لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

همه چیز درباره یک دکوراسیون عالی

همه چیز درباره یک دکوراسیون عالی

به نام خدا

قدرت دکوراسیون را دست کم نگیریم!

ما می توانیم با فرش از یک دکوراسیون منحصر به فرد برخوردار شویم!

شما ، عزیزان خوش سلیقه

با مطالعه این مقاله ، چیدمان و دکوراسیون و طراحی آن ها و همینطور ارتباط چیدمان با فرش را فرا خواهید گرفت. موارد موثر بر دکوراسیون مانند ، رنگ و اندازه فرش ، به گونه ای که به زیبا تر شدن فضای منزلمان کمک کند ، پیش کشی خواهد بود به شما مشتریان و مخاطبان گرانقدر فرش کاشان، این زیبای گستردنی!

 

تعریف دکوراسیون

دکوراسیون داخلی عبارت است از “طراحی چیدمان داخل ساختمان به لحاظ هنری و سلیقه ای همراه با هماهنگ سازی رنگ ها ، طرح ها و اندازه های مختلف”

امروزه همه انسان ها به وسایل منزل و حتی محل کارشان به چشم یک ابزار کاربردی نگاه نمیکنند بلکه نوع چیدمان و طراحی وسایل نیز برای آن ها بسیار مهم است. دکوراسیون داخلی مانند سایر سبک های هنری شامل بخش ها و قسمت های مختلفی است که در زمان ها و نسل های مختلف دستخوش تغییر می شود. به علاوه این تغییر نسلی ، به دلیل وجود سلیقه ، فرهنگ و همین طور پیشرفت تکنولوژی ، دکوراسیون در جوامع مختلف اجتماعی و فردی نیز متفاوت می باشد.

 

فرش یکی از اصلی ترین اجزای دکوراسیون

از بین تمام وسایل و اجسامی که در منزل به عنوان جزئی از طراحی دکوراسیون وجود دارد به جرات می توان گفت وجود فرش یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزای دکوراسیون می باشد. دلیل این ادعای بزرگ در 2 مورد خلاصه می شود :

  1. فرش کف ساختمان را فرا می گیرد و همین طور به دلیل مساحت زیادی که مورد تصرف خود قرار می دهد بیشتر از موارد دیگر دکوراسیون در دید چشم است. به همین خاطر رنگ و طرح فرش نیز بسیار حائز اهمیت می شود.
  2. فرش با مدل بافت و ضخامت خود باعث نرمی و راحتی هنگام راه رفتن می شود که این مورد یکی از تفاوت های فرش با موکت یا … نیز می باشد.

 

استفاده های جانبی از فرش

امروزه فرش ، جدا از اینکه کف ساختمان پهن شود در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده فرش در نقاط مختلف ساختمان و با کارکردهای مختلف متفاوت تاثیر شگفت انگیزی در پر کردن فضاهای خالی ساختمان و هماهنگی بیشتر طرح و نقش ها محیط دکوراسیون داخلی دارد.

  1. استفاده فرش پادری: برای به کارگیری در محیط های گوناگون
  2. استفاده از پشتی فرشی
  3. استفاده از کناره فرش یا همان فرش راهرویی
  4. استفاده از تابلو فرش نصب آن روی دیوار
  5. استفاده از فرش پله پوش یا همان رو پله ای
  6. طراحی فرش روی گچ بری سقف

هر کدام از موارد بالا تاثیر مهمی در دکوراسیون و پر کردن فضاهای مختلف خالی از وسایل در ساختمان دارد. پس در نتیجه فرش این عنصر گرانبها حتی می تواند در دیوار ، پله ها و سطوح غیر مسطح و حتی استفاده طرح فرش در سقف نیز بسیار کاربردی باشد.

