لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

فرش طرح دستباف، تنها انتخاب خاص پسندان

فرش طرح دستباف، تنها انتخاب خاص پسندان

فرش های طرح دستباف از جمله فرش شیک و لوکس محسوب میشوند که علاوه بر این ویژگی دارای قیمتی بسیار مناسب تر از فرش های دستباف نیز می باشند. این مدل از فرش ماشینی بسیار مقرون به صرفه بوده و مانند فرش دستباف، دارای جلوه و جذابیت خاصی است پس برای کسانی که به دنبال جلب توجه بیشتر اما با هزینه معقول هستند این گزینه، پیشنهاد فوق العاده ای خواهد بود. این بار در مقاله فرش طرح دستباف قصد داریم به صورت اختصاصی پاسخگوی سوالات علاقه مندان به شناخت طرح های مختلف فرش طرح دستباف باشیم. اگر شما هم درفکر خرید فرش طرح دستباف برای منزلتان هستیداز خواندن این مقاله به راحتی عبور نکنید. در این مقاله شما به صورت کلی با فرش طرح دستباف و انواع طرح های مورد استفاده در فرش های دستباف که در فرش های ماشینی نیز به کار می روند آشنا خواهید شد.

فرش ماشینی طرح دستباف چیست؟

حتما به هنگام بازدید از طرح های مختلف فرش، چه حضوری و چه آنلاین، نام فرش ماشینی طرح دستباف به گوش شما نیز خورده است. از پر طرفدارترین فرش های ماشینی طرح دستباف میتوان به فرش طرح دستباف کاشان و فرش طرح دستباف قرمز اشاره کرد. این فرش ها که تشابه زیادی با فرش های دستباف دارند توسط دستگاه های صنعتی و در کارخانه های بزرگ تولید می شوند.

تاریخچه فرش دستباف

جالب است بدانید که تاریخچه فرش دستبافت ب دئره ساسانیان ارتباط بسیار نزدیکی دارد و به چند سال قبل از میلاد برمیگردد. در یکی از کتاب های کوروش و چندین نویسنده دیگر نیز درباره هنر قالی بافی در ایران همچنین استفاده ایرانیان از قالی مطالبی نوشته شده است. باید بدانید که در چند سال اخیر اصفهان و تبریز دو شهری هستند که بیشترین تولید و حتی صدور به کشور های مختلفی را به نام خود زده است.

قسمت عظیمی از تمدن و فرهنگ هرکشور به آثار هنری تعلق میگیرد. فرش دستباف نیز یکی از این آثار است و همواره نام ایران را در کنار فرش دستباف می شنویم. فرش دستباف ایران قدمتی چند هزار ساله دارد. با گذشت زمان بر تنوع طرح های فرش دستباف همچنین بر تعداد علاقه مندان به این نوع فرش افزوده شده است. این نوع فرش از گذشته تا به امروز با دو نوع گره فارسی و ترکی بافته میشده است. 

 

پنج نکته مهم برای خرید فرش طرح دستباف

برای خرید فرش طرح دستباف ، باید نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید تا یک خرید خوب را تجربه کنید این نکات شامل موارد زیر است:
• پرز های اینگونه فرش ها ، انعطاف بسیار بیشتری را از خود نشان می دهند.
• تار و پود فرش های ماشینی طرح دستباف بسیار به هم نزدیک بوده و دارای تراکم بالایی است.
فرش طرح دستباف، جلوه و درخشندگی خاصی را از فاصله دور و نزدیک از خود به نمایش میگذارد.
• نقش و نگار این گونه فرش ها کاملا متقارن است.
• در بافت فرش طرح دستباف از نخ ابریشم استفاده می شود که موجب براق بودن و زیبایی آن میشود.

فرش طرح دستباف، تنها انتخاب خاص پسندان
فرش طرح دستباف، تنها انتخاب خاص پسندان

انواع فرش های ماشینی طرح دستباف از نظر طرح

فرش طرح دستباف شاه عباسی:

این طرح به این علت به نام طرح شاه عباسی نام گرفته است چون عنصر اصلی موجود در این طرح، گل معروف شاه عباسی یا همان نیلوفر آبی است که در تمامی طرح های شاه عباسی، مشاهده می شود و به عبارتی اساس و پایه آن طرح بر مبنای استفاده از همین گل می باشد. انواع طرح هاین گروه عبارتند از: طرح افشان شاه عباسی، لچک ترنج شاه عباسی، شاه عباسی شیخ صفی، شاه عباسی درختی، شاه عباسی جانوری و…

طرح های بته ای ( بته جقه ):

در این طرح، بته های سر کج ایرانی که با نام بته جقه شهرت یافته در اشکال و اندازه های مختلف به چشم میخورد. معروفترین طرح های بته ای: بته لچک ترنج، بته بادامی، بته بازوبندی، بته جقه، بته ترمه، بته شاخ گوزن، بته سرابندی، بته خرقه ای، بته افشاری، بته سنندج، بته قلمکار اصفهان، بته میر شکسته، بته کردستانی یا هشت بته و هشت گل.

