لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

تابلو فرش ماشینی و هر آنچه که باید درباره آن بدانید تا هنگام خرید، کلاه سرتان نرود

تابلو فرش ماشینی چه ویژگی هایی دارد و چه نکاتی را باید در هنگام خرید تابلو فرش ماشینی در نظر گرفت؟ در این بخش از سری مقاله های جامع سایت قالی کاشان بار دیگر با موضوع تابلوفرش ماشینی در کنار شما هستیم اگر شما هم خانه یا محل کاری دارید که چیدمان دکوراسیون آن برایتان مهم است ما تضمین می دهیم که این مقاله برای شما مفید خواهد بود چرا که پس از آن تمام اطرافیانتان از سلیقه و اطلاعات شما برای خرید تابلو فرش استفاده خواهند کرد. تمام تلاش ما در این مقاله بر این مبنا است که اطلاعات جامع و کامل در عین حال ساده و روان را در مورد تابلو فرش ماشینی در اختیارتان بگذاریم تا شما به عنوان مشتری چه در فضای آنلاین و چه فضای آفلاین، اطلاعات لازم در مورد تابلو فرش ماشینی را به دست آورده و شما را بی نیاز از هر مرجع اطلاعاتی دیگر سازیم. شما به راحتی با خواندن این مقاله تمام اطلاعات لازم در مورد معرفی تابلو فرش ماشینی و انواع آن و نکاتی که باید به هنگام خرید مد نظر داشته باشید را به دست می آورید و دیگران به سلیقه شما ایمان خواهند آورد.

تاریخچه شگفت انگیز تابلو فرش و معرفی آن:

به طور کلی قالیبافی در ایران در دوره هخامنشی رونق گرفت اما رونق تابلو فرش در ایران به دوره ساسانیان برمیگردد و وجود فرش بهارستان یا بهار خسرو را میتوان دلیلی بر این ادعا دانست.
تابلو فرش که از جمله هنر های خاص و منحصر به فرد ایرانیان به شمار می رود همانطور که از اسم آن مشخص است به نوعی از فرش در اندازه ای خاص میگویند که نحوه استفاده از آن به طور کامل با فرش متفاوت است و جنبه تزیینی و زیبایی بخشی داشته و بر روی دیوار آویخته می شود. تابلو فرش ها جزء جدانشدنی دکوراسیون وچیدمان منازل ما ایرانی هاست و حتی با گذر زمان جایگاه ویژه ای در بازار های داخلی و خارجی پیدا کرده است. همانطور که به مرور زمان فرش های ماشینی سهم بیشتری نسبت به فرش های دستباف پیدا کردند تابلو فرش های ماشینی نیز جایگاه ویژه خود را در منازل به دست آوردند. البته تابلو فرش های دستباف نیز همانند فرش های دستباف به دلیل مدت زمان صرف شده برای بافت آنها و نیز ظرافتی که توسط هنرمندان آن به کار میرود دارای هزینه ای بالاتر و ارزشی بیشتر نیز هست.

انواع تابلو فرش

انواع تابلو فرش به سه دسته تقسیم میشود: تابلو فرش دستباف، تابلو فرش ماشینی، تابلو فرش چاپی

تابلو فرش دستباف:

اگر بخواهیم به ترتیب زمان تولید هر کدام به معرفی انواع تابلوفرش ها بپردازیم در ابتدا باید به سراغ معرفی تابلو فرش دستباف برویم چرا که پیشینه ای بسیار قدیمی دارد. همانطور که از اسم این نوع از تابلو فرش مشخص است تابلو فرش دستبافت ساخته دست هنرمندان و استادکاران ماهر قالیبافی است که در آن معمولا از الیاف طبیعی استفاده میشود. الیافی شامل پنبه، پشم، کرک ابریشم و نخ مرینوس از جمله الیافی هستند که در اجزای مختلف یک تابلو فرش دستباف به کار می روند. از مهمترین نکات قابل توجه در خرید این نوع از تابلوفرش ها، نوع نخ و نقشه آن است که دارای اهمیت زیادی است. تابلو فرش های دستباف به دلیل زمان و دقت زیادی که توسط بافنده برای بافت آنها صرف میشود و همینطور ظرافت بی نظیری که در آن وجود دارد دارای ارزش و قیمت و اصالت بسیار بالایی است و به هر میزان که قدیمی تر باشد ارزشمند تر است.

