لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/07/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

شانه و تراکم فرش چیست؟ و چگونه می توانیم آن را تشخیص دهیم؟ (راهنمای سریع و جامع)

شانه و تراکم فرش چیست؟ نحوه محاسبه و تشخیص شانه و تراکم فرش - بهترین شانه و تراکم فرش

شانه و تراکم فرش ماشینی دو معیار فوق العاده مهم محسوب می شود که تقریبا همه خریداران فرش به آن توجه می کنند. معمولا خریداران فرش اطلاعی در مورد مفهوم شانه و تراکم ندارند. اما در خرید فرش تنها به این فکر می کنند که هر چه فرش با شانه و تراکم بالاتری خرید کنند بهتر خواهد بود. اما این طرز فکر خیلی درست نیست.

در این مطلب از سایت قالی کاشان می خواهیم به شکل مختصر و مفید در مورد شانه و تراکم فرش صحبت کنیم. هم چنین بررسی کنیم که کدام شانه و تراکم برای هر خریداری بهتر است. هم چنین راه تشخیص شانه و تراکم اصلی فرش ماشینی را هم بیان می کنیم.

مفهوم شانه و تراکم فرش 

شانه و تراکم فرش چیست؟ این دو ویژگی در فرش به تعداد گره هایی که در بافت فرش وجود دارد اشاره می کند. دقیقا چیزی مثل پیکسل در دوربین عکاسی. می توان گفت هر چه شانه و تراکم فرش بیشتر باشد، ظاهر فرش واضح و زیباتر می شود.

همان طور که می دانید فرش از تعدادی گره تشکیل شده که در کنار هم قرار گرفته اند. تعداد گره های بافت فرش را هم می توان از طول فرش حساب کرد و هم از عرض فرش. به همین خاطر در مشخصات فرش ماشینی هم تراکم طولی و هم تراکم عرضی فرش (شانه) ذکر می شود. 

در ادامه می خواهیم به طور مختصر به بیان مفهوم شانه و تراکم پرداخته و روش محاسبه هر یک را بیان کنیم.

نحوه محاسبه شانه و تراکم فرش ماشینی - تشخیص شانه و تراکم اصلی فرش از تقلبی

شانه فرش چیست؟

شانه فرش به تعداد گره ها یا همان ریشه هایی گفته می شود که در یک متر از عرض فرش قابل شمارش است. اگر تعداد گره (ریشه) های یک متر از عرض فرش را بشمارید می توانید شانه فرش را پیدا کنید.

وقتی گفته می شود که یک فرش 700 شانه است، یعنی در یک متر از عرض فرش 700 گره وجود دارد. پس اگر 10 سانتی متر از بافت فرش 700 شانه را بشمارید باید 70 گره و ریشه در آن دیده دیده شود. به همین ترتیب در فرش 1000 شانه باید 100 گره و در فرش 1200 شانه 120 گره وجود داشته باشد.

تراکم فرش چیست؟

تراکم فرش هم مثل شانه فرش به تعداد گره های بافت فرش در یک متر اشاره دارد. البته نه در عرض فرش بلکه در طول فرش. پس با شمارش تعداد گره ها در یک متر از طول فرش می توان تراکم فرش ماشینی را حساب کرد. در طول فرش علاوه بر گره ها، نخ های پود هم در بافت فرش دیده می شود.

اگر طول فرش را نگاه کنید در بین هر دو گره یا ریشه، تعدادی نخ پود هم دیده می شود. به همین دلیل در محاسبه تراکم طولی فرش تعداد نخ های پودی که در هر رج فرش قرار گرفته را نیز با تعداد گره ها جمع می کنند.

در بافت فرش هم در هر رج و بین هر دو گره معمولا 3 نخ پود قرار دارد. از این جهت برای محاسبه تراکم تعداد گره ها را در 3 ضرب می کنند. یعنی اگر در فرش 1200 شانه، تعداد 1200 گره (ریشه) در یک متر طول فرش باشد، تراکم فرش برابر با 3600 می شود. 

البته در دستگاه های قدیمی تر در هر رج دو نخ پود قرار دارد. تعداد گره های طولی فرش بافته شده با این دستگاه را در عدد 2 ضرب می کنند تا تراکم فرش حساب شود.

