لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/07/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

فرش چهل تکه چیست؟

فرش چهل تکه چیست؟ خرید و قیمت فرش کلاژ 40 تکه ماشینی از کارخانه فرش کاشان - قالی کاشان

فرش چهل تکه چیست ؟ یکی از جدیدترین نوع فرش های ماشینی، فرش چهل تکه یا فرش کلاژ است. این فرش که به پَچ وُرک (patchwork) نیز معروف است در سراسر دنیا مشهور و مورد استفاده است. در سال های اخیر فرش چهل تکه در ایران نیز به شدت مورد استفاده قرار گرفته است. به خصوص در دکوراسیون های مدرن امروزی. می توان گفت فرش کلاژ ماشینی کاشان یکی از پرفروش ترین طرح های بافته شده در کارخانه فرش کاشان تبدیل شده است.

در این مقاله از وبلاگ قالی کاشان قصد داریم شما را با ویژگی های انواع فرش چهل تکه ماشینی و دستباف ایرانی آشنا کنیم. هم چنین جدیدترین طرح ها و مدل های فرش چهل تکه ماشینی کاشان را معرفی خواهیم کرد. اگر قصد خرید فرش فانتزی و مدرن جدید ماشینی کاشان را دارید با خواندن این متن ممکن است به فرش های کلاژ نیز علاقه پیدا کنید. پس با ما در قالی کاشان همراه شوید تا با این فرش فانتزی و مدرن با نقوش کلاسیک و سنتی آشنا شوید.

فرش چهل تکه یا کلاژ چیست؟

اولین سوالی که برای شما پیش میاد این سواله که فرش چهل تکه یا چهل تیکه چیست و چه ویژگی هایی داره. مطمئنا برای فهیمدن جواب این سوال دارید این متن رو مطالعه می کنید. فرش ایرانی به خصوصی قالی های دستباف تقریبا مشهور ترین هنر دستی ایرانی محسوب می شود. در سراسر دنیا از فرش های دستباف ایرانی استفاده شده و به خاطر طرح های بی نظیر و هنرمندانه ای که دارد محبوب است. استفاده از فرش در خانه نیز یکی از عادات اصیل ما ایرانی ها محسوب می شود.

فرش چهل تکه کلاژ ماشینی کاشان - خرید پچ ورک از کارخانه فرش کاشان

فرش های دستباف ایرانی طرح های بسیار متنوعی دارند. در هر منطقه از ایران طرح هایی مخصوص همان مناطق با ظاهر متفاوت بافته می شود. مانند طرح اصفهان، طرح تبریز، طرح کاشان یا طرح مشهد و کرمان. یکی از هنر های زیبای ایرانی در فرش دستباف، فرش چهل تکه بوده است. در گذشته از قالی های دستباف کهنه و معیوب نیز مجددا استفاده می شده است. به این صورت که تکه های قابل استفاده از هر فرش برش داده شده و سپس این تکه ها در کنار هم قرار می گرفته اند. با این کار فرش تازه ای با طرحی خاص و متفاوت شکل گرفته است که به فرش چهل تکه معروف است.

البته همه فرش های چهل تکه از کنار هم قرار گرفتن چهل تکه فرش به وجود نمی آیند. بلکه بیشتر این فرش ها کمتر از 40 تکه دارند. به خصوص در سایز های کوچک مثل قالیچه یا فرش 6 متری. زیبایی فرش های چهل تکه یا کلاژ به خاطر توانایی هنرمندان خلاق ایرانی بوده که این تکه ها را با ذوق و هنر در کنار هم قرار داده و طرحی هنرمندانه شکل داده اند. این نوع فرش بیش از اینکه در ایران شناخته شده باشد در اروپا معروف و مورد استفاده است.

ویژگی های فرش چهل تکه چیست؟

همان طور که گفته شد فرش کلاژ یا پچ ورک از کنار هم قرار دادن تکه هایی از چند فرش مختلف که آسیب دیده یا کهنه شده اند به وجود می آید. در فرش های دستباف برخلاف فرش های ماشینی هرچه عمر فرش بیشتر باشد ارزش آن نیز بیشتر می شود. به همین دلیل است که فرش های خیلی قدیمی و کهنه شده را به صورت تکه دوزی به فرش جدید 40 تکه تبدیل و دوباره مورد استفاده قرار می دهند.

