لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/07/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

دلیل و علت پرز دادن فرش ماشینی چیست؟

دلیل و علت پرز دادن فرش ماشینی چیست؟

پرز فرش یکی از مشکلاتی است که هنگام نو بودن فرش به وجود می آید به طوری که نشستن روی فرش یا راه رفتن روی آن تاثیرات خود را بر روی لباس ما نشان می دهد، سوالات زیادی از جمله علت پرز شدن فرش چیست؟ و فرش نو تا چه زمانی پرز می دهد؟ گاهی با دانستن علت پرز دادن فرش به راحتی می توانید آن مشکل را برطرف کنید. در این مقاله تمام علت های ممکن برای رفع پرز دادن فرش را به شما می گوییم.

 چه عواملی باعث ایجاد پرز فرش می شوند؟

جنس و الیاف فرش: جنس فرش همان مواد و الیاف به کار رفته در تولید فرش است و جنس نخ خاب فرش بیشترین تاثیر را در میزان پرزدهی فرش دارد. جالب است بدانید که در ساخت فرش با کیفیت ماشینی از الیاف اکریلیک استفاده می شود. با وجود این که استفاده از این الیاف در بافت و تولید فرش باعث ماندگاری طولانی فرش می شود، از جمله معایب آن ایجاد پرز فرش است. این الیاف در مقایسه با سایر الیاف پرز بیشتری دارد.

فرآیند هیت ست شدن فرش ماشینی : با وجود این که فرش آکریلیک به دلیل ماهیت آن پرز دهی اولیه دارد، یکی از فرآیند هایی که به شدت میزان پرز دهی اولیه فرش را کاهش می دهد، فرآیند هیت ست کردن فرش است. بنابراین در فرش اکرلیک هیت شده ، تقریبا میزان پرز فرش به صفر می رسد.

پاخوری فرش: یکی از عوامل مهمی که باعث پرز دهی فرش می شود، پاخوری زیاد فرش است. نخ های قالی بعد از گذشت زمان بر اثر پاخوری ( در اثر سایش ) حالت اولیه ی خود را از دست می دهند.

شانه و تراکم فرش:  از جمله عوامل مهم دیگری که بر میزان پرزدهی فرش بستگی دارد تعداد شانه و تراکم فرش می باشد. جالب است بدانید که میزان پرز دهی فرش با تعداد شانه و تراکم فرش رابطه ی معکوسی خواهد داشت. یعنی به هر میزانی که تعداد شانه و تراکم فرش بیشتر باشد، میزان پرز دهی آن کمتر است. به عنوان مثال فرش های 700 شانه در قیاس با فرش های 1200 شانه پرز بیشتری دارند.

برای آشنایی بیشتر مقاله شانه فرش ماشینی ما را مطالعه بفرمایید.

مدت و شدت ایجاد پرز فرش به چه عواملی بستگی دارد؟

مدت و شدت پرزدهی فرش های ماشینی وابسته به عوامل مختلفی است. از مهمترین این عوامل می توانیم به ضخامت نخ زمینه ، کیفیت آهار به کار رفته، کیفیت الیاف به کار رفته، نوع نخ، ساختمان نخ، چگونگی وصل شدن نخ خاب فرش به زمینه و بسیاری عوامل دیگر اشاره کنیم. یکی از مهمترین عواملی که مدت و شدت پرزدهی فرش های ماشینی را تحت تأثیر قرار می دهد تراکم و تعداد شانه ی فرش است.

هر چقدر تعداد شانه و تراکم یک فرش بیشتر باشد پرزدهی نیز کمتر خواهد بود. فرش های ماشینی در انواع شانه های ۷۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۱۲۰۰ و 1500 شانه هستند و بر این اساس میزان پرزدهی فرش های ماشینی 1500 شانه از ۱۲۰۰ شانه و  1000 و 700 شانه کمتر است و از مهمترین نکاتی است که در موقع خرید فرش باید به آن توجه شود.

فرش اکریلیک و پرز فرش

کیفیت و نوع الیاف به کار رفته در تولید فرش در میزان پرزدهی بسیار موثر است. در بین فرش های ماشینی ایرانی، فرش اکریلیک از کیفیت بالایی برخوردار است. و ماندگاری این فرش معروف است; اما یکی از معایب این نوع فرش، پرزدهی  است. پرز کردن فرش اکریلیک به چند هفته اول محدود می شود. و اگر بعد از چند ماه همچنان پرز می بینید، در تولید فرش از الیاف بی کیفیت استفاده شده است. نکته مهم: اخیرا در تولید نخ اکریلیک از فرآیندی به نام هیت ست استفاده می شود. که مشکل پرزدهی شدن فرش ماشینی اکریلیک را حل کرده است. اکثر فرش های موجود در بازار از همین نوع هستند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جنس فرش ما را مطالعه بفرمایید.

فرش پلی استر و ورجین پرز فرش ندارند

اگر به پرز فرش حساسیت دارید بهترین جنس فرش ماشینی برای شما فرش پلی استر و ورجین است. این جنس فرش به دلیل این که درصد پلاستیک بالاتری دارند ، پرز ندارند و البته قیمت ارزان تری هم دارند. ولی باید به این نکته توجه داشته باشید و میزان ماندگاری ظاهری این فرش ها کمتر از فرش اکریلیک است . در مقایسه بین این دو نوع جنس فرش ، البته فرش ورجین که با گرانول درجه یک و دست اول تولید می شود، ماندگاری بیشتری دارد.

رفع و کاهش پرز فرش

پرزدهی فرش در مورد برخی فرش های ماشینی بسیار رایج است. با این حال روش هایی هم برای رفع پرز فرش ماشینی وجود دارد. در مورد فرش اکریلیک هیت ست شده، اگر قدری پرز دهی اولیه داشته باشد، در ماه های اولیه با کشیدن جارو برقی بر روی فرش ، این پرز دهی تقریبا به صفر می رسد.

همراه با قالی کاشان بهترین خرید ها را تجربه کنید

حرف آخر این که برای کسانی که به دنبال فرش بدون پرز هستند، فرش ورجین و فرش اکریلیک هیت شده بهترین انتخاب ها است.

برای خرید فرش کاشان با بهترین کیفیت و قیمت ارزان و با هر نوع جنس ، فروشگاه قالی کاشان بهترین گزینه خواهد بود. فرش های ماشینی کاشان در فروشگاه قالی کاشان به صورت مستقیم از کارخانه فرش کاشان قابل خرید است.

خرید مستقیم از کارخانه در کنار ارسال رایگان فرش سبب شده قیمت فرش در مجموعه قالی کاشان ارزان تر از سایر فروشگاه ها باشد. از مزایای دیگر خرید اینترنتی فرش کاشان دریافت ضمانت نامه 10 ساله کیفیت فرش است. از این رو خریداران در مورد کیفیت بالای فرش نیز دغدغه ای نخواهند داشت.

مجموعه قالی کاشان جدید ترین و خاص ترین طرح های فرش ماشینی را رنگ بندی های مدرن و امروزی به نمایش گذاشته است. طیف بسیار گسترده طرح های موجود در فروشگاه قالی کاشان هر نوع سلیقه ای را پوشش می دهد. از این رو انتخاب طرح فرش در این فروشگاه بسیار آسان تر است.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button