لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

آشنایی با طرح شکارگاه در فرش

آشنایی با طرح شکارگاه در فرش

یکی از این طرح های مسحور کننده در بین صدها طرح زیبای فرش ایرانی فرش طرح شکارگاه است. همواره ذوق و هنر ایرانیان در انواع هنرهای دستی نمایان بوده است. از گذشته تا به امروز این ذوق و هنر نسل به نسل انتقال یافته است. یکی از زیباترین این آثار هنری ایرانی، هنر فرش بافی است. همیشه فرش ایرانی در سراسر دنیا حرفی برای گفتن داشته است. تنوع فراوان در طرح فرش های ایرانی به اندازه ایست که هنگام خرید فرش ذهن خریدار را به خود مشغول میکند. به گونه ای که انتخاب یک طرح از بین صدها طرح زیبا و چشم نواز برای آن ها سخت و دشوار می شود.

بافت این فرش خاص از گذشته تا کنون به صورت دستبافت در بین مردم ایران رواج داشته است. امروزه این طرح های زیبای فرش دستباف ایرانی به صورت فرش ماشینی نیز بافت می شود. و فرش شکارگاه یکی از مشهورترین و زیباترین نقشه هایی ست که طرفداران زیادی در بین مردم ایران و جهان دارد. در این مقاله شما را با ویژگی های این طرح چشم نواز و زیبا بیشتر آشنا خواهیم کرد.

معرفی طرح فرش شکارگاه

معمولا فرش ها جز یکی از مهمترین اجزای دکوراسیون در هر خانه ای به حساب می آید. فرش های زیبا فضای، گرم و صمیمی در خانه ایجاد می کنند و به اصطلاح به خانه روح و نشاط می‌بخشند و این موضوع باعث شده تا عده ی بسیاری از مردم جهان خرید فرش را به عنوان یکی از عناصر اصلی دکوراسیون خانه و محل کار در اولویت قرار دهند. یکی از انواع فرش هایی که نشان دهنده گذشته دور کشور ما و نوعی آداب و رسوم در کشور ما هستند، فرش های شکارگاه می باشند. این فرش ها نیز مانند بسیاری از فرش هایی که در کشور ما تولید و بافته می شوند، نمادی از آداب و رسوم مردم ایران بوده و هستند. 

طرح فرش شکارگاه در کنار چند طرح فرش مشهور و به نام دیگر همچون فرش افشان و فرش خشتی و فرش اسلیمی و فرش گلفرنگ و … یکی از کهن ترین و اصیل ترین نقش ها ایرانی می‌باشند. طرح شکارگاه معمولا نمادی بزرگ از شکار حیوانات می‌باشند که با ظرافت بالا و زیبایی بسیار بر روی فرش ها بافته می‌شوند. هنگام مشاهده اینگونه فرش ها معمولا حیواناتی مانند آهو، گوزن، قوچ و سایر حیوانات و همچنین مردانی با تیرکمان و شمشیر بر دست را می توان دید. با کمی تامل و نگاه به طرح های این فرش ها می توان به راحتی به نوع فرش پی برد.

 

فرش 1200 شانه طرح شکارگاه زمینه سرمه ای کاشان 1
فرش 1200 شانه طرح شکارگاه زمینه سرمه ای کاشان 1

ویژگی های فرش شکارگاه

قدمت بافت فرش طرح شکارگاه به زمان صفویه برمیگردد و بافت آن ریشه در آداب ورسوم مردم درآن زمان دارد. آن چه در این طرح فرش می بینیم در واقع تصویری از فضایی ست که به توصیف صحنه ی شکار حیوانات توسط انسان پرداخته است. در زمینه این فرش جنگل یا بیشه زاری را با انواع حیواناتی نظیر گوزن و آهو و خرگوش و حیوانات وحشی نظیر شیر و پلنگ می بینیم. در این میان عده ای از انسان ها سوار بر اسب یا پیاده مشغول به شکار آن هاهستند.

در واقع نقوش اصیل شکارگاه به توصیف صحنه ی شکار توسط پادشاهان پرداخته است. که همراه خدم و حشم خود به شکار می رفته اند. تفاوت میان پادشاهان و سایر افراد به راحتی از روی لباس ها و وسایل جنگی شان مشخص است. حضور حیوانات وحشی در این صحنه ها نیز دیده می شود که گویای حمله این حیوانات به شکارها می باشد. طرح شکارگاه در فرش دارای تنوع زیادی است. نقشه شکارگاه سراسری، خشتی شکارگاه ، شکارگاه لچک و ترنج ، نقشه شکارگاه محرابی، درختی و… از جمله نقوشی هستند که بافت آن به صورت فرش دستبافت و ماشینی نیز رواج دارد. طرح های شکارگاه امروزی برگرفته از نقوش مینیاتوری هستند و از نقوش سنتی فاصله گرفته است.

فرش طرح شکارگاه ماشینی

گران بودن فرش های دستبافت باعث شده بسیاری از طرفداران این نقشه زیبا و اصیل به سمت خرید انواع فرش ماشینی طرح شکارگاه بروند. تنوع این نقشه در فرش های ماشینی بسیار زیاد است. هرچند که نقشه در این فرش ها از انواع اصیل آن فاصله گرفته است اما کیفیت و زیبایی آن دست کمی از انواع دستبافت آن ندارد. این فرش در ابعاد استاندارد به صورت فرش 6 متری تا 12 متری و انواع قالیچه وفرش  گرد و پادری و کناره نیزبافته می شود. این فرش ها به صورت 700 شانه با تراکم 2550 و 1000شانه با تراکم 3000 و 1200 شانه با تراکم 3600 و تراکم 1500 با تراکم 4500 بافت می شوند.

