لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

فرش کلاسیک چیست؟ شناخت کامل ویژگی های فرش کلاسیک ایرانی

فرش کلاسیک چیست - فرش کاشان - قالی کاشان - انواع طرح فرش کلاسیک ماشینی و دستباف

فرش یکی از اصلی ترین عناصر در دکوراسیون خانه ایرانی محسوب می شود. به طوری که در اکثر خانه ها می توان یکی از انواع فرش های ایرانی به خصوص فرش کاشان را دید که به عنوان کف پوش استفاده شده است. داشتن اطلاعات در مورد انواع فرش و ویژگی های آن کمک می کند تا مناسب ترین فرش را برای دکوراسیون انتخاب کنیم. مطمئنا انتخاب و خرید صحیح انواع فرش مانند فرش کلاسیک، به زیبایی هر چه بیشتر دکوراسیون منجر می شود. در این مقاله در مورد سوال فرش کلاسیک چیست و چه ویژگی هایی دارد بحث خواهیم کرد.

فرش ایرانی دسته بندی های مختلفی دارد. یکی از انواع فرش های ایرانی فرش کلاسیک است. فرش های کلاسیک ویژگی هایی برخلاف فرش های فانتزی و مدرن دارند. اگر قصد خرید فرش کلاسیک ماشینی کاشان یا حتی فرش کلاسیک دستباف را دارید پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را به خوبی مطالعه کنید. در ادامه مهم ترین ویژگی های انواع فرش کلاسیک ایرانی مانند شانه و تراکم، ابعاد، جنس نخ، قیمت و… را بررسی می کنیم. با ما در قالی کاشان همراه شوید.

فرش کلاسیک چیست و چه تفاوتی با سایر فرش ها دارد؟

لغت کلاسیک (classic) در اصل لغتی لاتین است که به زبان فارسی وارد شده است. این لغت در فرهنگ زبان فارسی به معنای کهنه و قدیمی بوده یا به چیزی که جدید نباشد اطلاق شده است. در زمینه فرش نیز همین مورد را می توان به خوبی مشاهده کرد. فرش نیز اثری هنری محسوب می شود و با طرح های زیادی بافته می شود. در این بین به فرش هایی که با طرح های سنتی و اصیل ایرانی بافته شده و اصول طراحی نقشه آنها به سبک گذشته است، فرش طرح کلاسیک گفته می شود.

از این نظر فرش کلاسیک را می توان نقطه مقابل فرش های فانتزی و مدرن جدید دانست. فرش کلاسیک ایرانی دارای نقش های سنتی و اصیل ایرانی است و رنگ بندی های گرم و خاص ایرانی دارد. فرش کلاسیک ایرانی با داشتن طرح هایی فوق العاده زیبا که اثر دست هنرمندان توانای ایرانی است، در همه جای دنیا مشهور و شناخته شده است. مهم ترین ویژگی های فرش کلاسیک را می توان موارد زیر دانست.

  • داشتن طرح و نقش سنتی ایرانی به همراه نگاره های مشهور و اصیل
  • رنگ بندی فوق العاده شاداب و گرم با تنوع رنگی بالا
  • نقش و نگار های پر تعداد و ظریف

فرش کاشان قالی کاشان خرید فرش 1500 شانه طرح افشان زرین زمینه دودی حاشیه زغالی گل برجسته کاشان

انواع فرش کلاسیک

فرش کلاسیک ایرانی به دو گروه فرش کلاسیک دستباف و فرش کلاسیک ماشینی تقسیم می شود. این دو گروه از فرش های ایرانی از نظر ظاهری و طرح و نقش شباهت خیلی زیادی با یکدیگر دارند. اما از نظر بافت ویژگی های متفاوتی دارند. یکی از مهم ترین تفاوت های فرش دستباف کلاسیک با ماشینی، قیمت بسیار بیشتر است. فرش های ماشینی کاشان قیمت بسیار ارزان تری دارند و به همین دلیل پرفروش تر هستند. از دیگر ویژگی های فرش ماشینی کلاسیک کیفیت بسیار زیاد است. فرش های کاشان با الیاف مشابه طبیعی بافته شده و طول عمر تضمین شده ای دارند. فرش های ماشینی با وجود قیمت ارزان تر از نظر ظاهری با بهترین فرش های دستباف برابری می کنند.

