لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/07/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

فرش ابریشم ماشینی

فرش ابریشم ماشینی و ویژگی های آن-فرش کاشان-قالی کاشان

اگر شما دارید این مطلب را میخوانید احتمالا قصد خرید فرش را داشته اید و با اصلاح فرش ابریشم ماشینی مواجه شده اید. و احتمالا اکنون به دنبال جستجو و کسب اطلاعات در این مورد هستید. اما پیشنهاد ما به شما این است برای خرید فرش عجله نکنید. اگر به شما اطلاعاتی داده شده است، برای آگاهی از درستی یا نادرستی آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. مطمئن باشید که مطالعه این مقاله در سایت قالی کاشان، می تواند اطلاعات شما را در این مورد افزایش داده و جلوی زیانی را که ممکن است در نتیجه یک خرید نا آگاهانه داشته باشید، بگیرد. پس با ما همراه باشید تا شما را به یک کارشناس فرش تبدیل کنیم!

فرش ابریشم ماشینی

برای اینکه در مورد فرش ماشینی ابریشم اطلاعاتی کسب کنیم، لازم است که ابتدا مطالبی را در مورد انواع فرش ماشینی بدانیم. همچنین بهتر است انواع جنس فرش ماشینی را نیز بشناسیم. چون وقتی صحبت از فرش ابریشم می شود، به جنس مواد اولیه فرش ماشینی اشاره شده است، بدین منظور ما در مقاله ای جداگانه همراه با رسم شکل و نمودار، اطلاعاتی واقعی و علمی را در رابطه با انواع جنس فرش برای شما آماده کرده ایم. می توانید در عرض چند دقیقه این مطلب را نیز مطالعه کنید. توجه داشته باشید که با نگاه کردن سریع و گذرا به دو تصویر این مقاله نیز می توانید اطلاعات زیادی را کسب کنید.

برای مطالعه « مقاله انواع جنس فرش ماشینی » روی عنوان مقاله کلیک کنید.

همانگونه که در مقاله انواع جنس فرش ماشینی نیز به آن اشاره شد اصولا الیاف نساجی به دو دسته ی طبیعی و غیر طبیعی (ساخت بشر) تقسیم می شود. در تصاویر مقاله مورد نظر نیز این موضوع قابل مشاهده است. منظور از الیاف، پرزها یا نخهای بسیار ریزی است که از به هم تابیده شدن آنها، نخ به وجود می آید. بنابر این الیاف ابریشم و نخ ابریشم چه در فرش به کار رود یا در پارچه و… یک الیاف طبیعی و بسیار مرغوب است. لطافت و نرمی و براقیت، دوام و استحکام نخ ابریشم، آن را بکی از بهترین و در عین حال گرانترین الیاف و نخ های نساجی تبدیل کرده است.

الیاف مورد استفاده در فرش

همانگونه که اشاره کردیم نخ ابریشم، یک نخ بسیار مرغوب و بسیار گران قیمت است. مسلما تولید فرش ماشینی ابریشم، قیمت خرید فرش برای مصرف کننده بسیار زیاد خواهد بود. این نکته وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند توجه داشته باشیم که مسلما یکی از فاکتورهای مهم و امتیازاتی که مصرف کنندگان فرش ماشینی آن را به فرش دستباف ترجیح داده اند، قیمت آن بوده است.

در حال حاضر از میان الیاف و نخ های طبیعی صرفا پنبه و جوت، و به صورت خیلی محدود نخ پشم، در تولید فرش ماشینی کاربرد دارد. البته نخ پشم طبیعی نیز به هم به دلیل قیمت بالا و هم به دلیل مشکلاتی در بافت فرش ماشینی ایجاد میکند، صرفا به صورت سفارشی تولید می شود. از این رو اصلا جزو الیاف رایج در بافت فرش ماشینی نیست.

 

نمودار تصویری دسته بندی انواع جنس فرش ماشینی کاشان
                     چارت تصویری انواع جنس فرش ماشینی

نخ جوت یا کنف نیز صرفا به عنوان نخ پود در فرش کاربرد دارد. البته آن هم در فرش با تراکم پایین و نهایتا فرش 700 شانه. دلیل آن هم این است که الیاف جوت در بافت فرش های ریز بافت همچون فرش 1000 شانه ، 1200 شانه و 1500 شانه مشکلاتی را ایجاد میکنند. دلیل این موضوع نیز ضخامت زیادی است که دارند و اصطکاکی که در بافت ایجاد می کنند. در حقیقت اکثر تولیدکنندگان فرش 700 شانه اصل نیز، ترجیح می دهند از نخ پنبه یا نهایتا از ترکیب نخ جوت و پنبه به عنوان پود فرش استفاده کنند.

اما نخ پنبه در فرش ماشینی هم به عنوان پود و هم به عنوان تار استفاده می شود. درحقیقت در نخ تار فرش ماشینی برای استحکام بخشی به نخهای تار، از ترکیب پلی استر – پنبه استفاده می شود. در فرش های ریزبافت چون فرش 1200 شانه و 1500 شانه اصولا برای پود فرش نیز از نخ پنبه استفاده می شود. به همین دلیل است که اکثر فرشهای ریز بافت، به راحتی تا می شوند. یا اصطلاحا نمی شکنند!

