لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

فرش گل برجسته چیست؟ مزایا و معایب فرش گل برجسته ماشینی

فرش گل برجسته چیست؟ ویژگی های فرش گل برجسته ماشینی کاشان - قالی کاشان

فرش گل برجسته چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ مزایا و معایب فرش های نقش برجسته ماشینی چیست؟ فرش های نقش برجسته برای چه فضایی مناسب است؟ اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخ برای این سوالات هستید با ما در قالی کاشان همراه شوید تا جواب این سوال ها را پیدا کنید.

فرش گل برجسته یکی از زیباترین فرش های ایرانی است. فرش ایرانی یکی از شناخته شده ترین هنر اصیل ایرانیان در بین مردم جهان می باشد. که غیراز اصالت، به زیبایی طرح فرش و رنگ زیبا و منحصر به فرد آن معروف می باشد. با گذشت زمان پیشرفت های بسیاری درصنعت قالی بافی بوجود آمده است. این امر باعث شده فرش های بسیار زیادی در طرح ها و رنگ های مختلف بافته شوند. یکی از این فرش ها فرش نقش برجسته است.

این فرش در ابتدا توسط بافندگان فرش دستباف بافته و به بازار عرضه شد. افزایش طرفداران این فرش تولید کنندگان فرش ماشینی کاشان را به سمت بافت این نوع فرش سوق داد. به گونه ای که در سال های اخیر تنوع بسیار زیادی از این نوع فرش در بازار ایران و جهان مشاهده می شود. در این مقاله شما را با ویژگی فرش های گل برجسته آشنا خواهیم کرد. در صورتی قصد خرید فرش نقش برجسته را دارید حتما با ما همراه شوید.

 ویژگی های فرش گل برجسته چیست؟

این نوع فرش در ابتدا توسط هنرمندان اصفهانی بافته شد. این فرش با نام فرش بوستان معروف است. همانطور که از اسم آن پیداست، برخی از نقوش فرش نسبت به سطح فرش ارتفاع خاب بیشتری دارند یا به عبارتی برجسته هستند. این برجستگی ها در واقع همان سایه روشن ها در نقاشی را تداعی می کنند. به همین علت است که به فرش گل برجسته فرش سه بعدی نیز می گویند.

شیوه بافت این فرش ها به گونه ای است که قسمت هایی که بافنده می خواهد به آن توجه ویژه ای شود به صورت برجسته بافته می شود. فرش های گل برجسته بسیار زیبا و ظریف هستند. به گونه ای که از این نوع فرش ها به عنوان تابلو فرش استفاده می شود. این فرش ها به صورت دستباف و ماشینی به بازار عرضه می شوند.

فرش گل برجسته چیست؟ ویژگی های فرش گل برجسته ماشینی کاشان - قالی کاشان

روش بافت فرش گل برجسته چیست؟

افزایش طرفدارن فرش گل برجسته باعث شد این فرش به صورت ماشینی در طرح ها و رنگ های مختلف بافته شود. برای بافت این فرش ماشینی دستگاه خاصی وجود ندارد. فقط روش تولید این فرش با فرش های ماشینی دیگر متفاوت است. به این صورت که در بافت این فرش از دو نوع نخ خاب استفاده می شود. نخ اکریلیک و نخ هایبالک هیت ست شده. در ابتدا این فرش مانند فرش های دیگر بافته می شود و سپس در بخش آهار نخ هایبالک در اثر حرارت ارتفاعش کم می شود. اختلاف ارتفاع نخ خاب قسمت برجسته و زمینه در این فرش ها حدود 1 میلی متر است. به فرش ماشینی گل برجسته فرش هایبالک هم می گویند.

آنچه که باعث زیبایی فرش های نقش برجسته می شود، ظرافت در بافت این نوع فرش است. ظرافت و زیبایی در فرش ماشینی بستگی به شانه و تراکم فرش دارد. هرچه شانه و تراکم فرش بیشتر شود ظرافت فرش بیشتر خواهد شد. فرش های 1500 شانه گل برجسته نسبت به فرش 700 شانه گل برجسته ظریف تر و شکیل تر می باشد.

استفاده از نخ های مرغوب و باکیفیت در بافت این فرش به افزایش ظرافت و دوام و ماندگاری آن نیز خواهد افزود. مرغوب ترین نخ مورد استفاده برای بافت فرش های نقش برجسته نخ اکریلیک هیت ست شده است. چنانچه در بافت این نوع فرش از الیاف نامرغوب استفاده شود. با گذشت زمان و شستشو،  فرش ممکن است برجستگی خود و شکیل بودنش را از دست بدهد.