در سووی دیگر فرش های دستباف ایرانی کلاسیک نیز با وجود قیمت گران تری که دارند همواره طرفداران خود را داشته اند. فرش های دستباف با طرح هایی هنرمندانه بافته می شود که نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی بوده است. یکی از ویژگی های مهم فرش های دستباف، داشتن الیاف و رنگ هایی طبیعی است. این ویژگی سبب شده ظاهر قالی ایرانی فوق العاده چشم نواز و آرامش بخش باشد. هم چنین الیاف طبیعی مقاومت بی نظیری داشته و حساسیت زا نیز نمی باشند.

مهم ترین ویژگی فرش کلاسیک دستباف ایرانی که احتمالا آن را شنیده اید، زیباتر شدن در گذر زمان است. در فرش های دستباف هر چه عمر فرش بیشتر می شود، زیبایی بافت آن نیز افزایش پیدا می کند. هم چنین به ارزش فرش نیز افزوده می شود. تنها برتری فرش های ماشینی نسبت به فرش های دستباف قیمت ارزان تر و حساسیت کمتر است. به عنوان مثال فرش دستباف به مراقبت بیشتری نیاز داشته و شستشوی آن نیز کاری تخصصی است. زیرا ممکن است در هنگام شستن فرش مشکل رنگ دهی الیاف رخ دهد.

فرش کاشان خرید فرش 1500 شانه طرح گلپری زمینه طوسی متالیک گل برجسته کاشان
فرش طرح گلپری کاشان

ویژگی های فرش کلاسیک ماشینی

فرش کلاسیک ابتدا تنها محدود به فرش و قالی دستباف ایرانی بوده است. اما به مرور با شکل گرفتن کارخانه های فرش کاشان، طرح های کلاسیک به فرش های ماشینی نیز راه یافته است. در فرش های ماشینی به دلیل استقبال زیاد از طرح های کلاسیک، تنوع بالایی در طرح و نقش دیده می شود. امروزه فرش کلاسیک مدرن کاشان با تنوع بسیار بالایی در کارخانه فرش کاشان بافته شده. انواع فرش 500 شانه، فرش 700 شانه، فرش 1000 شانه، فرش 1200 شانه، فرش 1500 شانه و فرش 1600 شانه کاشان با طرح های کلاسیک بافته می شوند. موارد زیر از مهم ترین ویژگی های فرش کلاسیک مدرن ماشینی کاشان است که در ادامه بررسی می کنیم.

  • جنس نخ فرش کلاسیک ماشینی
  • انواع ابعاد 
  • شانه و تراکم
  • انواع طرح های فرش کلاسیک
  • قیمت فرش ماشینی کلاسیک مدرن کاشان
    فرش کاشان خرید فرش 1500 شانه طرح گوناش زرین زمینه کرم گل برجسته کاشان
    فرش طرح گوناش زرین کاشان

جنس نخ در فرش ماشینی کاشان

فرش های ماشینی کاشان تنوع بسیار بالایی دارند و با ویژگی های متفاوتی بافته می شوند. در این فرش ها از نخ های متفاوتی استفاده می شود که هر کدام ویژگی ها و استفاده های خاصی دارد. اما به طور کلی فرش کاشان به کیفیت بی نظیر مشهور بوده است. در فرش های ماشینی به صورت عمومی از دو نوع الیاف استفاده شده است. الیاف اکریلیک و الیاف پلی استر. الیاف اکریلیک که امروزه بیشترین استفاده را در فرش های تولید شده در کاشان دارد، مشابه نخ های طبیعی محسوب می شود. این الیاف طول عمر و دوام بالایی داشته و هیت ست شده می باشند. به عبارت دیگر در فشار و دمای بالا قرار می گیرند تا مانند نخ های طبیعی بدون پرزدهی باشند. دیگر ویژگی های فرش های اکریلیک:

