لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/07/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

فرش طرح افشان چیست؟

فرش طرح افشان کاشان قالی کاشان

اگر به دنبال شناخت بهترین و زیباترین فرش طرح افشان کاشان هستید این مقاله را حتما مطالعه کنید! در این مقاله ضمن آشنایی با فرش طرح افشان کاشان، تعدادی از زیباترین و با کیفیت ترین فرش های افشان کاشان را به شما معرفی می کنیم. اگر نمی دانید فرش طرح افشان چیست یا دوست دارید با انواع مدل های فرش افشان آشنا شوید، با ما در قالی کاشان آشنا شوید. 

تاریخچه فرش طرح افشان کاشان

در میان انواع طرح فرش، طرح افشان یکی از قدیمی ترین، ریشه دارترین، زیباترین و پرطرفدارترین نقشه های قالی ایرانی و همچنین قالی کاشان به حساب می آید. در اکثر مواقع این طرح با نقوش طرح اسلیمی نیز ترکیب شده است. شاید بتوان به طور کلی طرح افشان را ترکیبی از طرح اسلیمی و طرح ختایی دانست. طرح ختایی را می توان نمادی از طرح بوته و گل دانست که البته مجموعه ای از بوته، گل، غنچه، جوانه و برگ را روی یک ساقه ی منحنی نمایش می دهد. اما اسلیمی نماد و نشاندهنده درخت است و تمامی شاخ و برگها و پیچ و خم آن را نمایش میدهد و به همین دلیل است که شاید کمی خشن تر از طرح ختایی به نظر برسد.

در زمان‌های گذشته مشهورترین طرحی که برای فرش و قالی ایرانی استفاده می‌شد ، طرح ترنج بود ؛ این طرح یک ترنج بزرگ بود که در مرکز فرش قرار می‌گرفت و اطراف آن نیز گل‌های ریزی قرار داشت و هنوز هم مورد استقبال بسیاری از خانواده‌ها است. در سال‌های بعد طراحان نقشه فرش و قالی دستباف ایرانی تصمیم به حذف ترنج از وسط فرش گرفتند و طرح و نقش افشان به وجود آمد که فرش از گل‌های به صورت پراکنده برخوردار بود و دیگر از ترنج مرکزی استفاده نمی‌شد.

فرش های طرح افشان به طور معمول فاقد لچک و ترنج هستند اما اخیرا توجه به تنوع ذائقه های مشتریان و نیاز بازار فرش و به ویژه فرش ماشینی، باعث شده است که برخی طرح افشان را با لچک و ترنج نیز طراحی و روانه بازار کنند.

فرش 700 شانه جدید طرح افشان کاشان

علت نامگذاری فرش طرح افشان چیست؟

حذف ترنج وسط از نقشه فرش و خلق طرح افشان، چشم انداز متفاوت و جدیدی را پیش روی هنر و صنعت فرش ایرانی قرار داد. شاید برای درک بهتر محتوا و معنای طرح و نقشه این فرش بتوان به عنوان یک ویژگی به پیوستگی و انسجام طرح و نقشه افشان اشاره کرد. به گونه ای گفته می شود در طراحی این نقشه گویا طراح از ابتدا تا انتها قلم خود را از روی کاغذ بر نداشته است و طرح و نقش فرش و تصاویر گلها و برگ ها بر روی فرش افشانده شده است. و به همین دلیل طرح افشان، نامیده می شود.

به دلیل همین تفاوت و تمایز ساختاری و اساسی طرح افشان ، از همان ابتدای عرضه به بازار فرش، هواداران زیادی را به خود جذب کرد. ورود طرح افشان به بازار فرش را می توان نقطه عطفی در هنر فرش ایرانی دانست. چرا که فرش افشان، در مقابل دیگر طرح های فرش ترنج دار، شاخه ای دیگر از نقشه های فرش را به عنوان “فرش بدون ترنج” را به بازار عرضه کرده است. به گونه ای که در میان عامه مردم به جای طرح افشان بیشتر اصطلاح فرش بدون ترنج رواج دارد.

ویژگی و خصوصیات فرش طرح افشان چیست؟

1- از جمله خصوصیات و ویژگی های طرح افشان همانگونه که در بالا نیز بدان اشاره شد، پیوستگی و انسجام طرح و نقشه این فرش است به گونه ای که انسان گمان میبرد، نقاش آن از ابتدا تا انتها، قلم خود را از روی کاغذ و بوم نقشه بر نداشته است.