شانه و تراکم فرش ماشینی

تفاوت در تعداد گره های عرضی و طولی فرش 

در مورد تعداد گره هایی که در طول و عرض فرش قرار دارد باید گفت ممکن است این تعداد مساوی نباشد. در برخی فرش های ماشینی به خصوص فرش 700 شانه، تعداد گره ها در طول فرش بیشتر است. 

بهترین شانه و تراکم فرش

در این مورد باید گفت زیاد بودن شانه و تراکم فرش تاثیری در کیفیت فرش ندارد. چون کیفیت فرش بیشتر به نوع نخ فرش بستگی دارد. تراکم گره های فرش تنها در زیبایی و ضخامت فرش تاثیر دارد. پایین بودن شانه و تراکم فرش هم چندین مزیت دارد:

  • ضخامت بالاتر
  • بافت نرم و لطیف (مناسب برای اتاق کودک)
  • دوام و مقاومت بیشتر در برابر پاخوردگی
  • قیمت ارزان تر

در این متن از قالی کاشان سعی کردیم به طور خلاصه در مورد سوال شانه و تراکم فرش چیست توضیحاتی دقیق و مفید ارائه کنیم. امیدواریم با خواندن این متن پاسخ سوالات خود را پیدا کرده باشید. 

انواع تراکم و شانه های فرش ماشینی

اگر دقت کرده باشید فرش هایی که در خانه شما یا آشنایانتان وجود دارد تراکم و همینطور شانه های متفاوتی دارند. 

  • فرش ماشینی 700 شانه که تراکم 2550 دارد
  • فرش ماشینی 1200 شانه که تراکم 3600 دارد
  • فرش 1500 شانه که تراکم 4500 گره دارد.

تفاوت اصلی این سه نوع تراکم ضخامت، لطافت، ریز بافتی فرش های ماشینی است که با افزایش این عدد بالاتر می رود.

تفاوت بین شانه فرش و تراکم فرش چیست؟

همان طور که در بالا هم اشاره شد شانه فرش ریشه یا گره ی است که در هر یک متر از عرض فرش بافته می شود. تراکم تعداد گره هایی است که در هر متر از طول فرش وجود دارد.

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  1. سولماز گفت:

    سلام. آموزش مفیدی بود در مورد شانه و تراکم فرش.
    فقط یه نکته ای که هنوز نفهمیدم اینه که پس چرا اینفهمه اختلاف وجود داره توی عددهایی که توی باز میگن. مثلا من میخواستم فرش ماشینی 700 شانه بخرم اینقدر اطلاعات مختلف بود که گیج شدم. مخصوصا در مورد تراکم فرش و جنس نخش..
    چطور خیالمون راحت باشه؟

    • مدیریت سایت گفت:

      خب در مورد فرش ماشینی ایران چه فرش کاشان باشه و چه فرش مشهد و… به دلیلی استفاده های تبلیغاتی، اعداد و ارقام بسیار مختلفی رو در بازار میشنویم. به ویژه در فروشگاه های فرش ماشینی متاسفانه گاهی این موضوع باعث سو استفاده میشه. با کلیک روی عبارات زیر می تونید اطلاعات علمی و اصولی رو در این باره کسب کنید:

      برای مشاهده تعریف ساده کامل از شانه فرش ماشینی، اینجا کلیک کنید.
      و همچنین
      برای مشاهده تعریف ساده کامل از تراکم فرش ماشینی، اینجا کلیک کنید.
      اما با این حال به شما پیشنهاد میکنم وقتی تصمیمتون برای خرید فرش قطعی شد، و احتمالا طرح و نقشه مد نظرتون رو هم انتخاب کردید، برای انتخاب نهایی پیش از اقدام به خرید فرش با کارشناسان باتجربه ما که در گفتگو کنید و از مشاوره و راهنمایی رایگان اونها استفاده کنید. استفاده از اطلاحات کارشناسان خبره، می تونه جلوی سو استفاده های احتمالی رایج در بازار رو بگیره. به ویژه در مورد جنس نخ فرش و موارد اولیه به کار رفته در اون، این راهنمایی می تونه خیلی به شما کمک کنه..

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button