  • عدم پرزدهی و ضد حساسیت بودن به دلیل فرآیند هیت ست (تثبیت حرارتی)
  • عدم رنگ دهی و مقاومت بسیار بالا در برابر شستشو، ساییدگی و نور آفتاب
  • بافتی ظریف و نرم با تراکم بالا
  • زیبایی فوق العاده نقش و نگار ها
  • مقاوم در برابر بید زدگی و رشد باکتری به دلیل عدم جذب رطوبت
  • شباهت بسیار بالا با بهترین فرش های دستباف ایرانی در کنار قیمت ارزان
  • نداشتن بوی مواد نفتی برخلاف فرش های پلی استری
  • تنوع بسیار زیاد طرح و رنگ

در سوی دیگر نیز باید به الیاف پلی استر اشاره کرد که در بین مردم به الیاف پلاستیکی نیز مشهور شده است. نخ های پلی استر قیمت خیلی ارزان تری دارند. از این نظر این دسته از فرش ها برای کسانی که به فکر خرید فرش کلاسیک ارزان قیمت هستند مناسب است. البته کیفیت فرش های پلی استر نیز مناسب بوده و مقاومت خیلی بالایی در برابر شستشو دارند. فرش های ماشینی مشکل رنگ دهی فرش های دستباف را نیز ندارند که مزیت مهمی محسوب می شود. امروزه به دلیل افزایش زیاد قیمت فرش از فرش های پلی استر جدید مانند فرش ورجین استقبال زیادی شده است.

انواع طرح فرش کلاسیک ایرانی

فرش کلاسیک همان طور که گفته شد طرح هایی سنتی و اصیل دارد. در این طرح ها ویژگی های مشترک زیادی دیده می شود. شکل و چهار چوب کلی طرح های کلاسیک بسیار شبیه به یکدیگر است. در این فرش های می توان حاشیه های قابی شکل را در کناره های فرش مشاهده کرد. در میانه های فرش نیز اکثرا نقش ترنج و لچک را می توان دید. البته استثنائاتی نیز در این بین وجود دارد. مثل فرش طرح افشان که نقش های لچک و ترنجی را ندارد.

فرش کاشان قالی کاشان خرید فرش 1200 شانه طرح افشان قجری زمینه کرم کاشان
فرش طرح افشان قجری کاشان

نگاره های استفاده شده در طرح های کلاسیک نیز بسیار مشهور است. در این بین نقش ها و نگاره های زیر استفاده بیشتری در طرح های کلاسیک ایرانی داشته است:

  • نقش های افشان با گل های شاه عباسی
  • نفش های بته جقه ای
  • نقش های اسلیمی
  • نقش های خشتی
  • نقوش لچک و ترنج

مشهور ترین طرح های فرش اصیل ایرانی

از مشهور ترین طرح های کلاسیک ایرانی می توان به فرش طرح افشان، افشان شاه عباسی، طرح خشتی، درختی، طرح ماهی و ریزماهی، طرح اصفهان، طرح تبریز و کاشان، طرح لچک و ترنج و .. اشاره کرد.

فرش کاشان خرید فرش 700 شانه طرح خشتی شکارگاه زمینه سرمه ای قالی کاشان
فرش طرح خشتی شکارگاه

ابعاد فرش

از نظر ابعاد باید گفت در فرش های ماشینی ابعاد متنوع تری را شاهد هستیم. فرش ماشینی کاشان با ابعاد مختلفی بافته می شود. ابعاد استاندارد در فرش ماشینی کاشان عبارتند از:

  • فرش 12 متری
  • فرش 9 متری
  • فرش 6 متری
  • فرش یا قالیچه 4 متری
  • کناره 1.5 تا 3 متری

البته فرش های ماشینی را می توان در سایز های غیر استاندارد و سفارشی نیز خرید کرد. در فرش دستباف معمولا ابعاد 12 متر، 9 متر، 6 متر، 4 متر، ذرع و نیم (110*160) و ذرع و چارک (90*140) مرسوم است.