 

تابلو فرش ماشینی:

با ورود تکنولوژی و پا گذاشتن انسان ها به دنیای مدرن ، تابلو فرش های ماشینی نیز راه خود را برای ورود به بازار پیدا کردند. این نوع از تابلو فرش ها بافت ماشینی دارند و به این صورت است که با دادن یک طرح یا نقشه به دستگاه دارای قابلیت نقشه خوانی، بافته میشوند و در تولید آنها از الیاف مصنوعی به جای طبیعی استفاده می شود و خب طبیعتا به دلیل زمان کمتر و نوع الیاف مصرفی آن، در مقایسه با تابلو فرش های دستباف قیمت کمتری دارند اما چون تشخیص این نوع از تابلو فرش از تابلو فرش دستباف سخت است طرفداران خاص خودش را دارد.

تابلو فرش چاپی:

در این نوع از تابلو فرش در ابتدا، تابلو فرش در ابعاد دلخواه به صورت کاملا سفید و با الیاف مصنوعی بافته شده و سپس طرح و نقشه توسط دستگاه های چاپگر خاص بر روی آن چاپ می شود و به راحتی میتوان هر طرحی که مد نظر خریدار بود را بر روی آن پیاده کرد.
اگر چه سرعت تولید و بافت تابلو فرش چاپی بیشتر از تابلو فرش ماشینی می باشد اما دوام رنگ آن پایین تر است. برای تشخیص این نوع از تابلو فرش از تابلو فرش دستباف و ماشینی میتوان با دقت و توجه به تعداد رنگ به کار رفته در تابلو فرش، نوع آن را تشخیص داد. به این صورت که در تابلو فرش های چاپی، تعدداد رنگ به کار رفته متنوع و زیاد است و همچنین طرح چاپ شده روی آن به عکس نزدیک تر و شبیه تر است و همچنین جزییات عکس را بهتر نشان می دهد در صورتی که تعداد رنگ به کار رفته در فرش ماشینی و دستباف محدود بوده و به همین دلیل میزان شباهت طرح آن با عکس کمتر است و جزئیات کمتری را نمایش میدهد. به همین دلیل بهترین گزینه برای تبدیل عکس شخصی به تابلو فرش استفاده از شیوه چاپی می باشد.

شباهت ها و تفاوتهای میان تابلو فرش و فرش:

از آنجاییکه همانطور که گفته شد تابلو فرش و به طور کلی فرش به دو نوع دستباف و ماشینی تقسیم میشود ما اگر بخواهیم فرش و تابلوفرش دستباف را هم قیاس کنیم میتوان کفت به لحاظ اصولی که در بافت هردو به کار رفته است تفاوت چندانی وجود ندارد و هردوی آن ها به یک شیوه بافته میشود.
اما تفاوت اصلی که تابلو فرش دستباف با فرش دستباف دارد تنها ظرافت موجود در آن است که به خوبی در تابلو فرش دستباف قابل مشاهده است و این ظرافت در تابلوفرش های دستباف بسیار بیشتر از تابلو فرش های ماشینی است و دلیل اصلی وجود این تفاوت نیز، سایز تابلو فرش می باشد.
سایز تابلوفرش: کاملا مشخص است که تابلو فرش های دستباف به دلیل تفاوت با فرش دستباف یا دستی درسایزو کوچک بودن ابعادشان، تنوع موجود در طرح و رنگ و نقش آن ها، کار را برای بافنده دشوار تر کرده و بافنده را ملزم به رعایت یک سری ریزه کاری ها و ظرافت های خاص تر نسبت به فرش دستباف میکند.
اما در مقایسه بین تابلو فرش ماشینی و فرش ماشینی میتوان گفت که به لحاظ ظرافت و بافت به کار رفته در آنها، چندان تفاوت مشهودی با یکدیگر نداشته و هردو با دستگاه های مخصوص به خود بافته می شوند.