طرح آثار باستانی و ابنیه اسلامی:

این طرح شامل تمامی نقوش و تزیینات و اشکال هندسی میشود که در بناها، ساختمان ها و کاشیکاری های ابنیه باستانی و اسلامی به کار رفته است. که معروفترین این طرح ها عبارتند از: تخت جمشید، طاق بستان، ایوان مداین یا طاق کسری، مسجد شیخ لطف الله، مسجد کبود، محرابی کوفی، مسجد شاه اصفهان، گنبد قابوس، سردر امامزاده محروق و زیرخاکی.

طرح اسلیمی:

شاخه های دورانی در میان برگ ها، فرم اصلی این طرح است و در واقع این طرح بر پایه نقوش اسلامی و گردش منظم است. معروفترین طرح اسلیمی، اسلیمی دهن اژدراست. این طرح به دلیل دخل و تصرف هایی که در آن انجام شده دارای انواع فرعی نیز می باشد مانند: اسلیمی لچک ترنج، ماری، ترنج دار، بندی، شکسته.

طرح افشان:

همانطور که از نام این طرح مشخص است تمام بند ها و گل و برگ های موجود در این فرش، در متن آن پراکنده یا افشان شده است. تمام نگاره ها و کل و برگ های این طرح با هم پیوستگی کامل داشته و گویی طراح ازآغاز تا پایان این طرح، حتی یک لحظه هم قلم از کاغذ برنداشته است . در این طرح اصول قرینه نگاری وجود نداشته و هیچکدام از گل و برگ ها قرینه ندارند. انواع طرح افشان مانند: دسته گلی، ختایی ، حیوان دار، ترنجی و … است.

طرح های اقتباسی:

این طرح به جهت شباهتش به طرح های موجود در فرش های مناطق مرزی ایران و کشور های همسایه و حتی سایر کشور ها، طرح اقتباسی نام گرفته و ایرانیان توانسته اند با هوش و ذکاوت خود تغییراتی را در این طرح ها ایجاد کنند. طرحهایی همچون قفقازی و گوبلنی .

طرح های قابی ( خشتی ):

فرش در این طرح به قاب های مختلفی به صورت اشکال هندسی مثل لوزی یا مربع تقسیم می شود که همه این قاب ها به شکل منظمی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و در درون همه آن ها نقش مایه هایی از گل و برگ، بته، درختانی مثل سرو و بید، گلدان گل و پرنده وجود دارد. گروه های فرعی این طرح عبارتند از: ستونی، قابی قرآنی کرمان و قابی اسلیمی است.

طرح های ایلی و عشایری:

این طرح ها توسط عشایر و ایل های مختلف بافته می شود و نگاره های موجود در این طرح از ذهن قالیبافان الهام میگیرد.

طرح های تلفیقی:

از ادغام طرح های مختلف در طول زمان، این طرح ها حاصل شدند که برخی از آنها به دلیل تلفیق زیبا و درست نقش و نگاره ها، رخ و جذابیت زیادی دارند.

طرح های واگیره ای:

در این طرح، یک قسمت کوچک از طرح فرش ،در جهت طولی و عرضی در سرتاسر فرش تکرار میشود و چون در نهایت این قسمت کوچک به خاطر تکرار آن در جهت عرضی و طولی به وسیله گیره به هم میپیوندد به آن، طرح واگیره ای میگویند.

طرح های ترکمن:

این طرح نیز مانند طرح ایلی و عشایری، از نظر هندسی و شکستگی خطوط به صورت ذهنی بدون نقشه بافته می شود. انواع فرعی آن: آخال، چهار قاب، خورجینی، شانه ای، قاب یمونی و…

طرح های درختی:

با توجه به نام این طرح، شامل شاخ و برگ و اشکال درختان می شود و سعی شده تا تشابه خود با طبیعت را حفظ کند.

طرح شکارگاهی:

شامل صحنه های شکار و شکارگاه میشود مثل وجود یک سوار کار با تیر و کمان یا نیزه در قسمت های مختلف طرح. گروه های فرعی این طرح شامل شکارگاه سراسری، درختی، قابی و… می شود.

