لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

تشخیص فرش ماشینی اصل از تقلبی به ساده ترین روش

تشخیص فرش ماشینی اصل از تقلبی به ساده ترین روش

برای خرید فرش ماشینی اصل کاشان ابتدا لازم است تا اطلاعات لازم را در مورد این محصولات داشته باشید. اگر شما به عنوان یک خریدار اطلاعات لازم را داشته باشید قطعا خرید خوبی و مطمئنی خواهید داشت. فرش ماشینی امروزه یکی از محصولات گران قیمت محسوب می شود. خریداران هم تمایل دارند تا فرش باکیفیتی را خریداری کنند تا مدت زمان زیادی از آن استفاده کنند. البته قیمت فرش هم مطمئنا در خرید آن مورد توجه قرار می گیرد.

در این مقاله از سایت قالی کاشان می خواهیم بهترین راه های تشخیص فرش اصل از تقلبی ماشینی کاشان را بررسی کنیم. هم چنین شما را در خرید فرش ماشینی اصل از نظر شانه و تراکم، جنس نخ، برند و… راهنمایی کنیم تا بهترین فرش ماشینی کاشان را خرید کنید.

بهترین راه تشخیص فرش اصل از تقلبی

راه های بسیار زیادی وجود دارد تا شما متوجه کیفیت فرش ماشینی شوید. در این مطلب به صورت خلاصه و مفید در مورد تمام این موارد توضیح داده خواهد شد. این موارد بسیار ساده و قابل تشخیص می باشد. و شما می توانید به راحتی فرش اصل را انتخاب کرده و برای منزلتان خریداری کنید.رایج ترین مواردی که در خرید فرش به آن توجه می شود عبارت است از:

  1. قیمت فرش
  2. شانه و تراکم فرش
  3. جنس نخ یا الیاف استفاده شده در بافت فرش
  4. برند فرش
  5. گارانتی فرش

در ادامه قصد داریم هر یک از این موارد را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. هم چنین اندکی در مورد اطلاعات فنی که در خرید فرش ممکن است نیاز داشته باشید صحبت می کنیم. در ابتدا در مورد مهم ترین مورد که در کیفیت و قیمت فرش موثر است صحبت می کنیم، یعنی جنس نخ و الیاف فرش.

تشخیص الیاف اصل و تقلبی (تشخیص فرش اکریلیک از پلاستیکی)

یکی از مهم ترین موارد تشخیص فرش اصل از تقلبی الیاف موجود در بافت فرش می باشد. در صنعت فرش ماشینی الیاف بسیار زیادی وجود دارد که روزانه محصولات متفاوتی با آن بافته و به بازار عرضه می گردد. نخ های تقلبی در محصولات مختلفی استفاده می شود. به خصوص در انواع فرش ارزان قیمت ماشینی که طرفداران زیادی هم دارد. شرکت های تولید کننده معتبر که رضایت مشتریان برای آن ها ارزش بسیاری دارد به هیچ عنوان از نخ های تقلبی و بی کیفیت در فرش های خود استفاده نمی کنند.

مطمئنا جنس و کیفیت نخ های استفاده شده در فرش بیشترین تاثیر را در قیمت فرش و ماندگاری آن خواهد داشت. عمئم مردم نوع نخ فرش را به دو دسته تقسیم می کنند:

  1. فرش با نخ پلاستیکی
  2. فرش تمام نخ یا فرش نخ اکریلیک

دسته اول یا همان فرش های نخ پلاستیکی مطمئنا کیفیت خیلی بالایی نخواهند داشت. به خصوص انواع ارزان قیمت آن که با نخ های درجه دو و سه بافته می شوند. فرش های تمام نخ اکریلیک اما کیفیت بسیار بالایی دارند. از نظر ظاهری این دو نوع الیاف تشابه زیادی دارند. پس باید در تشخیص فرش پلاستیکی دقت زیادی داشت. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می دهیم.

