لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/07/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

تراکم فرش چیست؟ تعریف کامل به زبان ساده

تعریف جامع و کامل از تراکم فرش ماشینی قالی کاشان

اگر به خاطر داشته باشید قبلا در یک مقاله به صورت مفصل در مورد اینکه شانه فرش چیست صحبت کردیم. گفتیم که این مفهوم رابطه ای مستقیم و محکم با اصطلاح تراکم فرش دارد. در مورد اهمیت تراکم باید گفت، این ارتباط در حدی است که بین مردم و فروشندگان پس از اصطلاح شانه ، بلافاصله از اصطلاح تراکم به عنوان معیارهای سنجش کیفیت و قیمت گذاری استفاده می شود.

هرچند قبلا هم گفتیم که عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت فرش ماشینی صرفا به این دو مورد محدود نمی شود و عوامل متعدد دیگری نیز در تعیین قیمت فرش موثرند. عواملی همچون جنس فرش، وزن فرش، آهار و تکمیل فرش، ضمانت نامه فرش و  … که بعدا هر کدام را به صورت مجزا شرح خواهیم داد.

نحوه محاسبه شانه و تراکم فرش ماشینی - تشخیص شانه و تراکم اصلی فرش از تقلبی

مسلما در توضیح و آموزش هر یک از این اصطلاحات ما سعی می کنیم با اولویت بندی و بر اساس میزان کاربرد و تاثیر آنها بر قیمت فرش ماشینی پیش رویم. همچنین شما برای درک بهتر متون آموزش اصطلاحات فرش ماشینی ، می توانید از ویدیوهای آموزشی که به همین منظور به صورت خیلی مختصر و کوتاه تهیه شده است استفاده نمایید.

اما در این مقاله قصد داریم به آموزش اصطلاح ” تراکم فرش ” که در حقیقت مکمل مقاله ” شانه فرش ” است بپردازیم. پس:

 

با ما همراه باشید تا کارشناس فرش شوید !

 

تراکم فرش چیست؟

آنچه که در کتاب ها و مجلات و دانشنامه های معتبر آموزشی علمی و دانشگاهی در مورد واژه پرکاربرد تراکم بیان شده به این اشاره دارد که

منظور از اصطلاح تراکم فرش ، همان تراکم طولی گره ها یا نخ های خاب فرش ماشینی است که در اصطلاح تخصصی به آن تراکم طولی یا تراکم خاب نیز گفته می شود. (حتما به یاد دارید که گفتیم شانه همان تراکم عرضی است). به عبارت روشن تر به تعداد گره ها در یک متر طول فرش ماشینی، تراکم فرش گفته می شود.

امّا آنچه اصطلاح رایج در حوزه فرش ماشینی است و در حال حاضر فروشندگان و تولیدکنندگان نیز هنگام بیان واژه تراکم ، فقط آن را در نظر دارند، ” تراکم پودی ” است که با تعریف فوق اندکی متفاوت است. بنابر این بهتر است ابتدا منظور از اصطلاح ” تراکم پودی ” را شرح می دهیم و سپس مجددا به بحث برمی گردیم.

شانه و تراکم فرش ماشینی

تراکم پودی

تراکم پودی همان گونه که از نامش پیداست به تراکم و یا تعداد پودهای به کار رفته در طول فرش، اطلاق می شود. بنابر این تراکم پودی نیز همان تراکم طولی است که با توجه به تعداد پودها محاسبه می شود. اما با توجه به اینکه تعداد پودهای به کار رفته در بافت فرش های ماشینی متغیر است (یک تا سه عدد برای هر ردیف یا رج فرش)، بنابر این تراکم پودی نیز تغییر پیدا می کند.

در بافت فرش ماشینی اگر برای هر ردیف 1 عدد پود استفاده شود تراکم طولی گره ها با تراکم پودی برابر خواهد بود. اما اگر برای هر ردیف یا رج فرش 2 پود استفاده شود، تراکم پودی دو برابر تراکم طولی گره ها خواهد بود. و سرانجام اگر برای هر ردیف فرش از 3 پود استفاده شود تراکم پودی 3 برابر تراکم طولی گره ها خواهد بود. تقریبا تمامی دستگاه های جدید فرش ماشینی از 3 عدد پود در بافتشان استفاده می کنند.

