود استفاده نمی کنید و آن را داخل انبار نگهداری می‌کنید. بهتر است هرچند‌وقت یکبار به آن سر بزنید، چون ممکن است حشرات بی خانمان جای خوابی لای تارپود فرش گرانبهای شما پیدا کرده باشند.

حرکت و چرخش فرش

نکته قابل توجهی که مورد برسی قرارمی‌گیرد و مسئله ای کاربردی می‌تواند باشد، اینکه اگر فرش شما در مسیر های پر رفت آمد است بهتر است که هر چندوقت یکبار آن را بچرخانید تا هر طرف فرش بصورت مساوی ساییده شود و سطحی یکنواخت داشته باشد.

چگونگی مراقبت از فرش دستباف به هنگام نظافت و شستشو

آیا میدانستید اگر از ورود ذرات وگرد غبار در تاروپود فرش خود جلوگیری نکنید می‌تواند باعث تسریع در خرابی و پوسیدگی فرش شود؟

شما می توانید حداقل 2 هفته یکبار فرش خود را جارو بکشید.

در مور شستن فرش میخواهم نکته ای را به شما بگویم که اگر تخصصی در شستشوی فرش ندارید بهتر است هیچ وقت تصمیم به این کار نگیرید چون ممکن است باعث نابودی فرش خود شوید. با توجه به رفت آمد روی فرش بهتر است بین 2 تا 4 سال یکبارشستشو شود.

 

چگونه از بیدخوردگی فرش جلوگیری کنیم؟

درزهای لابه لای سنگ فرش، سراميک و يا موزاييک سطحی که فرش بر روی آن پهن می شود نبايد خالی باشد زيرا مخفيگاه خوبی برای رشد بيد خواهد بود.

برای مراقبت از فرش دستباف از بيد خوردگی می‌توانيد از مقداری پودر نفتالين يا نگزالت و يا مواد گياهی مانند تنباکو استفاده کنيد. دقت کنيد که از اين مواد در حد متعارف استفاده شود. زیرا مصرف زیادی آنها در رنگ ها اثر نامطلوب خواهد داشت.

پاک کردن رنگ یا چسب ریخته شده بر روی فرش

چنانچه رنگهای ساختمانی يا انواع چسبهای مايع روی فرش ريخت بايد قبل از خشک شدن، آن قسمت کاملا شستشو و خشک گردد. در صورت وقوع اين اتفاقات بايد برای شستشو از اهل فن کمک گرفت.

چنانچه در محلی بر اثر ترکیدگی لوله یا شوفاژ و غیره فرش مدتی در آب ماند و رنگ ها داخل هم دوید حتما باید قالیشویی متخصص که از عهده شست و شو و زدودن رنگ ها از فرش بر می‌آید مراجعه شود.

پاک کردن آدامس از روی فرش

چند تکه یخ‌های کوچک از یخچال بردارید و روی آدامس بگذارید تا خوب ترد شود  آن تکه ترد شده را بردارید و دوباره تکه یخ را روی آدامس بگذارید. این کار را ادامه دهید تا تمام آدامس چسبیده، کنده شود ازابتدا تا پایان فقط با تکه یخ کار کنید.

نگهداری از فرش لوله شده

نگهداری از فرش لوله شده روش های مختلفی دارد که بهترین و درست ترین راه این است که آن را درون نایلون جای دهید. این کار باعث می شود فرش شما در تمام شرایط مانند زمان حمل و نقل، در برابر نور خورشید و در زمان نگهداری در انبار سالم بماند. دقت کنید که برای حمل و نقل از روشی دیگر استفاده نکنید جز رول کردن تا فرش شما آسیب جدی نبیند. به عنوان مثال شما نمیتوانید فرش دستبافت خود را تا کنید, چون همین امر موجب پارگی و خراب شدن فرش شما میشود.

 

نحوه نگهداری فرش در انبار

فرش دستباف يك كالاي با ارزش است كه در صورت نگهداري خوب مي‌تواند سالم و شكوهمند و زيبا باقي بماند. براي نگهداري فرش در جايي غير از منزل مكاني لازم است كه از هرجهت مناسب باشد . يك انبار خوب و مناسب مي‌بايست ويژگيهاي زير را داشته باشد:

1. از مصالح مستحكم درست شده باشد تا در مقابل عوامل طبيعي كمتر آسيب ببيند.

2. سمپاشي كردن هرچند وقت يكبار اطراف انبار تا موريانه و بيد و حشرات موذي نتوانند به داخل آن راه پيدا كنند.

3. پنجره جهت انتقال نور به داخل به مقدار كافي بايد وجود داشته باشد و همچنين دستگاه تهويه و هواكش نيز بايد وجود داشته باشد

برای نگهداری فرش های دستباف به مدت طولانی چه کنیم؟

چنانچه قصد ندارید فرش را کف اتاق پهن نمایید، بهترین روش جهت نگهداری فرش های دستباف بمدت طولانی لوله کردن فرش و قرار دادن فرش لوله شده بصورت افقی، بدون قرار دادن هرگونه جسم سنگین بروی آن و در محیط خشک و دارای جریان هوا است. هر سه ماه یکبار فرش لوله شده را بمدت 24 ساعت در کف اتاق پهن کرده و مجددا بصورت لوله شده نگهداری کنید. اگر به علت محدودیت فضا مجبور به تا کردن فرش هستید، فرش تا شده را در جعبه مخصوص خود نگهداری کنید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button