قیمت فرش های کلاسیک

همان طور که در بالاتر نیز اشاره کردیم فرش های کلاسیک تنوع بسیار بالایی دارند. در مورد قیمت فرش نیز گفتیم که فرش های ماشینی قیمت بسیار ارزان تری نسبت به فرش های دستباف دارند. در فرش های ماشینی نیز بسته به جنس نخ فرش، شانه و تراکم فرش، تعداد رنگ و… قیمت فرش متفاوت خواهد بود. در بین فرش های ماشینی هر چه شانه و تراکم فرش بالاتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود. فرش 1200 شانه تراکم 3600 و فرش 1500 شانه تراکم 4500 از گران قیمت ترین محصولات کارخانه فرش کاشان هستند.

فرش کاشان - خرید فرش 1200 شانه طرح افشان پیچک زمینه کرم گل برجسته قالی کاشان
فرش طرح افشان پیچک کاشان

شانه و تراکم در فرش ماشینی

در مقاله های قبلی در مورد شانه فرش و تراکم فرش به خوبی توضیحاتی را ارائه کردیم. شانه و تراکم عرضی در فرش به تعداد گره های موجود در یک متر از عرض فرش گفته می شود. هر چه تعداد گره های بافت فرش بیشتر باشد ظاهر آن زیباتر و اصطلاحا ریزبافت تر است. هم چنین قیمت فرش نیز با افزایش شانه و تراکم بیشتر شده است. فرش های با تراکم بالا مثل فرش 1500 شانه دستباف گونه نامیده شده و بهترین رقیب فرش های دستباف ایرانی محسوب می شوند.

فرش های ریزبافت و دستباف گونه به دلیل بافته شدن با بهترین و مدرن ترین الیاف و داشتن ظاهری فوق العاده زیبا، گران قیمت تر هستند. تراکم بالای گره در بافت این فرش ها سبب شده نقش و نگار ها به زیباترین حالت ممکن نمایش داده شود. کسانی که قیمت فرش اهمیت زیادی برای آنها ندارد و می خواهند زیباترین فرش ماشینی را در دکوراسیون داشته باشند، فرش 1500 شانه کاشان را خرید می کنند.

فرش کلاسیک در انواع دکوراسیون

فرش یکی از مهم ترین اجزا هر دکوراسیون محسوب می شود. در خرید فرش باید دقت زیادی داشت تا هماهنگی مناسبی با دکوراسیون داشته باشد. در صورت هماهنگی نبودن ویژگی های فرش و دکوراسیون مطمئنا زیبایی مورد نظر در فضا به چشم نخواهد خورد. امروزه سبک دکوراسیون در خانه های ایرانی تغییر یافته و به سمت مدرن شدن حرکت کرده است. در ادامه ویژگی های طرح های سنتی در انواع دکوراسیون را بررسی می کنیم.

فرش اصیل در دکوراسیون سنتی

فرش های اصیل با طرح های سنتی و کلاسیک بیشترین هماهنگی را با نوع دکوراسیون دارند. در این فرش ها تنوع رنگی بالا در نقش ها سبب شده هماهنگی فرش با انواع دکوراسیون رضایت بخش باشد. ترکیب رنگ های کلاسیک با رنگ های اصیل در دکوراسیون کلاسیک به خوبی ست شده و جلوه ای فوق العاده دارند.

فرش کاشان-خرید فرش 1200 شانه طرح ماهدیس زمینه نقره ای قالی کاشان

امروزه فرش های کلاسیک با طرح های فوق العاده مدرن و رنگ بندی های به روز بافته می شوند. به همین خاطر با انواع دکوراسیون ها به راحتی ست می شوند. فرش کلاسیک طوسی رنگ یکی از از انواع فرش های جدید است. این دسته از فرش ها معمولا به عنوان فرش جهیزیه عروس فروش بالایی دارند.