با استقبال زیاد از فرش های چهل تکه تولید کنندگان فرش های ماشینی کاشان نیز به تولید این نوع فرش روی آورده اند. فرش کلاژ یکی از فرش های سنتی و کلاسیک ایرانی محسوب می شود. اما در فرش های ماشینی این نوع طرح فرش را در بین فرش های فانتزی و مدرن قرار داه اند. فرش های چهل تکه ماشینی یا دستباف ویژگی مشترکی دارند و آن هم طرح و نقش های فرش های اصیل ایرانی است.

فرش کلاژ 40 تکه کلاریس کاشان با طرح سنتی و اصیل - قالی کاشان

تفاوت چهل تکه دستبافت و ماشینی چیست؟

در فرش های چهل تکه دستباف رنگ هایی کلاسیک و سنتی مانند قرمز و سرمه ای به خوبی به چشم می خورند. چون بیشتر فرش های دستباف و قدیمی ایرانی همانند گلیم فرش ها زمینه روناسی یا لاکی دارند. نقش و نگار های هنرمندانه ایرانی مانند نقوش فرش افشان و بته جقه در کنار نقش های اسلیمی نیز در این فرش ها به خوبی قابل مشاهده است.

در فرش های 40 تکه کلاژ ماشینی سعی شده از طرح و رنگ های فانتزی و مدرن نیز استفاده شود. امروزه سبک دکوراسیون به سمت مدرن شدن حرکت کرده. از این نظر فرش های ماشینی با رنگ هایی جدید و طرح هایی ساده بافته می شوند. این نوع بافت فرش هماهنگی بیشتری با دکوراسیون های مدرن و شیک امروزی دارد. به همین خاطر است که در فرش های چهل تکه ماشینی از رنگ های طوسی، نقره ای یا اطلسی نیز استفاده شده که در فرش های دستباف دیده نمی شود.

در مورد طرح های فرش چهل تکه ماشینی نیز همین موضوع صادق است. خریدارانی که دکوراسیون های مدرن دارند ترجیح می دهند فرش های ساده با زمینه ای خلوت خرید کنند. به همین خاطر است که فرش وینتیج یا کهنه نما مورد استقبال واقع شده است. در فرش کلاژ ماشینی نیز طرح هایی ساده و کم نقش بافته می شود تا هر سلیقه ای پوشش داده شود.

تفاوت دیگر این دو نوع فرش، ظرافت و ریز بافتی است. مطمئنا فرش های ماشینی جدید کاشان که با به روزترین دستگاه ها بافته می شوند ظرافت بالاتری دارند. شانه و تراکم بسیار زیادی که در فرش های ماشینی وجود دارد می تواند نقش و نگار ها را بسیار زیباتر جلوه دهد. فرش 1500 شانه کاشان با طرح های کلاژ جلوه ای فوق العاده زیبا دارد.

فرش چهل تکه کلاژ ماشینی کاشان - خرید پچ ورک از کارخانه فرش کاشان

نحوه بافت فرش کلاژ چگونه است؟

فرش چهل تکه دستباف به شکل سنتی و به دست هنرمندان ایرانی دوخته می شود. برای دوخت این فرش ابتدا تکه هایی از فرش های دستباف تهیه می شود. معمولا تکه هایی که رنگ رفته تر هستند در مرحله بعدی رنگ رزی می شوند تا ظاهری زیبا پیدا کنند. در مرحله آخر نیز این تکه ها به دست بافندگان در کنار هم دوخته می شود. در نتیجه فرش زیبا و متفاوتی به وجود می آید که هر تکه از آن نقش و نگاری متفاوت دارد. هر تکه از فرش دستباف کلاژ نمادی از فرهنگ و هنر یک منطقه از ایران است.

