لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

فرش طرح حاشیه دار و بدون حاشیه

فرش طرح حاشیه دار و بدون حاشیه

فرش ها از نظر استفاده از طرح حاشیه به فرش بدون حاشیه و فرش حاشیه دار تقسیم می شوند. در طرح حاشیه فرش قابی از قاب‌های منتظم هندسی کوچک و بزرگ همانند گره‌های هندسی استفاده می‌شود. حاشیه فرش یکی از قسمت های مهم و اصلی در هر فرش می باشد که باعث می شود طرح اصلی فرش به صورت خاصی جلوه کند. اندازه و رنگ آمیزی حاشیه فرش در مقایسه با دیگر قسمت های فرش متفاوت می باشد که بیشتر جلوه نمایی کرده و زیبا تر به نظر برسد. در ادامه همراه قالی کاشان باشید تا شما راهنمایی کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید.

حاشیه فرش چیست؟

لبه فرش به نوارها و قسمت های باریک و پهن اطراف فرش اطلاق می شود که در انواع فرش ها، اندازه ها و مدل های آنها متفاوت خواهد بود. اکثر فرش های ایرانی حاشیه دارند و به ندرت می توان فرشی بدون حاشیه دید. حاشیه فرش باعث زیباتر جلوه دادن فرش و قسمت‌های قالی و متن می‌شود و به همین دلیل طراحان و نقاشان فرش همواره از گزینه حاشیه در طراحی‌های خود استفاده کرده‌اند. باید تناسب و تجانسی بین حاشیه با قسمت های دیگر آن به وجود بیاید. در غیر این صورت فرش زیبایی و جذابیت اصلی خود را از دست می دهد. وجود حاشیه در فرش سبب می شود که قسمت متن فرش به خوبی جلوه کرده و نظر هر ببینده ای را به سوی خود جذب کند. 

ارتباط بین حاشیه با متن فرش

بین حاشیه و متن فرش باید ارتباط خاصی وجود داشته باشد. معمولاً در لبه‌های قالی از نقش‌ها، کتیبه‌ها و لوزی‌های شاه عباسی استفاده می‌شود. طراحان ماهر در این زمینه تراکم متن و نقش های حاشیه را با تناسب بسیار دقیق می سازند. به طوری که نمی توانید فضای خالی چند سانتی متری در فرش بافته شده پیدا کنید. البته نقش بافنده در این امر غیر قابل انکار است و با نور چشمان خود آثاری را خلق می کنند که واقعاً منحصر به فرد و شگفت انگیز است. به خصوص در فرش های ابریشمی که تعداد گره ها بیشتر و کمتر می شود و حوصله و وقت زیادی برای بافتن فرش صرف می کنند.

از جمله قسمت های مختلف حاشیه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • حاشیه کناری فرش
  • حاشیه میانی فرش
  • حاشیه مداخل
  • حاشیه ایلی

طرح فرش بی حاشیه

فرش بدون حاشیه ، یکی از جدیدترین و پرفروش‌ترین فرش‌های موجود در بازار هستند. از این فرش‌ها می‌توان برای دکوراسیون منازل کوچک و حتی پذیرایی استفاده کرد. شما از فرش‌های بدون حاشیه می‌توانید برای بزرگ‌تر نشان‌دادن محیط استفاده کنید. اگر به فرش های خود نگاهی بیندازید، دور فرش یک قاب وجود دارد، معمولا در اکثر فرش ها از گل ها و بوته های زیادی برای پوشاندن فرش استفاده می شود. توجه داشته باشید که یکی از مهمترین و حساس ترین قسمت های فرش معمولا حاشیه آن است. بهتر است بدانید 30-40 درصد فرش را حاشیه آن تشکیل می دهد که در انواع فرش ماشینی استفاده می شود. بهتر است بدانید که لبه فرش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید از دقت و ظرافت بالایی در بافت آن استفاده کرد. اگر لبه فرش به طور دقیق بافته نشود باعث از بین رفتن حالت اولیه فرش می شود. بنابراین کارخانجات فرش معمولا از دقت و ظرافت بالایی در بافت حاشیه فرش های خود استفاده خواهند کرد.

فرش طرح حاشیه دار و بدون حاشیه
فرش طرح حاشیه دار و بدون حاشیه

کلام آخر 

در نظر داشته باشید که قیمت فرش بدون حاشیه معمولاً بسیار متفاوت است و با در نظر گرفتن این موارد به شانه و تراکم و همچنین نوع الیاف و ابعاد فرش، مارک فرش و … بستگی دارد. ، می توانید فرش با کیفیت و تضمینی تهیه کنید و استفاده کنید و ولی در حالت کلی فرش های حاشیه دار در مقایسه با فرش های بدون حاشیه از زیبایی بسیاری برخوردار بوده و جذابیت زیادی دارند. 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button