آیا نخ و الیاف ابریشم در فرش ماشینی کاربرد دارد؟

همانگونه که اشاره کردیم الیاف ابریشم واقعی بسیار مرغوب و با کیفیت هستند. این نخ ها بیش تر در فرش دستباف کاربرد دارد. بنابر این اگرچه به اصطلاح روی کاغذ می توان فرش ابریشم ماشینی تولید کرد اما به دلایلی که در بخش قبلی به آن اشاره شد، تولید فرش ماشینی ابریشم عملا کاری غیر ممکن است. یا بهتر است بگوییم غیر منطقی به نظر میرسد.

البته نباید به این نکته را فراموش کرد منظور ما در اینجا صرفا ابریشم طبیعی است. اما در بازار و در میان مردم نوعی دیگر از ابریشم نیز وجود دارد. در اصل یک نخ تشکیل شده از الیاف پلی استر است که به « ابریشم مصنوعی » شهرت دارد. این نوع نخ از همان جنس نخ هایی است که در بین مردم به نخ پلاستیکی معروف است.

فرش ماشینی ابریشم گونه چیست؟

اما یکی از اصطلاحات رایجی که گاهی از آن سو استفاده نیز می شود، اصطلاح «ابریشم گونه» است. ببنید دوستان! اگر فرشی واقعا ابریشم باشد، روی آن نوشته می شود «فرش ابریشم» نه هیچ چیز دیگر!. پس اصطلاحاتی چون ابریشم گونه، ابریشم نما و… اعتباری ندارد. واژه «گونه» در لغت یعنی همچون یا همانندِ . مثل اینکه کسب بگوید آهن گونه یا استیل گونه. منظور او مسلما همانند یا شبیه استیل یا آهن است. یا وقتی که گفته می شود فلان چیز طعم عسل گونه دارد نیز منظور همین است.

آیا فرش تمام ابریشم واقعی است؟

پس به طور کلی دریافتیم که اصطلاح « فرش ابریشم گونه » نیز که در مورد برخی از فرش های ماشینی کاربرد دارد، در حقیقت کاربرد تبلیغاتی و تجاری دارد. بنابر این هیچ ارتباطی به فرش ابریشم طبیعی ندارد. در حقیقت کلمه ابریشم گونه در فرش ماشینی به صورت غیر مستقیم اشاره به نامرغوب بودن جنس فرش – البته در مقایسه با نخ آکریلیک – دارد. بنابر این معایب فرش ابریشم ماشینی همانند فرش های پلی استر است. پس وقتی در مورد یک فرش ماشینی گفته می شود که تمام ابریشم است، در 99.9999 درصد مواقع  😎 منظور همان «فرش ابریشم گونه» است که در مورد آن توضیح دادیم. وگرنه قیمت آن نسبت به فرش ابریشم اینقدر ارزان تر نبود!

چگونه الیاف و نخ ابریشم را تشخیص دهیم؟

در یک کلام، تشخیص دقیق نخ و الیاف ابریشم یک کار تخصصی است و کار هر کسی نیست. اما ما برای تشخیص الیاف ابریشم به کار رفته در فرش راهکاری عمومی داریم. بینید دوست من، به طور معمول و به صورت تقریبی 75 درصد وزن یک تخته فرش ماشینی را نخ های خاب و 25 درصد آن را نخ تار و پود تشکیل می دهد. کافی است شما وزن فرش و قیمت روز نخ ابریشم طبیعی را بدانید.

مثلا اگر یک فرش 40 کیلو گرم باشد، حدود 30 کیلوگرم آن را نخ خاب فرش تشکیل میدهد. اگر قیمت هر کیلو نخ ابریشم به فرض یک میلیون تومان باشد میتوان قیمت فرش را این گونه حساب کرد. قیمت یک تخته 12 متری چنین فرشی با احتساب 30 کیلوگرم ابریشم مورد نیاز و 10 کیلوگرم مواد اولیه دیگر بعلاوه حداقل 25 درصد سود برای شرکت (شامل هزینه های تولید و سود و…) حدود 45.000.000 تومان خواهد بود. پس اگر فرشی با ادعای ابریشم بودن کمتر از این قیمت باشد غیر منطقی است. به همین راحتی!

ویژگی یا مزایای فرش ماشینی ابریشمی :

هر نوع فرش ماشینی دارای ویژگی هایی می باشد . از جمله ویژگی فرش ابریشمی می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
– براقیت موجود در این نوع فرش : که همین موضوع سبب شده تا این نوع محصول را فرش ابریشم نما بنامند .
– تنوع رنگی بالا در این نوع محصول : رنگ های به کار رفته در این نوع محصول سبب شده تا زیبایی این فرش دو چندان شود و از هر طرف به این فرش نگاه بیاندازیم طیف سایه روشنی از رنگ ها را مشاهده می نماییم .
– بدون پرزبودن : یکی از ویژگی های قابل توجه که برای هر خانم خانه دار بسیار مهم می باشد عدم پرزدهی فرش انتخابی می باشد که فرش ابریشم نما دارای این ویژگی است و همین موضوع سبب شده تا علاوه بر زیبایی و ظرافت ، عدم پرزدهی این فرش نیز بسیار مورد توجه قرار بگیرد .
 ضد حساسیت و آلرژی بودن : این نوع محصول با تولید توسط دستگاه های جدید و به روز بافت فرش دارای این خاصیت می باشد .
– یکی از ویژگی های دیگر این نوع فرش ، خاص بودن و لوکس بودن این نوع محصول می باشد .
برای استفاده و خریداری فرش ابریشم نما تنها نکته ای که باید به آن توجه داشت چون این فرش دارای ضخامت کم ، ظرافت و نرمی بسیار بالا می باشد مناسب برای استفاده در مکان هاهی مجلل و کم رفت وآمد می باشد .

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button