در فرش های ماشینی می توان دو نوع فرش چهل تکه یا پَچ وُرک (patchwork) را مشاهده کرد. یک نوع از فرش های ماشینی همانند فرش های دستباف تولید می شوند. مراحل دوخت این نوع فرش کلاژ به ترتیب زیر است:

  • برش تکه های مورد نیاز از فرش های ماشینی با الگوی خاص
  • کنار هم قرار دادن تکه های مختلف
  • چسباندن تکه ها به یکدیگر
  • دوخت و اتصال تکه های فرش با دستگاه دوخت
  • زدن چرم ای جاجیم به پشت فرش به عنوان آستر
  • ریشه زنی و زیگزاگ طول فرش در عملیات آهار و تکمیل

نوع دوم از فرش های کلاژ یا پچ ورک نیز فرش هایی که تکه دوزی نمی شود. این فرش به نام فرش کلاریس معروف است. در فرش 40 تکه کلاژ کلاریس طرح مورد نظر ابتدا طرحی و سپس روی فرش چاپ می شود. فرش های کلاریس در کارخانه فرش محتشم کاشان تولید می شوند.

مطمئنا تولید فرش های کلاژ دستباف سخت تر و زمان بر تر از فرش های ماشینی است. به همین خاطر بیشتر فرش های کلاژ یا پَچ وُرک (patchwork) که در نمایشگاه های فرش دیده می شود، فرش های ماشینی کاشان است.

فرش 40 تکه کلاژ گرد کاشان - خرید پچ ورک از کارخانه فرش کاشان

انواع فرش کلاژ و پچ ورک ماشینی

همان طور که گفتیم فرش های کلاژ ماشینی به دو صورت کلاریس و تکه دوزی بافته می شوند. فرش های تکه دوزی شده در شانه و تراکم های مختلفی قابل مشاهده است. از جمله فرش 700 شانه، فرش 1000 شانه و فرش 1200 شانه کاشان. این نوع فرش ها دستباف گونه و بسیار ریز بافت هستند. فرش های کلاژ ماشینی کاشان با بهترین و جدیدترین دستگاه ها تولید شده کیفیت فوق العاده بالایی دارند.

فرش های کلاریس پچ ورک نیز و کلاژ 40 تکه نیز بیشتر 700 شانه با تراکم 2550 هستند. فرش های کلاریس محدودیت رنگ فرش های دیگر ندارند. از این نظر رنگ بندی و ظاهر فوق العاده زیباتری دارند. اگر این نوع فرش های کلاژ را در فروشگاه قالی کاشان مشاهده کنید مطمئنا حیرت زده می شوید. فرش فانتزی و مدرن کاشان با طرح های کلاژ که به صورت کلاریس بافته می شود بیشترین طرفدار را در سال های اخیر داشته است.

فرش کلاژ یا چهل تکه در دکوراسیون

یکی از ویژگی ها و مزیت های فرش های چهل تکه یا کلاژ قابلیت استفاده در دکوراسیون های مختلف است. این فرش ها در طرح های بسیار متنوعی بافته می شوند. از طرح های بسیار سنتی و اصیل گرفته تا طرح های فانتزی و مدرن. رنگ های فرش های کلاژ نیز فوق العاده متنوع است و هر نوع رنگ کلاسیک یا مدرن در این فرش استفاده می شود. البته این موضوع بیشتر در مورد فرش های ماشینی پچ ورک صدف می کند تا فرش دستباف.

فرش چهل تکه کلاژ ماشینی کاشان - فرش چهل تکه کلاژ در دکوراسیون

فرش های ماشینی کلاژ کاشان با داشتن طرح و رنگ های متنوع در هر فضایی قابل استفاده هستند. از این نوع فرش بیشتر برای تزئین دکوراسیون استفاده می شود. به همین خاطر طرح های کلاژ بیشتر برای فرش اتاق خواب، فرش راهرو یا حتی فرش آشپزخانه استفاده می شوند.

فرش های ماشینی کاشان با طرح کلاژ در هر نوع رنگ بندی بافته می شود. فرش های با پالت رنگی خنثی مثل فرش طوسی و نقره ای رنگ بیشترین فروش را برای دکوراسیون های مدرن دارد. البته این فرش با رنگ های خیلی سنتی تر مثل فرش با زمینه لاکی و آبی نیز بافته می شود. از این نظر باید گفت این فرش هیچ محدودیتی برای استفاده نخواهد داشت.