الیاف اکریلیک

یکی از بهترین الیاف به کار رفته در فرش ماشینی الیاف صد در صد اکریلیک می باشد. الیاف اکریلیک توسط فرایند تثبیت حرارتی گرما و بخار مقاومتشان افزایش می یابد و به الیاف اکریلیک هیت ست شده تبدیل می شوند. الیاف اکریلیک هیت ست شده در برابر آلودگی، رفت و آمد، تابش مستقیم نور خورشید و … مقاومت بالایی دارد. الیاف اکریلیک در دسته الیاف مصنوعی قرار دارد اما شما بوی مواد نفتی را از آن متوجه نخواهید شد و شباهت بالایی به الیاف طبیعی دارد. فرش هایی که با الیاف اکریلیک بافته می شوند از نظر کیفیت و قیمت از دیگر الیاف گران تر می باشند.

یکی از ویژگی هایی که الیاف اکریلیک دارند پرزدهی است که می توان برای تشخیص این الیاف از آن استفاده کرد. پرزدهی الیاف اکریلیک چیزی است که در الیاف پلی استر یا همان پلاستیکی دیده نمی شود. البته با هیت ست شدن الیاف جدید این مورد به شکل چشم گیری کاهش یافته است. هیت ست شدن الیاف باعث کاهش پرزدهی شده اما هم چنان می توان مقدار کمی پرز را در سطح فرش های اکریلیک نو مشاهده کرد.

دیگر مواردی که در تشخیص فرش 100% اکریلیک می توان از آن استفاده کرد:

  • فرش بافته شده با نخ های اکریلیک نرمی و لطافت بسیار بالایی دارند که با لمس بافت فرش قابل تشخیص است.
  • الیاف اکریلیک چسبندگی نخ های پلی استر را ندارند. در نتیجه با لمس بافت فرش و دست کشیدن روی آن می توان سرخوردن پوست دست را حس کرد.
  • نخ های اکریلیک برگشت پذیری بسیار بالایی دارند و به مرور زمان کوبیده نمی شوند. هم چنین در هنگام لمس به هم نمی چسبند.
  • مقاومت بالا در برابر گرما و حرارت هم مورد دیگری است که الیاف اکریلیک دارند.

الیاف پلی استر

یکی دیگر از الیاف مورد استفاده شده در فرش ماشینی، الیاف پلی استر می باشد. این الیاف در بین مردم به نخ پلاستیکی مشهور بوده و بیشتر در فرش فانتزی و مدرن و ارزان قیمت مورد استفاده قرار می گیرد.

افرادی که به دنبال فرش ماشینی با قیمت بسیار ارزان می باشند به سوی خرید فرش های نخ پلی استر سوق داده می شوند. گاهی اوقات برخی فروشگاه های فرش ماشینی فرش های پلی استر یا اصطلاحا اکریلیک های درصد دار (ترکیبی از الیاف اکریلیک و پلی استر) را به جای فرش تمام اکریلیک به خریداران عرضه می کنند.

یکی از راه های تشخیص فرش پلی استر اصل و تقلبی کوبیده شدن الیاف فرش در هنگام پاخوردن می باشد. کارخانه های بافت فرش پلی استر این محصولات را اصولا به مدت یکسال ضمانت می کنند.

دیگر راه های تشخیص فرش پلاستیکی از اکریلیک:

  • فرش بافته شده با الیاف پلی استر بدون پرزدهی هستند.
  • فرش های پلاستیکی بوی مواد نفتی می دهند.
  • الیاف پلی استر نسبت به اکریلیک مقدار زبر و زمخت تر هستند.
  • نخ های پلاستیکی در حین لمس یا پاخوردن داخل یکدیگر فرو رفته که باعث می شود بافت فرش کوبیده شود.
  • مشاهده قیمت ارزان تر نسبت به دیگر فرش ها احتمالا به دلیل استفاده از الیاف پلی استر در بافت فرش خواهد بود.