پنج نکته کلیدی برای خرید بهترین تابلوفرش 

قطع به یقین برای داشتن هرخرید مطمئنی، در نظر گرفتن و توجه به یکی سری فاکتور های اصلی و مهم لازم و موثر است. ویژگی های مهمی که ما به شما پیشنهاد میکنیم به هنگام خرید تابلو فرش حتما آنها را مد نظر قرار دهید شامل این موارد میشود:
1_ نوع طرح به کار رفته درتابلو فرش
2_ جنس تابلو فرش
3_ نوع بافت تابلو فرش
4_ اندازه آن
5_ قیمت تابلوفرش

انواع طرح های تابلو فرش:

• طرحهای مشهور به فرانسوی مثل شاعرجوان، مجلس خواستگاری، شام آخر، مجلس موسیقی، کافه روس، آدم و حوا، پاسور باز، رقص شاهزاده، تولد مادربزرگ
• طرح های مینیاتوری نقاشان مشهور مثل استاد فرشچیان: ظهر عاشورا، ضامن آهو یا عروج پیامبر
•  منظره و طبیعت
• تابلو های آیه مثل وان یکاد یا آیه الکرسی
•  حیوانات مثل ببر، اسب، شیر و …
• خانه های روستایی یا کوچ عشایر

انواع نخ به کار رفته در تابلو فرش

الیاف مصنوعی: این نوع از الیاف براخلاف الیاف ابریشم که در تابلو فرش دستباف استفاده می شود دقیقا همان الیافی است که در تابلو فرش های ماشینی استفاده میشود مثل آکریلیک و مواد نخی پلی استری

الیاف ابریشم البته طبیعی: این نوع از نخ دارای قیمت زیادی بوده و به همین دلیل تنها برای قسمت های خاصی از تابلو فرش به جهت براقی و برجسته تر کردن، استفاده میشود. اگر چه تابلو فرش های تمام ابریشم هم در بازار موجودند اما همانطور که گفته شد به دلیل گرانی این نخ و نیز سختی بافت با آن، یک کالای با ارزش و لوکس و از نظر قیمتی، گران محسوب میشود. این نوع نخ همچنان نسبت به دیگر نخ ها دارای برتری درکیفیت و جنس بوده و از این منظر در جایگاه اول است.
نکته: الیاف ابریشم خود به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم میشود که نوع طبیعی آن در فرش ها و تابلو فرش های دستباف استفاده می شود و نوع مصنوعی آن در فرش و تابلو فرش های ماشینی کاربرد دارد. و از دلایل اصلی گران قیمت بودن فرش ها و تابلو فرش های دستباف در مقایسه با نوع ماشینی آن دقیقا همین استفاده از الیاف طبیعی که دارای قیمت زیادی می باشد است.

نخ پشمی: بیشترین مواد اولیه استفاده شده در فرش و تابلو فرش، نخ پشمی است. پشم به دلیل مرغوبیتی که دارد، تعیین کننده قیمت تابلو فرش های بافته شده از آن خواهد بود.

مرینوس تبریز: نخ مرینوس به لحاظ کیفیت در جنس ومقاوت درجایگاه بعد از الیاف ابریشم قرارمیگیرد و اگر بخواهیم آن را با نخ پشم مقایسه کنیم به دو علت، این نخ جاگاه بالاتری را نسبت به نخ پشم به خود اختصاص میدهد:
1_ نخ های پشم به مرور زمان دچار ساییدگی میشوند در صورتیکه نخ مرینوس، حتی با گذر زمان این اتفاق برایشان نمی افتد.
2_ نخ های مرینوس نسبت به نخ پشم نازک تر و باریک تر بوده و همین امر موجب ریز بافت ترو زیبا تر شدن تابلو فرش بافته شده با آن میشود.

