لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/07/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

فرش وینتیج یا کهنه نما چیست ؟ ویژگی های فرش وینتیج

فرش وینتیج یا کهنه نما چیست - فرش کاشان قالی کاشان

فرش های فانتزی و مدرن انواع بسیار مختلفی دارند. یکی از انواع فرش های فانتزی جدید فرش وینتیج یا کهنه نما است. این فرش در سال های اخیر به یکی از پرفروش ترین فرش های مدرن تبدیل شده است. با نگاه کردن به ظاهر این فرش مطمئنا متوجه تفاوت ظاهری بسیار زیاد آن با سایر فرش ها خواهید شد. این فرش مدرن ظاهری خاص و منحصر به فرد داشته و برای دکوراسیون های مدرن فوق العاده پرکاربرد است. فرش وینتیج یا کهنه نما چیست ؟ در این متن در قالی کاشان به بررسی ویژگی های این فرش پرداخته و به این سوال پاسخ می دهیم. اگر قصد خرید فرش وینتیج و کهنه نمای ماشینی را دارید بهتر است در ادامه با ما همراه شوید تا خریدی عالی داشته باشید.

فرش وینتیج یا کهنه نما چیست ؟

فرش وینتیج یا کهنه نما که در بازار فرش به پتینه نیز معروف شده است در گروه فرش های فانتزی و مدرن قرار می گیرد. این فرش هر چند از نظر ظاهری شباهت هایی با دیگر فرش های ماشینی دارد، اما تفاوت های آن بیش تر حس می شود. واژه وینتیج ( Vintage ) کلمه ای لاتین است که برای اشیاء و وسایل عتیقه استفاده می شود. در زمینه فرش های ماشینی این کلمه برای فرش هایی کاربرد دارد که ظاهری همانند فرش های قدیمی و کهنه دارند.

کهنه کردن فرش چیزی است که از گذشتگان به ارث رسیده است. شاید با خود فکر کنید چه کسی فرش نو را به فرشی کهنه تبدیل می کند؟ یا مگر فرش های کهنه ارزشی دارند که کسی این کار را انجام دهد. شاید از نظر شما این کار غیر منطقی به نظر برسد اما باید گفت فرش های کهنه طرفداران بسیاری دارد. در زمینه فرش های دستباف با گذشت زمان و کهنه شدن فرش ارزش آن به مراتب بیش تر می شود. در همین رابطه کهنه کردن فرش از سال های دور مرسوم بوده و هنوز نیز هست.

فرش کاشان خرید فرش فانتزی و مدرن 700 شانه طرح وینتیج ( کهنه نما ) زمینه روناسی قالی کاشان
فرش وینتیج زمینه روناسی کاشان

 بسیاری از فرش های کلاسیک و قالی های دستباف سنتی و دیرینه ایرانی در موزه ها نگهداری می شوند. قیمت فرش های دستباف کهنه بسیار زیاد است. به همین دلیل هر کسی قادر به خرید این فرش ها نیست. امروزه سبک دکوراسیون داخلی به سوی مدرن شدن حرکت کرده است. به همین دلیل تمایل به خرید و استفاده از فرش های مدرن نیز افزایش یافته است. از این رو تولید کنندگان فرش اقدام به بافت فرش های کهنه نمای ماشینی کرده اند. این فرش های مدرن ظاهری با تلفیق نقش های سنتی و طراحی امروزی دارند. از همین رو استفاده از این طرح ها در دکوراسیون مدرن جلوه ای بسیار خاص به آن می بخشد. طرح و رنگ این فرش های وینتیج ماشینی به گونه ای است که یک قالی دستباف کهنه شباهت ویژه ای دارد.

ویژگی های فرش وینتیج و کهنه نما

فرش وینتیج یا کهنه نما همان طور که گفته شد از نظر ظاهری شبیه به فرش های دستباف کهنه شده و قدیمی است. در بافت این فرش از الیاف مختلفی استفاده می شود. الیاف اکریلیک و پلی استر که در انواع مختلف این فرش استفاده می شود سبب شده قیمت این محصولات تنوع زیادی داشته باشد. یکی از ویژگی های مهم فرش های کهنه نما طرح های بسیار ساده و بی آلایش است. در این فرش ها از طرح هایی استفاده می شود که معمولا بدون نقش و نگار هستند. البته در برخی طرح ها نیز از نقش های فرش های دستباف استفاده شده است. طرح های فرش افشان از مشهور ترین این نقوش هستند که در فرش های وینتیج استفاده می شوند.

در مورد رنگ بندی های فرش کهنه نما نیز باید گفت در این فرش از طیف رنگ های سرد و خنثی بیش تر استفاده شده است. علت این موضوع هماهنگی بیش تر رنگ های سرد با دکوراسیون های مدرن است. بیش تر فرش های وینتیج خصوصا فرش وینتیج ترک با رنگ های نقره ای، متالیک، کرم و طوسی بافته می شوند. این دسته از فرش های مدرن برای استفاده در دکوراسیون های مدرن طراحی شده اند. ظاهر سنتی و کهنه شده این فرش اصالت خاصی به دکوراسیون خواهد بخشید.