همه چیز درباره یک دکوراسیون عالی
همه چیز درباره یک دکوراسیون عالی

سبک کلی دکوراسیون

شاید در دنیا چندین سبک دکوراسیونی وجود داشته باشد ولی اکثر ما ایرانیها از دو سبک اصلی و یک سبکی که جدیدا به اینها اضافه شده است، پیروی می کنیم. چه بسا افراد زیادی هستند که به صورت ترکیبی این سبکها را در چیدمان دکوراسیون منزل اجرا می کنند. این سبکها عبارتند از :

  1. دکوراسیون سلطنتی :

در دکوراسیون سلطنتی تمامی وسایل از سنگینی و پیچیدگی های قابل توجهی برخودار می شوند. رنگ های طلایی و براق و همچنین شلوغی در چیدمان ، در این سبک به وفور دیده می شود. متناسب با سلیقه ، فرشی مناسب این سبک است که طرحی با گل و گل هایی به صورت ریز تر و پیچیده تر باشد. همینطور بهترین فرش به لحاظ شکل هندسی ، فرش های مربعی و مستطیلی مناسب این سبک هستند.

  1. دکوراسیون کلاسیک :

سبک کلاسیک یا مدرن سبکی امروزی است و بر خلاف سبک سلطنتی ساده تر و با پیچیدگی کمتر چیدمان می شود. فرش هایی با طرح های خاص و بدون گل و همین طور با تعداد رنگ کمتر در هر فرش مناسب برای این سبک بوده و می توان به لحاظ شکل هندسی فرش های دایره ای و بیضی می توانند مناسب این سبک باشند.

  1. دکوراسیون مدرن و فانتزی یا اروپایی :

شاید با یک نگاه ساده بتوان سبک دکوراسیون مدرن و فانتزی را از نظر شلوغی و طرح و نقشه فرش مناسب این فضا، کاملا متفاوت دانست. اگر چه در دکوراسیون های مدرن و فانتزی -که بیشتر با سبک زندگی اروپایی همخوانی دارد- از فرش های ماشینی و دستباف کلاسیک و معمول نیز استفاده می شود، با این حال فرش های مدرن و فانتزی با طرح های مختلف و متمایز با سبک فرش های کلاسیک نیز وجود دارد که می توان در این نوع دکوراسیون ها از آن استفاده نمود.

فرش های مدرن و فانتزی از نظر طرح و نقشه و رنگبندی معمولا از طرح های ساده (مانند تصویر یک گل یا یک پروانه) و تعداد رنگهای بسیار کم ( معمولا از یک تا حداکثر 6 رنگ) برخوردار هستند. اگر چه فرشهای فانتزی پرز بلند یا فرش شگی و همچنین فرش فریز که در میان عامه مردم به گلیم فرش شهرت دارد، بیشتر فرش های مدرن و فانتزی را به خود اختصاص داده اند اما طرفداران زیاد طرح های فانتزی باعث شده اند تا شرکت های تولیدکننده فرش ماشینی اینگونه طرح ها را با دستگاه های تولید فرش 700 شانه و فرش 1000 شانه و فرش 1200 شانه نیز تولید و روانه بازار نمایند.

شکل هندسی فرش و تاثیر آن بر دکوراسیون

جدا از این که در طرح فرش از اشکال هندسی استفاده می شود ، در شکل هندسی خود فرش نیز اشکالی وجود دارد که هر کدام مفهومی داشته و کاربردی دارد که در اینجا ما آنها را به طور خلاصه و ساده برای شما عزیزان توضیح می دهیم.