با توجه به آنچه در ابتدا در رابطه با شانه و تراکم فرش گفتیم، اکنون باید بگوییم که به تراکم طولی یا تراکم خاب به صورت مختصر تراکم، می گویند. اما آنچه که در بازار و در میان مردم، فروشندگان و تولیدکنندگان فرش رایج است این است که تراکم پودی را به عنوان تراکم فرش اعلام می کنند.

تشخیص و محاسبه تراکم

در بخش بالا در رابطه با تراکم طولی گفتیم که تقریبا همه دستگاه های جدید از 3 پود در بافت هر ردیف یا رج استفاده می کنند. بنابراین نتیجه گرفت که به عنوان مثال اگر در یک متر طول فرش 1000 گره وجود داشته باشد، با توجه به اینکه فرش های جدید اغلب 3 پودی هستند، تعداد گره های موجود در یک متر طول فرش را در 3 ضرب نموده، که در مثال ما در اینجا تراکم فرش 3000 خواهد بود.فرش کاشان - شانه و تراکم فرش چیست؟

به بیانی دیگر، در فرش 1000 شانه استاندارد با توجه به اینکه در یک متر عرض آن 1000 گره وجود دارد (شانه)، اگر تغییر در آن ایجاد نشود به صورت معمول و استاندارد در یک متر طول آن نیز 1000 گره وجود دارد.

یعنی تعداد تراکم قابل مشاهده و قابل شمارش آن برای شما در یک متر 1000 گره یا پیکسل است. اما تراکم رایج آن در این شرایط چون ضرب در 3 می شود (به دلیل 3 پودی بودن دستگاه) سه برابر آن یعنی 3000 خواهد بود.  پس در یک فرمول بسیار ساده می توان چنین بیان کرد که:

تعداد گره ها در یک متر طول فرش × (تعداد پود فرش که اغلب 3 است) = تراکم

در فرش 1000 شانه استاندارد برای تراکم طولی نیز – مانند عرضی یا شانه – باید در یک متر طول 1000 گره وجود داشته باشد که تراکم (پودی) آن که با ضریب 3 می شود 3000.  به همین راحتی! تراکم طولی یک فرش 1200 شانه استاندارد نیز مانند شانه آن باید در یک متر طول حداقل 1200 گره باشد که با ضریب 3 می شود 3600 . همانطور که در مقاله مربوط به ” تعریف کامل و ساده از شانه فرش ماشینی ” نیز گفتیم شما می توانید به جای 1متر طول 10 و یا 5 سانت از طول فرش را ملاک و معیار عمل خود قرار دهید و بر اساس آن تراکم را به دست آورید.

پس به عبارت ساده تر نحوه محاسبه تراکم در اکثر مواقع در همه فرش های سه پودی (یعنی همه دستگاه های 700 شانه به بالا) به این صورت خواهد بود:

تعداد گره در یک متر طول فرش × 3 = تراکم

اما در فرش های با تراکم پایین که معمولا با دستگاه های قدیمی بافت می شوند مانند 500 شانه و 440 شانه و 350 شانه ، معمولا 2 پود و گاهی یک پود وجود دارد. به عنوان مثال در یک فرش 500 شانه استاندارد وقتی گفته می شود تراکم آن 1000 است.

یعنی در یک متر طول آن نیز (همانند عرض یا شانه) 500 گره وجود دارد که با توجه به وجود 2 پودی بودن آن، تراکمش با ضریب 2 یعنی 1000 خواهد بود. ( البته در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان فرش های 2پودی و تک پودی نیز در هنگام بیان تراکم، آن را با فرش های 3 پودی معادل سازی میکنند و تراکم فرش را با ضریب 3 بیان می کنند.)

مهم این است که تراکم واقعی را بتوانید حساب کنید. مثلا وقتی به شما گفته می شود این فرش تراکم 3000 است برای به دست آوردن تراکم واقعی آن ابتدا باید این عدد را بر سه تقسیم کنیم. تا متوجه تراکم واقعی یعنی تعداد گره های موجود در یک متر طول فرش شویم. وقتی به این مطلب پی بردیم می توانیم این گره ها را بشماریم و با تراکم بیان شده مقایسه کنیم.

فرش کاشان قالی کاشان خرید فرش 700 شانه طرح فرهی زمینه سرمه ای قالی کاشان

نکته مهم در رابطه با تراکم فرش ماشینی

به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به این که عرض دستگاههای تولید فرش ماشینی ثابت است تغییر شانه فرش بسیار کار سخت و حتی غیر ممکن است. اما آنچه به راحتی قابل تغییر است تراکم طولی فرش هاست. به این شکل که مثلا می توان از تعداد ردیف های بافت در طول فرش مقداری کم کرد.