2- ویژگی دیگر طرح افشان که آن هم نشان از آشنایی زدایی و متفاوت بودن این طرح با طرح های پیش از خود دارد، عدم قرینگی بین طرح و نقشه گل ها برگ هاست. همانگونه که میدانید، قرینگی ویژگی بارز هنر فرش و معماری کلاسیک ایرانی است. به گونه ای که در بسیاری از طرح و نقشه های جدید فرش ماشینی و دستباف همچنان، این قرینه بودن به چشم می خورد. اما این قرینه بودن نصفه فرش با نصفه دیگر (قرینه بودن بالا و پایین و چپ و راست)، در طرح افشان وجود ندارد.

3- سومین و مهمترین ویژگی طرح افشان که در قسمت “دکوراسیون” نیز به آن خواهیم پرداخت، این است که به دلیل نبودن لچک و ترنج، این طرح نقش مهمی در بزرگ نشان دادن فضا و محیط خانه، اتاق و یا حتی محل کار شما دارد. البته در جای دیگر ما مقاله با عنوان : انتخاب طرح فرش و تاثیر آن بر بزرگتر شدن فضای خانه، به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم که می توانید، این مقاله کوتاه و مفید را نیز مطالعه کنید.

انواع فرش طرح افشان کاشان

در قالی طرح افشان نیز همچون تمام طرح های اصیل فرش دستباف و ماشینی، با گذشت زمان و با توجه به سلیقه مشتریان و خلاقیت طراحان و نقاشان ، به مرور تغییراتی صورت گرفته است که باعث به وجود آمدن، انواع طرح افشان شده است. طرح هایی که اغلب خمیرمایه و زمینه اصلی خود را از طرح افشان گرفته اند اما با ترکیب شدن با طرح های اصیل و کلاسیک دیگر، طرحی نو در انداخته اند. برخی از این طرحهای برآمده از طرح افشان عبارتند از:

فرش طرح افشان شاه عباسی کاشان :

علت نامگذاری این طرح استفاده از یک گل مشهور در نقشه فرش است به نام گل شاه عباسی. گل شاه عباسی در معماری ایرانی نیز کاربرد فراوانی داشته و به عنوان یکی از شاخصه های نقش و نگارهای ایرانی می توان از آن یاد کرد. 

فرش طرح افشان سلطنتی کاشان:

فرش طرح سلطنتی کاشان یکی از پرفروشترین و محبوبترین فرش های ماشینی کاشان است به خاطر خلوتی طرح و همچنین عرض زیاد بخش حاشیه طرح نمایی بسیار ویژه و با ابهت به این فرش داده است! این طرح فرش بالاخص برای فضاهای با دکوراسیون خلوت و مدرن بسیار هماهنگی خوبی داشته و در چنین فضایی بسیار چشم نواز خواهد بود.

فرش طرح افشان اسلیمی کاشان:

این طرح را گلهای افشان در ترکیب با شاخه های دورانی و منحنی که در میان برگها قرار دارد، را خلق کرده است.

فرش طرح افشان حیوانات یا حیوان دار :

در این طرح حیوانات وظیفه و نقش اصلی را در شکل گیری طرح فرش بر عهده دارد و تصویر آن بیشتر از دیگر عناصر به چشم می آید.

فرش طرح افشان ترنج دار :

همانگونه که از نام آن پیداست بر خلاف کارکرد اصلی طرح افشان که در ابتدای ورودش در مقابل طرح های ترنج دار، خود را به عنوان یک طرح بدون ترنج مطرح نمود، اما در ترکیب این طرح یک ترنج نیز در وسط فرش به چشم می خورد که اطراف آن گلهای افشان پراکنده شده اند.

فرش طرح افشان ختایی :

به ساقه هایی که شکلی ریسمان مانند دارند و غنچه ها، گلها و برگها روی آن قرا می گیرند و بخشهایی از این ساقه ضخیم تر و قسمت‌هایی از آن نازک تر است نقش ختایی گفته می شود که در ترکیب با گلهای افشان، طرح افشان ختایی را به وجود می آورند.

فرش طرح افشان دسته گل :

در این طرح دسته گل ها و بته های کوتاه درختچه مانند که کومه نامیده می شوند، جزو نقوش و تصاویر اصلی اند.