انواع فرش نقش برجسته ماشینی

 توسعه صنعت فرش ماشینی باعث شده که انواع فرش ماشینی به صورت گل برجسته بافته شوند. به گونه ای که هم درنقوش اصیل و سنتی به صورت نقش برجسته بافته می شوند، هم در فرش فانتزی و مدرن. فرش های گل برجسته 700 شانه، 1000، فرش 1200 شانه و 1500 شانه با نخ های هایبالک و اکریلیک در طرح و رنگ های متنوع  بافته می شوند. فرش های شنل و شگی و فریز و ترک هم از دسته فرش های مدرنی هستند که به صورت نقش برجسته بافته می شوند.

 

فرش گل برجسته چیست؟ ویژگی های فرش گل برجسته ماشینی کاشان - قالی کاشان

فرش گل برجسته در دکوراسیون داخلی

فرش گل برجسته یکی از فرش هایی است که امروزه در خانه بسیاری از ایرانی ها دیده می شود. همانطور که گفتیم فرش های ماشینی با نقش های اصیل و مدرن به صورت نقش برجسته در بازار وجود دارند. که به راحتی می توانید با توجه به سبک دکوراسیون تان فرش مناسب را انتخاب کنید. این فرش ها به خاطر ناهمسان بود سطح نخ خابشان نیاز به مراقبت بیشتری دارند. چرا که گرد و غبار و کثیفی لابه لای الیاف برجسته ی آن ممکن است باقی بماند. بنابراین برای مکان هایی که پاخور زیادی دارد مناسب نیستند.

انواع مدرن این فرش برای اتاق خواب، فرش آشپزخانه، راهروها و فرش اتاق کودک بسیار مناسب هستند. فرش های نقش برجسته با شانه و تراکم بالا که با نخ های مرغوب بافته می شوند دارای ظرافت و زیبایی زیادی هستند. به همین دلیل شباهت زیادی به انواع فرش دستباف گل برجسته دارند. این فرش ها دستباف گونه نیز نامیده می شوند. بنابراین انتخاب فرش های 1200  و 1500 شانه گل برجسته برای پذیرایی های لوکس و مجلل توصیه می شود.

نگهداری از فرش های نقش برجسته

این فرش ها بخاطر برجستگی نقوش شان نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به فرش های دیگر دارند. رعایت برخی موارد به افزایش دوام این فرش ها کمک خواهد کرد. از جمله استفاده از روفرشی، جارو زدن و شستشوی به موقع و استفاده نکردن از این فرش در مکان های شلوغ که پاخور زیادی دارند.

مزایای فرش ماشینی گل برجسته

کیفیت بالا

به دلیل استفاده از نخ‌های مرغوب در این نوع فرش، کیفیت و ماندگاری آن‌ها بالاتر است و درگذر زمان و با شستشو کیفیت و حالت خود را از دست نمی‌دهند.

زیبایی و ظرافت

در نگاه اول هر بیننده‌ای مجذوب زیبایی خیره‌کننده طرح و نقش برجسته این فرش‌ها می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این نوع فرش زیبایی چشم‌نواز آن است.

تراکم بالا

فرش‌های گل برجسته ماشینی از تراکم بالایی برخوردارند که باعث می‌شود در طرح و نقش آن جزئیات زیادی دیده شود و درنتیجه به فرش دستباف بسیار شبیه هستند. تراکم بالا روی قیمت فرش گل برجسته نیز تاثیر گذار است.

تنوع زیاد

به دلیل برجستگی و استفاده از رنگ‌های مختلف، این فرش‌ها در طرح و نقش از تنوع بالایی برخوردارند و طراحان می‌توانند نقوش زیبایی برای این‌گونه فرش‌ها خلق کنند.

قیمت فرش گل برجسته ماشینی

همانطور که اشاره کردیم فرش های نقش برجسته با شانه و تراکم مختلف بافته می شود. از طرفی فرش های گل برجسته می توانند با نخ های متفاوتی نیز بافته شوند. چنانچه این فرش ها با نخ های پلی استر و بی کیفیت بافته شوند خیلی زود کیفیت خود را از دست می دهند. در نتیجه دیگر زیبایی اولیه خود را ندارند. و حتی ممکن است برجستگی هایشان از بین برود. بنابراین مرغوب ترین فرش های گل برجسته با نخ اکریلیک هیت ست شده بافته می شوند.

با این توضیحات می توانیم بگوییم قیمت فرش گل برجسته به موارد زیادی از جمله جنس نخ فرش یا شانه و تراکم آن بستگی دارد. در این بین جنس نخ های فرش بیشترین تاثیر را در قیمت فرش خواهد داشت. با این که بیشتر فرش های برجسته کاشان با نخ های درجه یک بافته می شوند، اما فرش های نقش برجسته با الیاف پلی استر نیز در بازار فرش دیده می شود.