مثلا اگر فرش 1000 شانه به جای اینکه با تراکم طولی 1000 بافته شود با تراکم 900 بافته شود در این صورت در 10 سانت عرض فرش 100گره و در 10 سانت طول فرش 90 گره وجود خواهد داشت! و در این حالت تراکم گره های طولی فرش با ضریب 3 فقط 2700 خواهد بود. که این کم کردن تراکم فرش، یکی از شیوه های سودجویان می باشد.

بنابراین فراموش نکنید که تراکم فش قابل افزایش و کاهش است. سودجویان همیشه با کم کردن تراکم کلاهبرداری نمی کنند! بلکه گاهی با افزایش تراکم فرش نیز کلاهبرداری می کنند!!!

حتما می پرسید که این دیگر چه نوع کلاهبرداری است! باید به شما عرض کنیم که وقتی سودجویان می خواهند مثلا فرش 1000 شانه را به جای فرش 1200 شانه به شما بفروشند، ممکن است تراکم فرش 1000 شانه را 3600 کنند. این کار برای آنهای افزایش قیمت کمی خواهد داشت. در عوض با توجه به اختلاف قیمت فرش 1000 شانه و 1200 شانه، سودی خوبی نصیب آنها خواهد شد.

تراکم فرش در تعیین کیفیت و دوام فرش چقدر تاثیرگذار است؟

شانه و تراکم فرش به خودی خود چیزی بیشتر از وزن فرش به شما نمی‌گوید؛ همه چیز در پشت پرده پنهان است. اگر بتوانید هر فاکتوری که در هنگام ساخت فرش در نظر گرفته شده است مانند نوع فیبر، وزن، پیچیدگی نخ و تراکم را پیدا کنید، خواهید فهمید که فرش چگونه ساخته شده است و ماندگاری آن احتمالا چه مدت است.

اگر با در نظر گرفتن گارانتی ارائه شده برای فرش، همه این موارد را در نظر داشته باشید می‌توانید از کیفیت فرش و اینکه چند سال عملکرد خوب را ارائه می‌دهد، ایده‌هایی بدست آورید. با در نظر گرفتن سایر فاکتورها، متوجه خواهید شد که فرشی که دارای تراکم بالاتر است به طور کلی دوام بیشتری دارد و در نتیجه شما می‌توانید برای مدت زمان بیشتری از فرش استفاده کنید.

مزایای داشتن فرش تراکم بالا

  • این فرش‌ها هنگامی‌که زیر پایه مبل، تخت، میز و غیره قرار می‌گیرند در برابر کوبیده شدن از خود مقاومت نشان می‌دهند.
  • فرش‌های تراکم بالا می‌توانند دارای ضخامت کمتری باشند.
  • فرش‌های تراکم بالا دارای وزن بیشتری هستند و در نتیجه سر نمی‌خورند.
  • فرش‌های تراکم بالا دارای گره‌های بیشتری هستند.
  • فرش‌های تراکم بالا تمیز کردن و نظافت راحت‌تری دارند.
  • به دلیل استفاده از گره‌های بیشتر، طرح فرش به طور واضح دیده می‌شود.
  • فرش‌های تراکم بالا دارای مقاومت بالاتری هستند چون فشردگی گره‌ها بیشتر است.

 

لطفا همین الان هر گونه سوال و یا نظری در مورد این مقاله دارید در بخش نظرات زیر همین پست درج کنید.

با مهر و ارادت

محمد حسین ارشدی بیدگلی

کارشناس و مشاور فرش ماشینی

 

درصورتی که تا کنون مقاله ” شانه فرش ماشینی ” را مطالعه نکرده اید، برای یادگیری بهتر و افزایش درست اطلاعات خود همین الان روی  لینک مقاله : شانه فرش چیست؟ کلیک نمایید و اطلاعات خود را افزایش دهید.