  1. دایره یا بیضی : فرش های دایره شکل نسبت به اشکال دیگر خاص ترند و معمولا در دکوراسیون های کلاسیک و مدرن استفاده می شوند. خصوصیت دایره یا بیضی بودن فرش فضای ساختمان را بزرگتر جلوه می دهد و باعث می شود فرش در دید بهتری باشد. این مدل هندسی به دلیل گوشه نداشتن بایستی در وسط ساختمان پهن شده و غالبا در اتاق هایی با محیط مربع کاربردی بهتر و دید بیشتری دارند.
  2. مربع یا مستطیل : همان طور که می دانید مربع به دلیل تقارن و گوشه و زاویه داشتن نسبت به دایره استحکام و نظم روانی بیشتری به دنبال دارد ، به همین دلیل برای استفاده از فرش های مربعی یا مستطیلی بایستی مراقب تقارن چیدمان دیگر وسایل نیز باشید چرا که عدم هماهنگی و تقارن در چیدمان مبلمان و … میتواند ایجاد دلزدگی ناخوداگاه کند. ولی شکل هندسی خود وسایل لزومی ندارد گوشه دار باشد. به طور مثال اگر از میز یا گلدان بدون گوشه استفاده کنید نه تنها فاقد ایراد است ، بلکه به چشم ها حس هنجار شکنی و تضاد خوشایندی منتقل می کند. فرش های مربعی و مستطیلی نسبت به اشکال دیگر طرفداران بیشتری دارند.
  3. پنج ضلعی و بیشتر : در مورد فرش هایی با ضلع های بیشتر از مربع می توان گفت خصوصیات اشکال دایره ای و مربعی را با هم دارند. پس در نتیجه متناسب با سلیقه می توانید انتخاب کنید ، البته با در نظر گرفتن این که این نوع اشکال نیز مناسب با دکوراسیون کلاسیک است.

نکته بسیار مهم :  یک نکته بسیار مهم در مورد شکل فرش ماشینی و دستباف که باید به آن توجه داشته باشید این است که از نظر آماری در شکل فرش اختلاف زیادی وجودی که باید قبل انتخاب شکل فرش آن را مرد نظر قرار دهید.

در حال حاضر در میان اشکل مختلف هندسی ای که در بالا ذکر شد چیزی در حدود 85 درصد فرش های موجود در بازار به شکل مستطیل و حدود 10 درصد را فرش های گرد و بیضی تشکیل می دهد. مابقی اشکال فرش جمعا 5درصد و یا شاید حتی کمتر از این مقدار را تشکیل می دهند. این آمار به شما می گوید که هنگام به طراحی دکوراسیون و انتخاب فرش برای دکوراسیون خود می اندیشید، انتخاب فرش های مستطیل شکل در سایزهای مختلف کار شما را به مراتب آسانتر خواهد نمود.

البته امکان تولید فرش در سایزها و اشکال مختلف در مجموعه قالی کاشان فراهم شده است که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله:  « بافت فرش با سایز سفارشی » مراجعه نمایید.

تاثیر رنگ در دکوراسیون

جالب است بدانید رنگ در دنیای ما وجود ندارد و هر آنچه که ما به مفهوم رنگ درک می کنیم به دلیل تابش نور به اجسام و سپس انعکاس آن به چشم ما رخ می دهد به طوری که اگر ما به داخل اتاقی با تاریکی محض برویم هیچ رنگی جز سیاهی نخواهیم دید. ولی به هر حال جایگاه رنگ در زندگی انسان ها بسیار مهم بوده و در همه هنرها و مکان ها از آن استفاده می شود. رنگ دلیل محکم ایجاد حس است و هر رنگ نشانه یک دیدگاه ، نگرش و قدرتی است.

تاثیر رنگ فرش در دکوراسیون

فرش بر خلاف خیلی از اجسام دکوراسیون می تواند شامل چندین رنگ باشد که وابسته به طرح فرش متغییر است. افراد برای سِت کردن رنگ فرش با دکوراسیون می توانند هر رنگی که در فرش بیشتر از رنگ های دیگر است را به مبلمان ، پرده ها و دیوار ها مرتبط سازند. رنگ ها به علاوه زیبایی ، شامل بُعد روانشناسی نیز هستند که هر رنگ احساس خاصی را به بیننده منتقل کرده و شخص با دیدن آن رنگ عواطفش به سویی منعطف می شود. 3 رنگ اصلی که دیگر رنگها از ترکیب آنها به وجود آمده اند قرمز و آبی و زرد هستند. ما در اینجا تنها تاثیر سه رنگ اصلی را در دکوراسیون از بُعد روانشناسی شرح می دهیم :