فرش کهنه نما هم از نظر طرح و رنگ و هم از نظر شانه و تراکم تنوع بسیار زیادی دارد. فرش 500 شانه، فرش 700 شانه، فرش 1000 شانه ، فرش 1200 شانه و فرش 1500 شانه با طرح های مدرن وینتیج بافته می شوند. در مورد ابعاد این فرش نیز همین موضوع صادق بوده و سایز های بسیار متنوعی از فرش وینتیج مانند فرش 9 متری قابل خرید است. فرش وینتیج گل برجسته امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد. البته این دسته از فرش ها به صورت ساده و بدون نقوش برجسته نیز بافته می شوند.

فرش کاشان خرید فرش فانتزی و مدرن طرح وینتیج ( کهنه نما ) زمینه طلایی کاشان قالی کاشان
 فرش وینتیج زمینه طلایی کاشان

کهنه کردن فرش

در گذشته برای کهنه کردن فرش دستباف از راه های مختلفی استفاده شده است. قرار دادن فرش در معرض نور خورشید، پهن کردن فرش در فضا های پر رفت و آمد عمومی مانند کوچه و خیابان یا شستن فرش با خاکستر و آب از روش های مرسوم کهنه کردن فرش بوده است. امروزه برای کهنه کردن فرش از ترکیبات شیمیایی مانند هیپوکلریت کلسیم استفاده می شود. با استفاده از این مواد رنگ های فرش حالتی کهنه و قدیمی پیدا می کنند. این کار که دشوار کردن فرش نام دارد تاثیری در کیفیت یا طول عمر فرش نخواهد داشت. فرش های کهنه نما از نظر ماندگاری و طول عمر تفاوتی با سایر فرش ها ندارند. در این فرش ها نیز از الیاف با کیفیت و مدرنی استفاده می شود که ماندگاری بسیار زیادی دارد.

مزایا فرش وینتیج

1. اولین موضوع و شاید مهمترین مورد صرفه اقتصادی این نوع قالی ها می باشد.

2. فرش وینتیج به خاطر وجود یک تناقض خاص در طراحی باعث شده که شما با یک فرش شیک و خاص رو به رو باشید که با هر سبک دکوراسیون هماهنگی پیدا کرده و به خوبی در کنار وسایل و مبلمان های مدرن بنشیند.

3. قالی های کهنه نما از لحاظ زیست محیطی با برگرداندن قالی ها بدون استفاده می تواند گزینه بسیار مفیدی باشد که می تواند از دست رفتن مواد اولیه جلوگیری کند.

4. این نوع فرش ها بخاطر عدم از دست رفتن کیفیت و زیبایی خود با گذشت زمان باعث شده که ظاهر بهتری پیدا کرده و ساییدگی یا پا خوردگی بیشتر به ظاهر آن لطمه نزند.

5. این نوع فرش ها بر خلاف آنچه که تصور می شود به خاطر عبور از فرآیندهای مختلف برای تولید دارای ماندگاری و دوام بالایی می باشند.

6. فرش وینتیج همچنین از لحاظ شستشو به خاطر کمتر بودن میزان پرز نسبت به فرش های دستباف دارای وزن کمتری می باشد و این کار را بسیار آسان تر می کند.

معایب فرش کهنه نما

1. شاید از لحاظ قیمتی فرش های کهنه نما نسبت به فرش های دستباف گزینه مناسب تری باشد ولی نسبت به فرش های ماشینی این نوع فرش ها دارای قیمت بالاتری می باشند.

2. در بافت فرش های وینتیجی که به سبک فرش های ماشینی طراحی می شوند از نخ ویسکوز و پلی استر استفاده می شود که در بین الیاف اولیه فرش های مختلف دارای کیفیت کمی می باشد.

3. از لحاظ کیفیت نیز استفاده از رج شمار های پایین (چیزی بین 400 تا 700 شانه) باعث شده که این نوع قالی ها دارای ضخامت بالاتر و نرمی کمتری نسبت به سایر فرش ها باشد.

سخن آخر

فرش های وینتیج و کهنه نما برای استفاده در فضا های مدرن امروزی بسیار مناسب هستند . در این دسته از فرش های فانتزی و مدرن طرح های بسیار خاصی استفاده شده است. تنوع بالای این گروه از فرش های ماشینی سلیقه های زیادی را به سمت خود کشیده است. برای خرید بهترین و جدید ترین فرش های وینتیج و کهنه نما نیز فروشگاه قالی کاشان را پیشنهاد می کنیم. در این فروشگاه خرید مستقیم فرش از کارخانه، قیمت ارزان تر و کیفیت عالی را در پی داشته است. ضمانت نامه 10 ساله و ارسال رایگان از مزایای خرید اینترنتی فرش از قالی کاشان است. امیدواریم در این متن توانسته باشیم به سوال فرش وینتیج یا کهنه نما چیست به خوبی پاسخ داده باشیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button