روش تشخیص شانه و تراکم اصل و تقلبی در فرش

برای بافت هر یک از فرش های ماشینی از میزان شانه و تراکم ثابتی استفاده می شود. شانه فرش و تراکم فرش مواردی هستند که در خرید فرش مورد توجه قرار می گیرند. شانه و تراکم هم در زیبایی و ریزبافتی و هم در قیمت فرش تاثیر زیادی دارد. مشکلی که در این مورد وجود دارد عرضه فرش با شانه و تراکم های تقلبی و عدم آگاهی خریداران در این زمینه است.

امروزه بیشتر فرش های ماشینی که در نمایشگاه ها به فروش می رسند با شانه و تراکم های مشابهی بافته می شوند. چون دستگاه های بافندگی فرش ماشینی در ایران ویژگی های یکسانی دارند و محصولات مشابهی تولید می کنند. انواع شانه و تراکم رایج در فرش ماشینی شامل موارد زیر است:

  • فرش 1600 شانه تراکم 4800
  • فرش 1500 شانه تراکم 4500
  • فرش 1200 شانه تراکم 3600
  • فرش 1000 شانه تراکم 3000
  • فرش 700 شانه تراکم 2550

برخی از فروشندگان فرش های ماشینی شانه برای فروش بیشتر سعی می کنند مشخصات فرش را تغییر دهند. برای مثال ممکن است فرش 1000 شانه را به جای فرش 1200 شانه به فروش برسانند یا فرش 700 شانه تراکم 2100 را به جای فرش 700 شانه تراکم 2550 عرضه کنند.

تشخیص شانه و تراکم بافت با شمارش تعدادی از گره های بافت فرش ممکن خواهد بود. چون شانه و تراکم به همین تعداد گره ها در مقدار ثابتی از بافت فرش بستگی دارد. برای آشنایی و تشخیص شانه و تراکم فرش می توانید مقالات مرتبط با این مورد را در آکادمی قالی کاشان مطالعه فرمایید.

تشخیص فرش ماشینی اصل از تقلبی به ساده ترین روش
تشخیص فرش ماشینی اصل از تقلبی به ساده ترین روش

تشخیص برند اصلی و فرعی فرش ماشینی کاشان

برند های فرش ماشینی در تولید فرش اصل و تقلبی بسیار موثر می باشند. شهرستان کاشان که از بزرگ ترین تولید کنندگان فرش ماشینی و دستباف جهان محسوب می شود، کارخانه ها و برند های گوناگونی در فرش ماشینی دارد. بسیاری از این برند ها در ایران و حتی در دنیا شناخته شده می باشد. اگر شما از برند معتبری خرید خود را انجام دهید به  هیچ عنوان از فرش خود عدم رضایت نخواهید داشت.

برند های معروف و شناخته شده در فرش ماشینی کاشان هیچ وقت شهرت و اعتباری که طی سال ها کسب کرده اند را فدای سود بیشتر نخواهند کرد. برخی از معروف ترین برند های فرش کاشان عبارتند از:

  • فرش محتشم کاشان
  • فرش بزرگمهر کاشان
  • فرش خاطره کویر کاشان
  • بافندگی فرش خاطره کاشان
  • فرش عقیق کاشان
  • فرش عالی مقام کاشان
  • فرش زمرد کاشان

تنها مشکلی که در این زمینه هم دیده می شود، فروش فرش کاشان با برچسب تقلبی است. یعنی ممکن است فرش خاطره کاشان را با برچسب تقلبی و برند های نامعتبر زیادی در نمایشگاه ها مشاهده کنید. دقیقا مثل فرش نگین مشهد که محصولات تقلبی بسیار زیادی دارد. برای حل این موضوع بهترین راه خرید مستقیم از درب کارخانه با گارانتی 10 ساله از طریق فروشگاه اینترنتی قالی کاشان است.