فرش اصیل و سنتی ایرانی در دکوراسیون مدرن

دکوراسیون های مدرن برخلاف دکوراسیون های سنتی ظاهری ساده و بی آلایش دارند. در این نوع دکوراسیون از عناصر کمی استفاده می شود. رنگ های استفاده شده در دکوراسیون های مدرن نیز اغلب سرد و خثنی است. در چنین دکوراسیونی استفاده از طرح های سنتی و اصیل به خصوص با رنگ های گرم، تضادی هنرمندانه را شکل می دهد.

فرش کاشان قالی کاشان خرید فرش 1500 شانه طرح افشان مدرن زمینه ذغالی گل برجسته کاشان

در دکوراسیون های مدرن می توان از طرح های مدرن کلاسیک نیز استفاده کرد. امروزه برخی از فرش های ماشینی با طرح هایی بافته می شوند که ظاهری سنتی و کلاسیک دارند، اما رنگ بندی لایت یا اصطلاحا ترک در آن ها دیده می شود. این دسته از فرش ها به راحتی با انواع دکوراسیون های مدرن ست می شوند.

تفاوت نقشه فرش مدرن و کلاسیک

بی شک اولین و مشخص‌ترین تفاوت فرش مدرن و کلاسیک، تفاوت ظاهریشان است. فرش‌های کلاسیک نقشه مشخص و از پیش تعریف شده‌‌ای دارند. در واقع بافت فرش‌های کلاسیک در چهارچوب خاصی انجام‌‌‌‌ می‌شود. طرح‌ها از قوانین خاصی پیروی‌‌‌‌ می‌کنند و ویژگی‌های ظاهری مشخصی دارند. تفاوت طرح فرش‌های ایرانی کلاسیک، آن‌ها را به دسته‌های مختلفی تقسیم کرده است. با این حال نقشه این فرش‌ها تابع چهارچوب طرح اصلی است. به عنوان مثال یکی از انواع فرش‌های کلاسیک فرش‌های ‌ترنج دار هستند. این فرش‌ها با هر گل و نقشه‌‌ای که بافته شوند؛ همچنان طرح ‌ترنج و لچک فرش را دارند. برخلاف فرش‌های کلاسیک، فرش‌های مدرن هیچ طرح مشخص و یکسانی ندارند. در فرش‌های مدرن نقشه فرش از هیچ قاعده و قانونی پیروی‌‌‌‌ نمی‌کند و دست طراح کاملا باز است. بافت فرش‌های ماشینی در نمونه‌های کلاسیک و مدرن تفاوت چندانی ندارد. تفاوت اصلی میان بافت انواع فرش ماشینی، میزان شانه و ‌تراکم آن‌ها است.

خرید فرش کلاسیک کاشان

در صورتی که قصد خرید فرش کلاسیک کاشان را دارید می توانید با قیمت ارزان در قالی کاشان بهترین فرش ها را خرید کنید. در فروشگاه قالی کاشان بیشترین تنوع طرح و نقش را شاهد خواهید بود. در این مجموعه با کیفیت ترین و بهترین فرش های تولید شده در کارخانه فرش کاشان به قیمت درب کارخانه عرضه شده است. انواع فرش فانتزی و مدرن، کلاسیک، گبه، فرش کودک، فرش آشپزخانه، فرش وینتج، فرش شگی و… در سایت قالی کاشان قابل مشاهده است.

در این فروشگاه فرش ماشینی کاشان از 500، 700 و 1000 شانه تا 1500 و 1600 شانه به قیمت درب کارخانه به فروش رسیده است. قبل از خرید فرش می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان قالی کاشان نیز استفاده کنید تا بهترین فرش کاشان را برای دکوراسیون خود انتخاب کنید.

در این مقاله از قالی کاشان سعی شد به خوبی به سوال فرش کلاسیک چیست پاسخ داده شود. امیدواریم با خواندن این متن به خوبی با این دسته از فرش های پرطرفدار و مشهور ایرانی آشنا شده باشید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button