رنگ قرمز و تاثیر آن در دکوراسیون ( لاکی ، روناسی )

قرمز رنگی پر حرارت ، خطرآمیز و نیرومند است. این رنگ محدودیت سنی نداشته و همه سنین می توانند طرف دار این رنگ باشند و علاوه بر جذابیت تحریکی بسیار ، دارای جسارت زیاد نیز می باشد. قرمز با گرمای زیاد و تولید هیجان بسیارش موجب در هم آمیختگی و نزدیکی افراد به هم می شود. مکمل قرمز سبز است که بنا به طیف رنگ قرمز که از کمرنگ به سمت پر رنگ در جریان است هر چه طیف به پر رنگی بگراید جذابیت و حرارت بیشتری به مخاطب منتقل می کند. همان طور که می دانید در همه نقاط دنیا رنگ عشق تنها و تنها رنگ قرمز می دانند. به طوری که با شنیدن کلمه عشق به شکل ناخداگاه رنگ قرمز در ذهن ما پدیدار می شود. قرمز رنگ خون و رنگ حیات جانواران و انسان هاست.

رنگ آبی و تاثیر آن در دکوراسیون ( فیروزه ای ، نفتی ، کاربنی ، ارغوانی )

و اما آبی. از سه رنگ اصلی قرمز ، زرد و آبی تنها رنگ آبی موجب آرامش است به طوری که طیف های این رنگ نیز در هنگام ترکیب با رنگ های دیگر از شدت گرمای رنگ ثانوی می کاهد یا به طور کل سرد می کند. رنگ آبی بسیار رنگ مهم و بزرگی است چنانکه بیش از 70 درصد از سطح زمین را رنگ آبی تشکیل داده است. آب به خودی خود بی رنگ است و جالب بوده که تصور ناخودآگاه بیشتر افراد از رنگ آب ، رنگ آبی می باشد. تنها علت این امر ، به وجود اقیانوس ها و دریاها و رنگ آسمان بر می گردد. آبی رنگ نیکی و خیر است و رنگ سبز نیز که از ترکیب دو رنگ زرد و آبی است خود دومین رنگ آرامش دنیاست به دلیل سبزی رنگ درختان. سبز ، رنگ زندگی و امید و بقاست.

رنگ زرد و تاثیر آن در کوراسیون

 

 

رنگ زرد به طرز قوی احساسات را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که رنگی درخشان و گرم است. استفاده زیاد از زرد به ویژه وقتی طیفش به پررنگی بگراید منجر به خستگی و کسالت می شود. زرد حتی از قرمز بیشتر موجب جلب توجه هست شاید به این دلیل که انعکاس نوری خوبی دارد و یا اینکه به چشم خیلی ها رنگ خورشید و نور خورشید است. با توجه به مفهوم روانشناسی رنگ هر رنگی از نظر احساسی و دراماتیک تاثیر متفاوتی روی فرد می گذارد و زرد از جمله رنگ هایی است که از این نظر خنثی بوده و به همین جهت از طیف های رنگ زرد بسیار در فرش استفاده می شود.

 

ترکیب طیف رنگ های اصلی در ارتباط با فرش

جالب است بدانید که از هر کدام از طیف های رنگ های اصلی (قرمز – آبی – زرد) اگر با طیفی از رنگ های دیگر ترکیب شود رنگ جذاب دیگری به وجود می آید که از نظر روانشناسی رنگ جدید به وجود آمده می تواند خصوصیات هر دو رنگ اولیه را داشته باشد.

  • نکته : لازم به ذکر است چه طیف های رنگ های اصلی و چه ترکیب طیف های رنگ های مختلف به طور کامل نمی توان فرشی با این ترکیب رنگ وجود داشته باشد. چه بسا طیف رنگ هایی که در فرش به کار می رود هم محدود است و هم متناسب با طرح فرش می باشد.
  • نکته : نکته مهم دیگر این است که شما نبایستی فرش منزلتان را با وسایل و موارد دیگر به لحاظ رنگی سِت کنید ، بلکه به دلیل اینکه فرش سطح بسیاری از فضای منزل را تصرف می کند و به همین واسطه پیدایش بیشتری دارد شما ابتدا بایستی فرش مورد علاقه تان انتخاب و خریداری کرده و بعد از آن وسایل دیگر را نسبت به رنگ و طرح فرش انتخاب نمایید.