طرح های گل فرنگ:

در این طرح، گل های طبیعی رنگارنگ چند پر به ویژه گل رز در رنگ های شاد و روشن مانند زرد، سرخ و آبی و همچنین گلدان های فرنگی وجود دارد. طرح هایی مانند گل فرنگ بیجار، افشان گل فرنگ، گل و بلبل، دسته گلی و … جزو طرح های گل فرنگ اند.

طرح های گلدانی:

عنصر اصلی این طرح، شکل گلدان به همراه شاخه های گل در اندازه های مختلف است. در این طرح ممکن است سرتاسر یک فرش را چندین گلدان کوچک به صورت متقارن و تکراری و یا یک گلدان بزرگ پر از گل بپوشاند. مثالهای گروهای فرعی شامل ختایی، دو طرفه، محرابی، سراسری، تکراری و … میشود.

طرح ماهی در هم:

این طرح بسیار اصیل و زیبا بوده و از قدیمی ترین و رایجترین طرح فرش دستباف ایرانی است. و آنچه که این طرح را تشکیل میدهد نقش ماهی را یادآور می شود. این طرح معمولا به صورت یک واگیره بوده که واگیره توسط بافنده در جهت عرضی و طولی فرش تکرار می شود.

طرح های محرابی:

این طرح در برخی از نقاط ایران به قلمدانی نیز مشهور است. در این طرح یک قطعه از نقشه در جهت طولی فرش تکرار می شود و در جهت عرضی نیز به ردیف های مختلف تقسیم شده و یک رنگ و طرح مشخص در هر ردیف از ابتدا تا انتهای فرش ادامه دار میشود. قلمدانی گل ریز با زمینه یک رنگ، سراسری و بته با زمینه الوان از زیر مجموعه های گرو های فرعی این طرح اند.

طرح های هندسی :

از انواع اشکال هندسی تشکیل می شود که با خط های زاویه دار ساخته میشود نه با خطوط دورانی و دارای قوس. گروه های فرعی این طرح عبارتند از: ترنجدار، قابی، خطایی، ساده، خاتم شیرازی، کف ساده و…

عوامل موثر بر قیمت فرش طرح دستباف

عواملی چون سایز فرش، رج های فرش، جنس نخ به کار رفته، ریشه فرش، تاروپود فرش، طرح فرش و … بر روی قیمت آن اثر گذار است. فرش های طرح دستباف معمولا در تراکم های بالاتر از 700 بافته می شوند و معمولا نخ هایی همچون اکریلیک، پلی استر، بی سی اف و …. استفاده می شود که بهترین تراکم و نخ به ترتیب تراکم 1500 و نخ اکریلیک است.

 

 قالی دستبافت یک سرمایه گذاری ایده آل

همه ما به شکل ناخودآگاه در مقابل هزینه هایی که تنها وجه مصرفی دارند از خود مقاومت نشان می دهیم و دوست داریم پول خود را در جایی خرج کنیم که بتواند در آینده به ما کمک کند.

از مزایا فرش دستباف دقیقاً می توان به این موضوع اشاره کرد که به خاطر هنری بودن و کار دست بودن آن، با گذشت زمان نه تنها ارزش خود را از دست نمی دهد، بلکه اگر آن را سالم نگهداری کنید هر چقدر فرش شما قدمت بیشتری پیدا کند از ارزش و قیمت بیشتری برخوردار می شود.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که اگر شما فرش دستباف را فقط به خاطر زیبایی و هنر آن خریداری می کنید، بهتر است ان را به صورت تابلو فرش خریداری کنید که از آسیب دیدن احتمالی آن جلوگیری کنید و اگر قصد استفاده از آن را دارید از فرش های دستباف پاخور خریداری کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شمارا با فرش های طرح دستباف و ویژگی های آن آشنا کنیم. همچنین به ذکر نکاتی برای انتخاب بهتر و همچنین انواع طرح های فرش دستباف که بر روی فرش ماشینی نیز پیاده می شود پرداختیم. شما به آسانی می توانید به صورت آنلاین و بدون صرف وقت زیاد، انواع مدل های فرش طرح دستباف را در سایت قالی کاشان مشاهده نموده و پس از مشورت با کارشناسان مجرب ما در این زمینه، بدون حضور در محل، فرش مورد نظرتان را به همراه ارسال رایگان و ضمانت مرجوعی 36 ماهه خریداری نمایید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button