بدون شک برای بافت فرش های با کیفیت باید از نخ های باکیفیت استفاده شود. نخ اکریلیک هیت ست شده مرغوبترین نوع نخی است که برای بافت فرش های با کیفیت با شانه و تراکم بالا استفاده می شود.

قیمت فرش  طرح شکارگاه

به صورت کلی قیمت فرش های ماشینی بستگی به کیفیت آن دارد و کیفیت یک فرش ماشینی نیز بستگی به شانه و تراکم فرش و نخ مورد استفاده برای بافت آن دارد. با افزایش شانه و تراکم قیمت فرش نیز افزایش می یابد. همچنین علاوه بر شانه و تراکم فرش جنس مواد اولیه به کار رفته در بافت فرش نیز بسیار در تعیین قیمت فرش موثر است. به همین دلیل ابتدا باید بررسی کنیم که فرش شکارگاه ما 700 شانه است یا مثلا 1000 یا 1200 شانه و 1500 شانه ؟ در مرحله بعد باید به جنس مواد اولیه آن یعنی جنس نخ تار و پود و خاب فرش توجه کنیم. با توجه به اینکه نخ خاب فرش حدود 80 درصد موارد اولیه به کار رفته در بافت فرش را به خود اختصاص می دهد، جنس نخ خاب تاثیر بسیار زیادی در تعیین قیمت نهایی فرش خواهد داشت.

قیمت خرید فرش 700 شانه طرح خشتی شکارگاه زمینه سرمه ای - مشکی از قالی کاشان - فرش ماشینی 12 متری و 9 متری و 6 متری و قالیچه

مثلا اگر ما یک فرش شکارگاه یا هر فرش ماشینی دیگری با نخ اکریلیک داشته باشیم، قطعا قیمت و کیفیت بالاتری نسبت به فرش های با نخ پلی استر خواهد داشت. علاوه بر این نخ ویسکوز و ابریشم مصنوعی و بامبو قیمت بالاتری نسبت به نخ اکریلیک دارند که البته این دونع نخ اخیرا در فرش ها به اصطلاح دستباف نما و ابریشم گونه به کار می روند و صرفا به صورت 1200 شانه و 1500 شانه و بالاتر تولید می شوند. قیمت تمام شده اینگونه فرش ها معمولا حدود 5 برابر همان فرش با همان شانه تراکم اما با نخ اکرلیک است. این نوع فرش ها به نام های همچون فرش شبه دستباف یا فرش نیمه دستباف یا فرش دستباف نما شهرت یافته و در بازار رایج شده اند. شباهت زیاد فرش های با نخ خاب ویسکوز و بامبو به فرش های ابریشم دستباف، باعث شده اخیر هم بازار داخل و هم بازار صادراتی خوبی به عنوان یک کالای لوکس برای این گونه فرش های به وجود آید.

علاوه بر شانه و تراکم و جنس نخ تار و پود و خاب، قطعا سایز و اندازه فرش نیز تاثیر مستقیمی در  تعیین قیمت تمام شده فرش دارد. فرش 12 متری و فرش 9 متری و 6 متری و قالیچه 4 متری مجموعا 4 سایز اصلی استاندارد فرش ماشینی را شکل می دهند. به صورت کلی فرش ماشینی به عنوان یک کالای مصرفی، به صورت متر مربع قیمت گذاری می شود و به همین دلیل با افزایش اندازه و متراژ فرش ، قیمت فرش نیز افزایش خواهد یافت. و البته که همین قاعده در مورد فرش های با سایز سفارشی و غیر استاندارد نیز وجود دارد.

شکارگاه در دکوراسیون

از آن جا که این فرش جزو فرش های اصیل و سنتی محسوب می شود و اغلب نمونه های دستبافت آن بخصوص از نوع ریز بافت برای تزیین منزل وبا ابعاد کوچک تربه صورت تابلوهایی نفیس زینت بخش دیوارها استفاده می شود. بنابراین از این فرش برای دکوراسیون های کلاسیک و مجلل استفاده میشود. انواع ماشینی  چنانچه شانه فرش و تراکم آن در این فرش بالا باشد، شباهت زیادی به فرش های دستبافت ریز بافت و ابریشمی خواهد داشت. بنابراین فرش طرح شکارگاه برای دکوراسیون های مدرن و ساده مناسب نیستند. شلوغی و زیبایی این فرش باعث می شود که مبلمان و اکسسوری ها در چیدمان ساده تر در نظر گرفته شوند. که در این صورت زیبایی نقشه این فرش نیز بیشتر به چشم خواهد آمد.

خرید مستقیم فرش از کارخانه

فروشگاه اینترنتی قالی کاشان که یک فروشگاه معتبر در زمینه خرید فرش می باشد که از سال 1392 فعالیت خود را با عرضه مستقیم انواع فرش ماشینی از طریق شبکه های اجتماعی و سایت پیشین خود آغاز نموده است. فروشگاه قالی کاشان با تنوع بسیار انواع فرش ها به شما این اجازه را می دهد که فرش مناسب منزل خود را با ابعاد دلخواه و همچنین کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید. یکی از ویژگی های این فروشگاه ارسال رایگان محصولات به سراسر ایران می باشد.

شما عزیزان میتوانید پیش از اقدام به خرید فرش از طریق شماره تلفن تماس کارخانه فرش کاشان ، با این شرکت تماس گرفته و از راهنمایی و مشاوره رایگان کارشناسان فرش و دکوراسیون این مجموعه استفاده کنید. این کار می تواند به تصمیم گیری بهتر شما پیش از اقدام به خرید فرش کمک کند و جلوی ضرر و زیان احتمالی شما را بگیرد.

 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button