دیدگاه شما

6 دیدگاه

  1. مریم پاییزی گفت:

    عذر میخوام بدونم فرش ۷۰۰ شونه با ۲۰۰۰تراکم جنسش چجوره؟

    اصلا از نظر شما بهترین فرش با ماندگاری طولانی چه خصوصیاتی داره‍؟
    ممنون

    • قالی کاشان گفت:

      با عرض سلام
      در این مورد باید گفت شانه و تراکم فرش تاثیر زیادی در ماندگاری و طول عمر فرش ندارد. مهم ترین مورد در طول عمر فرش، جنس نخ استفاده شده در بافت فرش است. برای مثال یک فرش 1500 شانه با الیاف بی کیفیت نسبت به یک فرش 700 شانه با الیاف درجه یک، طول عمر کمتری خواهد داشت.
      موضوع مقداری طولانی است و نیاز است مقاله مرتبط با عوامل موثر در قیمت فرش ماشینی را مطالعه کنید.
      برای کسب اطلاعات بیشتر و در یافت مشاوره رایگان در خرید بهترین فرش کاشان از شماره تلفن تماس کارخانه فرش کاشان ، با کارشناسان قالی کاشان در ارتباط باشید.

    • مریم جنگی گفت:

      سلام روزتون بخیر من جدیدا چند تخته فرش ۶ متری از یکی از کارخانه های کاشان سفارش دادم که ۷۰۰ شانه ی اصل اچ سی می است با تراکم ۲۵۵۰،شانه ی آن درست بود اما احساس میکنم تراکم آن پایین تر از عددی است که گفتن،چون فشردگی گره ها در طول آن خیلی کمه و به راحتی هر دو گره یک گره پود واضح دیده میشود طوری که من گیج شدم که باید اون گره ی پود رو هم شمارش کنم برای تشخیص تراکم یا نه،بدون شمارش گره های پود قابل دیدار ۱۰ سانت ۷۱ گره وجود داشت،تراکمش چند میشه؟

      • مدیریت سایت گفت:

        سلام وقتتون بخیر خانم جنگی..
        توی این مقاله تراکم فرش ماشینی رو یاد گرفتین که چطور حساب کنید.
        برای اطلاع از نحوه محاسبه شانه فرش رو شانه فرش ماشینی کلیک کنید و این مقاله رو بخونید.
        ولی
        اولا باید فرش رو از دو طرف بشمارید تا مطمئن بشید که هم شانه و تراکم رو درست شمردین
        دوم اینکه فقط باید گره ها رو بشمارید. اگر هر دو طرف در 10 سانتش 70 گره دارد یعنی فرش 700 شانه تراکم 2100 نه بیشتر.
        سوم اینکه اگر گفتن تراکم 2550 باید این عدد رو تقسیم بر 3 کنید که میشه 850. یعنی در 10 سانت از جهت تراکم باید 85تا گره باشه.

  2. علیرضا طهرانچی گفت:

    سلام و تشکر بابت توضیحات مفید و جامعتان. لطفا بفرمایید این مطلب که هر چقدر تعداد شانه و تراکم فرش ماشینی بالاتر باشد طول خاب آن کمتر است صحیح است؟ اگر این مطلب صحیح است دلیل آن را بفرمایید.

    • user1 گفت:

      سلام. به صورت کلی بله. این مطلب درسته اما یک سری اما و اگرها داره..
      ببینید شانه فرش یا تراکم عرض فرش معمولا به عنوان مبنای ریزبافتی فرش ماشینی در نظر گرفته میشه که در حقیقت درست نیست.
      بعد از مطالعه این مقاله قطعا متوجه شدید که فرش یک تراکم عرضی داره و یک تراکم طولی که تراکم طولی رو به صورتا مخفف همون تراکم میگن.
      اما اونی چیزی که اهمیت داره اینه که شانه و تراکم هر دو روی ریز بافتی فرش تاثیر دارند و تقریبا با هم کم و زیاد میشن (البته تراکم طولی فرش می تونه تا حد معینی بدون تغییر شانه افزایش یا کاهش داشته باشه).
      اما پاسخ دقیق سوال شما اینه که: هرچه فرش ریز باف تر بشه (یعنی همون شانه و تراکم فرش افزایش پیدا کنه) ارتفاع خاب باید مقداری کاهش پیدا کنه چون گل و نقش های فرش با شانه و تراکم بالا ریزتر میشن و اگر ارتفاع نخ خواب زیاد باشه، وقتی فرش پا میخوره، رخ فرش به هم میریزه.. در حقیقت این یک دلیل فیزیکیه که باعث میشه توی فرشهای ریزبافت دستباف نیز ارتفاع نخ خاب کمتر رو ببینیم.
      امیداورم که براتون مفید بوده باشه..
      بازم شوالی بود، بفرمایید..

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button