 

سِت کردن رنگ فرش با دیگر وسایل

یکی از مواردی که افراد با دکوراسیون منزل و خرید فرش مواجه اند، طریقه سِت کردن رنگ فرش با سایر وسایل است. یکی از وسایلی که با فرش ارتباط خیلی نزدیکی دارد مبلمان است. در مورد ست کردن رنگ فرش با رنگ مبل می توان گفت رنگ زمینه فرش و مبل بایستی در تضاد هم باشند به این معنی که اگر فرشتان رنگ هایی با طیف پرتری دارد بایستی مبلمان رنگی با طیف کم رنگی داشته باشد و بالعکس. یکی دیگر از وسایلی که با فرش و پرده ارتباط نزدیکی برقرار می کند پرده است. در مورد پرده ها می توان گفت به لحاظ رنگی ، بایستی هم راستا با مبلمان باشد و می توان به طور مثال کوسن های مبلمان را با قسمتی از پرده ها ست کرد. ولی پرده ها نیز مانند مبلمان بایستی متضاد با رنگ فرش باشند. البته به یقین نمیتوان قوانین ثابتی در مورد ست کردن این سه مورد قرار داد ولی راهنمایی ما نسبت به اصول چیدمان و دکوراسیون است.

ست کردن طرح فرش با دیگر وسایل

یکی دیگر از مشکلات افراد در ست کردن فرش با وسایل دیگر طرح مناسب دکوراسیون است. ولی بدانید طرح نیز با رنگ ، در امر ست کردن رابطه مستقیم دارد به طوری که اگه قرار باشد مبلمان رنگ پر و فرش رنگی کم طیف باشد طرح مبل نیز می تواند کمی شلوغ و طرح فرش نیز طرحی ساده داشته باشد. البته فراموش نکنیم که انتخاب فرش ، پرده و مبل بایستی از نظر سبکی هم در یک راستا باشند ، یا کلاسیک و یا سلطنتی و یا … . به یاد داشته باشید تضاد در هر چیز مخصوصا در دکوراسیون ایجاد جذابیت بصری می کند اما نباید همه وسایل در تضاد هم باشند بلکه بایستی کلیه وسایل دکوراسیون را به دو دسته تقسیم کرده و تضاد را در این دو طرح یا رنگ و طیف های هم به کار ببریم.

 

سطوح زیر فرش

در گذشته کف ساختمان و اتاق ها از موزاییک استفاده می شد و به دلیل اینکه بایستی سطوح موزاییک پیدا نباشد افراد مجبور بودند تمام سطوح را بپوشانند. اکثر افراد روی سطح موزاییک را به صورت کامل با موکت پوشانده و اگر شخص لازم می دانست روی موکت را فرشی پهن می کرد که در گاهی موارد فرش نیز تمام سطوح موکت را هم می پوشاند. اما این مورد امروزه دستخوش تغییر شده است. امروزه با پیدایش سرامیک با طرح ها و رنگ های متنوع دکوراسیون مدرن تری نسبت به گذشته فراهم آورده است. به علاوه سرامیک ، سطوح دیگری همانند انواع کفپوش های پلاستیکی و پارکت های چوبی نیز کمک بسیار زیادی به مدرن بودن طراحی دکوراسیون کرده است.