فرش های با الیاف پلی استر مسلما قیمت ارزان تری خواهند داشت. انواع فرش فانتزی و مدرن که نقوش برجسته ای دارند بیشتر با الیاف پلی استر بافته شده اند. چون معمولا با شانه و تراکم های پایینی بافته می شوند. اما فرش های ریز بافت و دستباف گونه مثل فرش 1200 شانه و فرش 1500 شانه کاشان تنها با الیاف اکریلیک تولید می شوند.

طرح فرش یا تعداد رنگ در فرش تاثیر چندانی در قیمت آن نخواهد داشت. اما تعداد گره های بافت فرش که شانه و تراکم نیز نام دارد در قیمت فرش تاثیر زیادی دارد. هر چه فرش بافت ظریف تری داشته باشد و تراکم گره های بافت آن بیشتر باشد، قیمت بیشتری هم خواهد داشت.

فرش گل برجسته چیست؟ مزایا و معایب فرش گل برجسته ماشینی کاشان

علت نازک بودن فرش گل برجسته چیست؟

یکی از موارد مهم برای خریداران بیشتر فرش های ماشینی موضوع ضخامت و خاب فرش است. تعداد زیادی از خریداران ایرانی به این دلیل که به نشستن و استراحت روی فرش عادت دارند، فرش با بافت ضخیم را خرید می کنند. اما موردی که وجود دارد این است که در فرش های ریز بافت مثل فرش 1500 شانه ضخامت و خاب فرش کم است. این موضوع به برجسته بودن یا نبودن فرش ارتباطی ندارد.

خاب فرش به شانه و تراکم بافت آن وابسته است. به عبارت دیگر هر چه شانه و تراکم بافت فرش بشتر باشد، ضخامت آن کمتر می شود. یک فرش 700 شانه با نقوش برجسته نسبت به یک فرش 1500 شانه ضخامت خیلی بیشتری دارد. پس اگر می خواهید فرش با بافت ضخیمی داشته باشید باید به فکر خرید فرش با شانه و تراکم پایین تر باشید.

باورهای اشتباه از فرش گل برجسته

  • تمیز کردن و نگهداری این نوع فرش بافرش های معمولی تفاوتی ندارد و به دلیل برجستگی کم نخ‌ها به‌راحتی جارو و تمیزمی شود.
  • به خاطر دارا بودن تراکم بالا گردوخاک به درون فرش نفوذ نمی‌کند.
  • قیمت فرش‌های گل برجسته تفاوت چندانی با فرش‌های بافت ساده ندارد و دارای همان کیفیت است.
  • ماندگاری و کیفیت این فرش‌ها نیز بسیار بالا بوده زیرا نخ‌های خاب آن ثبت دمایی  (هیت ست) شده و درگذر  زمان برجستگی خود را از دست نمی‌دهند.

خرید مستقیم انواع فرش ماشینی نقش برجسته از کارخانه

اگر قصد خرید فرش گل برجسته ماشینی کاشان را دارید، ما فروشگاه اینترنتی قالی کاشان را پیشنهاد می کنیم. در سایت قالی کاشان انواع فرش ماشینی ساده و نقش برجسته، فرش فانتزی، فرش کلاسیک و… را می توانید مشاهده و بررسی کنید. طرح های بسیار متنوع و داشتن انواع فرش های ماشینی باعث شده انتخاب فرش در قالی کاشان بسیار آسان باشد.

با خرید از قالی کاشان در واقع فرش خود را مستقیما از کارخانه خرید خواهید کرد. خرید مستقیم فرش از کارخانه باعث کاهش محسوس هزینه های شما خواهد شد. مجموعه قالی کاشان از نظر کیفیت نیز بی بدیل است. تمامی فرش های ماشینی کاشان که در این فروشگاه عرضه شده دارای ضمانت نامه کتبی 10 ساله است. قیمت فرش مناسب و کیفیت عالی در کنار ارسال رایگان و مشاوره در خرید بهترین فرش از مزیت های مهمی است که قالی کاشان دارد.

سخن آخر

در این مقاله از قالی کاشان سعی شد تمامی مزایا و معایب فرش های گل برجسته ماشینی بیان شود. اگر تاکنون نمی دانستید که فرش گل برجسته چیست و چه ویژگی هایی دارد اکنون باید اطلاعات خوبی در این مورد داشته باشید. اگر هم چنان سوالی در مورد این نوع فرش ماشینی دارید می توانید با کارشناسان قالی کاشان تماس بگیرید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button