فرش طرح افشان بندی:

این طرح دارای گل هایی است که با یکدیگر در ارتباط هستند. منظور از طرح بندی در نقشه فرش طرحی است که در آن یک طرح یا نقش کوچک در متن فرش مدام تکرار می شود. در طرح افشان بندی نیز گلهای افشان به گونه ای نسبتا منظم تکرار شده اند به طوری که به نظر میرسد کل نقش فرش یک طرح کوچک است که تکرار شده است.

فرش طرح افشان گل اناری :

نقوش گل اناری نیز که در معماری و هنر فرش ایران شناخته شده اند به دلی شباهتشان به گل انار یا گلنار به این نام شهرت یافته اند. استفاده از این نقش گل اناری در ترکیب با نقشه افشان، افشان گل اناری را به وجود آورده است.

فرش طرح افشان شکسته :

نقاشی زمینه این فرش با خطوط شکسته همراه است و از همین رو به این شهرت یافته است.

فرش طرح افشان شاخه پیچ :

طرحی که در آن به نظر میرسد شاخه ها به هم پیوستگی دارند و به اصطلاح به هم پیچیده اند.

در همه موارد فوق وقتی صحبت از طرح افشان در ترکیب با طرحی دیگر می شود، منظور این است که گلها و شاخ برگ ها در تمام فرش افشان شده اند. البته آنچه که امروزه در صنعت فرش ماشینی و در میان عامه مردم رواج دارد و در محصولات فرش کاشان نیز مشاهده می شود این است که عموما به هر فرشی که در آن از گل و شاخه و برگ استفاده شده باشد و ترنج وسط نداشته باشد، طرح افشان گفته مشود.

فرش طرح افشان کاشان و نقش آن در دکوراسیون

اغلب مردم در هنگام خرید فرش به تناسب طرح و نقشه و رنگ فرش با دکوراسیونشان توجه ویژه ای نشان می دهند. این امر طبیعی است چون فرش نیز بخش مهمی را در شکل گیری نهایی دکوراسیون ایفا می کند. علاوه بر این، نقش فرش در دکواسیون خانه های ایرانی که بیشتر محیط منزلشان را با فرش می پوشانند بیشتر از خانه های اروپایی است که فرش فقط بخش کوچکی از کف اتاق را پوشش می دهد.

توجه به این نکته که از نظر روانشناسی ثابت شده است که رنگ و چیدمان دکوراسیون منزل بر خلق و خو و شکل گیری رفتار افراد تاثیر می گذارد، نشانه ای دیگر  برای اهمیت داشتن انتخاب و رنگبندی دکوراسیون است.

فرش 1200 شانه جدید طرح افشان کاشان

فرش طرح افشان با چه دکوراسیونی ست می شود؟

طرح افشان همواره یکی از طرح های پرطرفدار در چه در حوزه فرش دستباف و چه در حوزه فرش ماشینی بوده است که محیط را به خودی خود شیک و لوکس می کند. اما اگر یکی از دغدغه های شما هم هنگام خرید فرش، هماهنگی طرح و نقشه و رنگ فرش با فضای خانه و محیط کار است، بد نیست که چند نکته ای را که در اینجا به آن اشاره می کنیم، مطالعه نموده و همواره به یاد داشته باشیم.

الف) هماهنگی نقشه طرح افشان کاشان با اندازه فضای مورد نظر (دلباز نشان دادن فضا)

پیش تر نیز به این نکته اشاره کردیم که طرح افشان به دلیل اینکه معمولا فاقد ترنج وسط میباشد، محیط و فضایی را که در آن قرار گرفته بزرگتر نشان می دهد.

نکته دوم این است، رنگ های روشن نیز باعث بزرگتر نمایش داده شدن فضا می شوند . پس تا اینجا می توان گفت طرح افشان زمینه کرم یا زمینه روشن، فضای منزل شما را روشنتر نمایش می دهد.

نکته سوم اینکه اگر فرش بدون حاشیه باشد یا حاشیه آن به گونه ای باشد که به چشم نیاید (مثل زمانی که رنگ پس زمینه حاشیه فرش نیز با رنگ اصلی زمینه فرش یکسان باشد) نیز فضای خانه و یا محل کار شما را بزرگتر نشان می دهد. بنابراین می توان اینگونه خلاصه کرد که طرح افشان زمینه کرم حاشیه کرم نسب به دیگر رنگهای زمینه طرح افشان، تاثیر بیشتری در بزرگتر نشان دادن محیط و فضای مورد نظر شما دارد.