نکته : البته بدیهی است که در خانواده های ایرانی و دیگر کشورهای آسیایی و همسایه ایران ، که بیشتر بر روی فرش زندگی می کنند ( یعنی روی آن می نشینند و لم می دهند و…) تا مبل ، در نتیجه گرایش به پوشاندن تمام سطوح با فرش به مقدار زیادی وجود دارد. همچنین خانواده هایی که کودک خردسال دارند، برای پیشگیری از آسیب دیدن کودکان هنگام بازی در محیط خانه ترجیح می دهند تمام سطح فرش را بپوشانند. در هر صورت ای به سبک زندگی و سلیقه افراد بستگی دارد که بخواهند تمام محیط خانه خود را با فرش بپوشانند یا خیر. اما آنچه مهم است این است که تنوع طرح و رنگ انواع کفپوش مانند: سرامیک و پارکت و غیره امروزه به حدی است که این این امکان را به شما می دهد که در صورت تمایل بتوانید در هزینه فرش خود صرفه جویی کنید.

 

تاثیر اندازه فرش در دکوراسیون

یکی از مواردی که شاید خیلی کم به آن اشاره شده و بلکه به دلایلی بسیار مهم است و می تواند تاثیر مهمی روی طراحی دکوراسیون داشته باشد ، نسبت ابعاد فرش به اندازه سطح اتاق است. همان طور که گفته شد با پیشرفت فناوری سطوح ساختمانی بهترین انتخاب اندازه فرش نسبت به مساحت اتاق ، انتخاب ابعاد کوچک تر از ابعاد اتاق است. بیشترین فایده انتخاب چنین حالتی برای دکوراسیون این است که ، باعث بهتر جلوه کردن فرش می شود . زیرا دور تا دور فرش خالی می شود همین موضوع ایجاد یک کادر کرده و در نتیجه زمانی که ما فرش در یک کادر یا یک قاب مشاهده می کنیم با تمرکز بیشتری فرش را خواهیم دید و در نهایت رنگ و طرح زیبای آن زیباتر به نظر می رسد. حاشیه خالی دور فرش بایستی از لحاظ رنگی متفاوت با رنگ زمینه فرش باشد چرا که این تضاد بین رنگ فرش و رنگ سطح زیر فرش نیز ، باعث جذابیت بیشتر فرش خواهد شد. شما می توانید سطوح خالی دور فرش را با چیدمان مبلمان ، میز ناهارخوری ، دکور و … پر کنید.

بافت فرش با اندازه سفارشی

یکی از شیوه های مورد پسند برای ایرانیان استفاده از سایزهای سفارشی فرش است. در این شیوه، فرش در ابعاد سفارشی بسته به اندازه فضایی که قرار است فرش در آن مورد استفاده قرار گیرد، بافته می شود.

سایزهای استاندارد فرش

12 متری (3m×4m)

9 متری (3.5m×2.5m)

6 متری (2×3)

1.5 متری (1×1.5) ( قالیچه )

(1.5×2.25) ( قالیچه )

2 متری (1×2)

3 متری (1×3)

4 متری (1×4)

لازم به ذکر است اندازه های دیگری هم غیر از اندازه هایی که ذکر شد وجود دارند که به عنوان پادری ، کناره و قالیچه به سفارش مشتری مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دکوراسیون داخلی مدرن چیست ؟

“هرچه کمتر بهتر”. این یکی از اصول دکوراسیون مدرن است. در دکوراسیون مدرن هر چه مبلمان کمتر باشد، جلوه بیشتری دارد. در اتاق‌های مدرن امروزی بیش از هر چیز سادگی وسایل مورد تاکید است و اغلب از رنگ‌های تیره یا سیاه استفاده می‌شود

رنگ های تیره به اتاق سبکی خاص داده و آن را کلاسیک و مدرن نشان می دهند. در این نوع دکوراسیون، معمولا وسایل دکور در یک اتاق محدود به میز، کاناپه و اشیاء معدودی است.

اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی هنر طراحی و ایجاد فضاهای داخلی با در نظر گرفتن دو فاکتور مهم زیبایی و کاربری است. مبحث زیبایی از  دیر باز مورد توجه انسان ها بوده و در سال های اخیر توجه به نوع کاربری فضاها نیز به یکی از فاکتورهای بسیار حائز اهمیت در حوزه دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button