تفاوت قیمت فرش ماشینی اصل و تقلبی

شاید برای شما پیش آمده باشد که به هنگام خرید فرش از فروشگاه، با قیمت های خیلی ارزان تری نیز نسبت به عرف بازار روبرو شوید. در این مواقع شما باید به عنوان خریدار بسیار دقت داشته باشید. نمایشگاه داران زیادی هستند که فرش را به صورت سفارشی از کارخانه خرید می کنند و با قیمت ارزان تری به فروش می رسانند. برای مثال یک مدل فرش پرفروش را با شانه و تراکم کمتر یا ضخامت کمتر خرید کرده و با قیمت ارزان تری عرضه می کنند.

فرش های درجه یک و مرغوب بافته شده در کارخانه های فرش کاشان تقریبا قیمت های مشابهی دارند. قیمت های پایین تر در فرش ماشینی به احتمال بالا به دلیل بی کیفیت بودن و یا استوک بودن فرش خواهد بود.

تقلبی بودن جنس نخ خاب فرش

از این نخ جهت بافت گره‌هاي رنگ استفاده مي‌شود به این صورت كه به دور نخ پود به صورت گره و يا به شكل U قرار مي‌گيرد و چندين نوع مي‌باشد:

الف) نخ اكريليك صددرصد خالص

ب) مخلوط نخ اكريليك و پلي پروپيلن: كه به صورت مخلوطي از الياف اكريليك و پلي پروپيلن ريسيده مي‌شود.

ج) صددرصد پلي پروپيلن (p.p يا بي.سي.اف (B.C.F))

د) پلی استر یا ابریشم مصنوعی (که در بازار پلاستیکی هم گفته میشه)

از لحاظ دوام و طول عمر، فرش‌های اکریلیک نسبت به فرش‌های BCF، درصد دار و پلی استر، از طول عمر بیشتری برخوردار می‌باشند این فرش‌ها برای مدت طولانی حتی تا بیش از ۳۰۰ سال قابل نگهداری و استفاده هستند ولی فرش‌های BCF و پلی استر عمر کوتاهی دارند و در زمان بسیار کوتاهی نرمی و لطافت خود را از دست خواهند داد.

از لحاظ کوتاه شدن (آبرفتگی)، به مرور زمان بر اساس مدت مورد استفاده قرار گرفتن یا همان پا خوردگی، تغییر فرش‌های اکریلیک بسیار کم یا ناچیزی می‌باشد که به حساب نمی‌آید ولی در دیگر انواع فرش ماشینی، این موضوع به شکل ملموسی قابل مشاهده است به طوری که بعد از مدتی شاهد کج یا کوتاه شدن قد یا پهنای فرش خواهیم بود.

از لحاظ شستشو و در معرض نور قرار گرفتن در فرش‌های اکریلیک شاهد هیچ گونه تغییری نمی‌باشیم ولی این مورد در فرش‌های BCF، مخلوط و پلی استر بالعکس می‌باشد که باعث می‌شود جلوه و زیبایی فرش در زمان کوتاهی از بین برود

خرید فرش اصل کاشان مستقیم از کارخانه

با توجه به قیمت بالای فرش ماشینی و افزایش های مکرر قیمت فرش مطمئنا هیچ خریداری دوست ندارد فرش تقلبی یا بی کیفیت را به جای فرش اصل و درجه یک خرید کند. در فروشگاه قالی کاشان می توان بهترین و باکیفیت ترین فرش های ماشینی را با قیمت درب کارخانه خرید نمود. عرضه فرش درجه یک با گارانتی 10 ساله کیفیت، داشتن نماد اعتماد و جواز کسب اینترنتی در کنار نشان ثبت ملی باعث شده از خرید از قالی کاشان بسیار مطمئن باشد.

در این مقاله از قالی کاشان سعی شد مهم ترین مواردی که در تشخیص و خرید فرش اصل اکریلیک از فرش تقلبی و پلاستکی مورد نیاز است ذکر شود. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر می توانید از مشاوره رایگان با کارشناسان قالی کاشان هم بهره مند شوید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button