ب) تناسب نقشه افشان با دکوراسیون از نظر تم رنگی

حتما شما هم در تجربیات شخصی تان به این نکته رسیده اید که افراد مختلف در انتخاب رنگ بندی دکوراسیون منزل و مغازه (و حتی انتخاب رنگبندی لباس ها)، سلایق مختلفی دارند. برخی به دنبال رنگهای روشن اند، برخی رنگهای تیره را می پسندند. البته برخی افراد، ست کردن را در یکسان سازی تمامی رنگها می دانند که این این باوری نادرست است.

اگر همه رنگهای یک محیط یکسان یا خیلی نزدیک به هم باشند، تکراری شدن رنگها، احساس خستگی را در فرد ایجاد می کند. اگر به یک رنگ خاص علاقه دارید، برای هماهنگ کردن یا ست کردن رنگ محیط بهتر است در میان آن طیف رنگی چرخی بزنید و دو یا سه رنگ – از روشن ترین تا تیره ترین رنگ مربوط به آن طیف رنگی – را برای دکوراسیون خود انتخاب کنید. مثلا در طیف رنگی آبی می توانید رنگهای آبی فیروزه ای، آبی کاربنی، آبی نفتی و نیلی را انتخاب کنید.

فرش ماشینی طرح افشان مانند اغلب طرح های فرش معمولا با سه رنگ زمینه آبی (معمولا آبی فیروزه ای)، زمینه سرمه ای (مشکی)، و زمینه کرم به ترتیب بیشترین هواداران را در میان مشتریان ایرانی خود دارد. علاوه بر این رنگها، این طرح به شکل های زمینه گردویی (زمینه قهوه ای )، زمینه روناسی(قرمز یا لاکی)، زمینه ترمه ای(فیلی یا موشی) نیز بافت می شود.

روانشناسی رنگ در انتخاب رنگ فرش 

از نظر روانشناسی رنگ های سرد مانند سبز روشن، کرم، طوسی یا آبی روشن نزدیک به سفید، اثر آرامش بخش دارند. بنابر این طرح افشان زمینه کرم (زمینه روشن)  را می توانید برای اتاق نشیمن و اتاق خواب استفاده کنید.

طرح افشان زمینه ترمه ای (طوسی یا فیلی یا موشی) را با توجه به سرد رنگ آن گزینه خوبی برای محیط آشپزخانه نخواهد بود، چرا که این رنگ اشتها را کاهش می دهد. این دقیقا برعکس تصور اکثر بانوان ایرانی است که به دلیل چرک تاب بودن این رنگ، گمان می کنند که گزینه مناسبی برای آشپزخانه است!

طرح افشان زمینه آبی به دلیل اینکه رنگ آبی فشار خون و ضربان قلب را کاهش داده باعث آرامش و سلامت در افراد می شود، به عنوان فرش اتاق خواب و فرش اتاق کودک  گزینه مناسبی است.

فرش طرح افشان زمینه سرمه ای (زمینه مشکی) در اصل پر فروش ترین رنگ زمینه طرح افشان ….. شانه است. علیرغم اینکه رنگ تیره، به تنهایی در محیط، احساس غم و افسردگی را ایجاد می کند اما گلها و رنگ های زیبا و جذابی که از دل این تیرگی بیشتر خود را به نمایش می گذارند، این احساسات منفی را خنثی می کند. علاوه بر این ایجاد تضاد رنگ میان فرش زمینه تیره با دیوارهای سفید نیز می توانید، حس شیک بودن و خاص بودن را القا کند.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ قالی کاشان در مورد موضوع فرش طرح افشان چیست و چه ویژگی هایی دارد سخن گفتیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله با انواع طرح های سنتی و اصیل افشان ایرانی آشنا شدن باشید. اگرقصد خرید فرش افشان کاشان را نیز دارید می توانید با کارشناسان قالی کاشان مشورت کنید تا بهترین و زیباترین فرش افشان را برای دکوراسیون خانه خود خرید نمایید. قیمت فرش نیز در فروشگاه قالی کاشان ارزان از هر فروشگاهی است که مطمئنا نظر مثبت شما را به دست خواهد آورد. 

دیدگاه شما

4 دیدگاه

  1. زهرا گفت:

    مطلب مفیدی بود. سپاس

  2. سارا گفت:

    فرش افشان واقعا زیباست. من خودم برای خونه ام از همین فرش خریده ام

    • قالی کاشان گفت:

      بله مطمئنا همین طوره. از نظر خیلی از خریداران طرح افشان اصیل ترین و هنرمندانه ترین طرح فرش ایران است.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button