ویژگی دیگری که فرش های 40 تکه کلاژ دارند، زمینه ای یکدست و منسجم است. طرح های کلاژ نقش و نگار های متصل و هماهنگی ندارند. اما به گونه ای طراحی شده اند که ظاهری خلوت و ساده دارند. به همین خاطر می توانند فضا را خلوت تر و بزرگ تر نشان دهند.

بهترین راه خرید فرش چهل تکه چیست ؟

فرش های کلاژ ماشینی قیمت بسیار ارزان تری نسبت به فرش های دستباف دارند. به همین دلیل فروش بسیار بیشتری داشته و خریداران این فرش را به نوع دستباف آن ترجیح می دهند. بهترین و آسان ترین راه برای خرید فرش های کلاژ نیز فروشگاه قالی کاشان است. در این فروشگاه انواع طرح های فرش چهل تکه و کلاژ قابل بررسی و خرید است. کیفیت فرش های عرضه شده در سایت قالی کاشان با ضمانت نامه معتبر از کارخانه تضمین شده است.

قیمت فرش نیز در این فروشگاه از هر فروگشاه دیگری ارزان تر است که خود مزیت مهمی برای خریداران است. انواع فرش ماشینی از فرش 12 متری و 9 متری تا 6 متری و قالیچه با طرح های فانتزی و مدرن یا کلاسیک و سنتی در این فروشگاه نمایش داده شده است. ارسال رایگان فرش نیز ویژگی دیگری است که با خرید فرش ماشینی کلاژ از قالی کاشان از آن بهره مند می شوید.

مزایای استفاده از فرش کلاژ

  • یکی از مزایای استفاده از فرش کلاژ، سازگاری آن با انواع دکوراسیون منزل است. هیچ فرقی نمی کند که دکوراسیون داخلی منزل شما از نوع مدرن است یا کلاسیک، در هر صورت نقش های متنوع فرش چهل تکه می تواند زیبایی خاصی به دکوراسیون ببخشد.
  • یکی دیگر از مزای استفاده از کلاژ فرش، تنوع طرح و رنگ آنها است. این موضوع باعث می شود تا با سلیقه های مختلف سازگاری کامل داشته باشد.
  • فرش چهل تکه باعث شده که از فرش های کهنه و قدیمی نیز باز دیگر استفاده شود و همچنین از فرش هایی که به علت های مختلف مانند آتش سوزی و یا رطوبت و … آسبب دیده اند و کاربردی ندارند، بار دیگر استفاده شود.
  • به علت دارا بودن آستر چرمی، فرش چهل تکه دارای استحکام و مقاومت بالایی بوده و روی سرامیک سر نمی خورد.
  • فرش چهل تکه یک محصول تجاری بوده و در رونق گرفتن اقتصاد بسیار موثر است. تقاضای زیادی برای تولید فرش چهل تکه در خارج از کشور وجود دارد که زمینه صادرات این نوع فرش را نیز ایجاد کرده و باعث رونق گرفتن اقتصاد شده است.

شستشوی فرش چهل تکه

فرش چهل تکه فرق چندانی با سایر فرش های ماشینی ندارد. هم با مواد اولیه یکسانی تولید می شود و هم همان ماشین آلات برای بافت آن ها به کار می رود. بنابراین، به دلیل تولید فرش چهل تکه با الیاف مرغوب مقاوم هستند و استحکام مطلوبی دارند. پس نگرانی خاصی برای شست و شوی فرش چهل تکه وجود ندارد. شما می توانید با در نظر گرفتن نکاتی که برای سایر نظافت و شست و شوی سایر فرش های ماشینی مد نظر قرار می دهید، این محصول را نیز بشویید یا نظافت آن را به قالیشویی ها بسپارید.

امیدواریم با در این مقاله از قالی کاشان شما را به خوبی با ویژگی های فرش های کلاژ یا پچ ورک (patchwork) آشنا کرده باشیم. اگر هم چنان سوالی در مورد این فرش یا هر نوع فرش دیگری دارید می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان قالی کاشان نیز استفاده کنید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button