اگر بخواهیم به شکلی ساده و خلاصه تمامی انواع این نخ هارا بر اساس درجه کیفیت و مقاومت، درجه بندی کنیم، نخ ابریشم در جایگاه اول و نخ مرینوس در جایگاه دوم و نیز پشم و الیاف مصنوعی، جایگاه سوم و چهارم را به خود اختصاص خواهند داد.

هشدار مهم: به هنگام خرید تابلو فرش حتما به این نکته توجه کنید که تابلو فرش بافته شده با ابریشم مصنوعی را با نام ابریشم طبیعی به شما نفروشند.

بهترین تابلو فرش از نظر بافت و تراکم

بافت تابلوفرش هم دقیقا یکی از فاکتور های مهمی است که باید به هنگام خرید تابلو فرش به آن توجه کنید. معمولا زمانی که در مورد بافت فرش، سخن به میان می آید ذهن به صورت ناخودآگاه به سراغ تراکم هم می رود. و برای ما مهم است که یک فرش چه تراکمی دارد که این موضوع در مورد تابلو فرش نیز صادق است. همانطور که میزان تراکم در قیمت فرش اثر گذاراست در مورد تابلو فرش نیز به همین منوال است و تراکم تابلو فرش یکی از عوامل تعیین کننده در قیمت آن است و در واقع مرغوب بودن آن را رقم میزند. هرچقدر میزان تراکم بافت یک تابلوفرش بالا تر برود باعث ریز بافت تر شدن طرح و نقشه آن و در نتیجه ظریف تر دیده شدن توسط بیننده می شود و از نظر او زیبایی و جلوه بیشتری خواهد داشت. همچنین تراکم بالاتر در تابلو فرش های ماشینی موجب شباهت بیشتر آن به تابلو فرش های دستباف میشود و به طور کلی ظرافت و تراکم بیشتر در تابلو فرش های ماشینی بیشتر از نوع چاپی آن است.

ابعاد تابلوفرش های ماشینی

به طور کلی تابلو فرش های ماشینی را میتوان در ابعاد دلخواه، سفارش داد اما رایج ترین ابعاد به کار رفته در تولید تابلو فرش های ماشینی شامل 70 در 50، 100 در 50 و 100 در 70 می باشد و معمولا تابلو فرش های ماشینی درابعاد زیر یک متر بافته میشوند و سایز های بزرگتر چندان کاربردی ندارند. ابعاد تابلو فرش نیز ازجمله عوامل اثر گذار بر قیمت آن است و انتخاب سایز مورد نظر تنها بستگی به سلیقه و نوع دکوراسیون شما دارد.

نقشه های به کار رفته در تابلوفرش ماشینی

با توجه به پیشینه قدیمی تابلو فرش های دستبافت، برای تولید این نوع از تابلو فرش ها از نقشه های شطرنجی و سنتی استفاده میشد اما امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی و نیز تولید تابلو فرش به صورت ماشینی، از نقشه های کامپیوتری برای تولید انواع فرش و تابلو فرش های ماشینی استفاده می شود.

چه نوع قابی برای تابلو فرش مناسب است؟

یکی از مهمترین عوامل در جلوه و زیبایی تابلو فرش انتخاب نوع قاب می باشد، قابی که معمولاً برای تابلو فرش ها استفاده می شود قاب های پهن و گلداری هستند که پس از قرار گرفتن تابلو فرش در این نوع قاب ها از لحاظ سایز و اندازه بزرگتر به نظر رسیده و زیبایی خاصی پیدا میکند. ضمناٌ به این نکته توجه داشته باشید از گرفتن شیشه بر روی قاب تابلو فرش جلو گیری شود چون این امر باعث فرسودگی و پوسيدگي تابلو فرش می شود و اینکه دقت داشته باشید اندازه تابلو متناسب با عکس انتخاب شود.  اگر از یک اثر هنری مدرن استفاده می‌کنید یا اگر اثر هنری مورد نظر شما بسیار جذاب و برجسته است، انتخاب یک قاب پر زرق و برق و جذاب نه تنها به زیبایی آن کمک نمی‌کند بلکه تمرکز بیننده را به صورت ناخودآگاه از اثر به قاب و از قاب به اثر منتقل مي‌كند و از قدرت واقعی اثر می‌کاهد. در چنین مواقعی بهتر است از یک قاب ساده به رنگ زمینه‌ای که قرار است بر روی آن قرار بگیرد استفاده كرده یا از قاب کردن آن صرف‌نظر كنيد.

عوامل موثر بر قیمت تابلو فرش 

1_ تراکم یا بافت تابلو فرش از نظر ریز بافتی و یا درشت بافی: همانطور که قبلا هم اشاره شد به هر میزان که تراکم یک تابلو فرش بیشتر باشد یعنی هرچقدر تعداد گره های موجود در ده سانتی متراز آن بیشتر باشد تابلو فرش ریزبافت تر و ظریفتر بوده در نتیجه به لحاظ قیمتی نیز گران تر خواهد بود.
2_ جنس نخ یا الیاف به کار رفته در تابلو فرش: کیفیت و نوع نخ مصرفی یکی از عوامل تعیین کننده قیمت تابلو فرش است مثلا استفاده از ابریشم مصنوعی جای ابریشم طبیعی، قیمت یک تابلو فرش را تا یک سوم کاهش می دهد.
3_ نوع طرح و نقشه
4_ اندازه تابلو فرش: قاعدتا به هرمیزان ابعاد یک تابلو فرش بزرگ تر شود قیمت آن نیز افزایش می یابد.

تا به اینجا شما به صورت کلی با تاریخچه تابلو فرش و انواع آن، شباهت ها و تفاوتهای تابلوفرش و فرش، نکات کلیدی برای خرید بهترین تابلو فرش ماشینی و همچنین عوامل موثر بر قیمت آن آشنا شدید. اما به عنوان نکته پایانی باید بگوییم اینکه شما تابلو فرش را از چه فروشگاهی خریداری میکنید نیز بسیار حائز اهمیت است. اگر چه از زمان قدیم تا به امروز همه ما، عادت به خرید حضوری و مراجعه به فروشگاه داشتیم اما چرا وقتی امروزه راه بسیار راحت تری مثل خرید اینترنتی وجود دارد به سراغش نرویم؟ درست است طبیعتا من هم مثل شما به هنگام تجربه اولین خرید اینترنتی، به شدت نگران بودم اما شاید مهم ترین دلیل آن، عدم آگاهی از معتبر بودن یک فروشگاه بود. مجموعه قالی کاشان، مهم ترین نشانه های یک فروشگاه اینترنتی معتبر مانند نماد اعتماد الکترونیک، جواز کسب اینترنتی، درگاه پرداخت و همچنین آدرس و شماره تماس معتبر را داراست.
(برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شناسایی فروشگاه های آنلاین معتبر، می توانید به مقاله خرید اینترنتی فرش در همین سایت مراجعه کنید)
همچنین شما میتوانید قبل از خرید، با همکاران متخصص ما تماس گرفته و مشاوره رایگان در مورد خرید تابلو فرش و چیدمان دکوراسیون دریافت کنید. این مجموعه با امکان خرید مستقیم از کارخانه، واسطه هارا نیز حذف نموده و موجب شده است که هزینه مشتریان نیز تا حد بسیار زیادی کاهش یابد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button