لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/12/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

مشاغل مرتبط با فرش

مشاغل مرتبط با فرش

سلام و درود به همراهان خوب قالی کاشان. ما در این مقاله قصد داریم مشاغل مرتبط با فرش را به شما عزیزان معرفی کنیم. همانطور که میدونید بافتن فرش به دو صورت دستی و ماشینی انجام می‌شود. که هر دو شاخه، شغل های مرتبط به خود را دربرمی‌گیرد. نکته قابل توجهی که به اصالت و پیشینه ی فرش این اثر هنری قوت می‌بخشد، حضور پررنگ آن در خانه های ایرانی هست. شغل فرش بافی طرفداران زیادی در میان خانوم های خانه دار دارد. به دلیل این که می‌تواند از محصولی که خودشان تولید کرده اند کسب درآمد داشته باشند. حال از قالیچه های کوچک گرفته تا فرش هایی با ابعاد بالاتر که به معشیت خانگی کمک های بسیار زیادی کرده است.

در بخش زیر به معرفی مشاغل مرتبط با فرش می پردازیم:

در زمینه مواد اولیه فرش، مشاغل وابسته به قالیبافی عبارتند از:

پشم چین، پشم جور کن، پشم شوی، پشم ریس، ابریشم کش، ابریشم تاب، نقاد، نخ ریس، نخ تاب، حلاج، چرخه چی، انبار دار مواد اولیه،کارشناس پشم، کارشناس ابریشم، کارشناس پتینه و کارشناس امور نساجی

در زمینه نقشه فرش:

طراح نقشه، نقشه کشی، نقطه زن، نسخه بردار، رنگ کاری، تصویر کش، نقشه خوان، کارشناش طراحی ورنگ آمیزی، بایگان نقشه و سرپرست کارگاه نقشه کشی.

در زمینه رنگرزی:

کارگر رنگرز، استاد رنگرز،و کارشناس رنگ

در زمینه ابزار قالی بافی:

نجار دار چوبی، آهنگر دارفلزی و سازنده لوازم بافت قالی

در زمینه بافت و تکمیل:

تون تاب، چله کش، چله دوان، شاگرد قالیباف، قالیباف، قالیباف ارشد (استادکار) شانه کوب، شیرازه دوز، بازرس فنی قالی، عدل بند قالی، رفوگر، قالیشویی، پرداختگر، مسئول آمار فرش، کارشناس فرش، سرپرست کارگاه بافندگی و مدیر مجتمع تولید فرش در زمینه بافت و تکمیل فرش به کار اشتغال دارند.

در زمینه فروش فرش:

مشاغل فروش فرش عبارتند از: کارشناس فروش فرش، ارزیاب قالی، فروشنده سیار، امانت فروش، انباردار فروش، باربر فرش، بازرگان خرده فروش، بازرگان عمده فروش و صادراتچی فرش.

در زمینه آموزش فرش:

مربی فرش، مدرس فرش و استاد فرش در این زمینه مشغول به کارند.

در زمینه پژوهش و تحقیق فرش:

افراد شاغل در این زمینه عبارتند از: کارشناس

سالانه حدود ۳ میلیون متر مربع فرش دستباف در ایران بافته می‌شود که دو سوم آن صادر می‌شود و یک سوم پاسخگوی نیاز داخلی است

در این صنعت شما می‌توانید با کمترین میزان سرمایه گذاری شغل ایجاد کنید؛ می‌توانید یک کارگاه بافندگی راه اندازی کنید و مواد اولیه را با ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال تهیه کنید، اما محصول نهایی دارای ارزش افزوده بالایی است.

ابزار و وسایل مورد نیاز برای شغل قالیباف

  1.  کتاب های آموزشی
  2.  تصاویر مورد نیاز برای آشنایی با این کار
  3.  الیاف طبیعی (شامل پشم، پنبه، ابریشم)
  4.  الیاف مصنوعی
  5.  رنگ های طبیعی
  6.  رنگ های شیمیایی
  7. ترازوی دقیق جهت وزن
  8.  عکس هایی از مواد اولیه
  9.  جدول تناسب مواد اولیه با رجشمار
  10.  تصویر نقشه های متداول قالی که در روی کاغذ چاپ شده است.
  11. نقشه ی قالی
  12.  دار مناسب جهت بافت فرش
  13.  نخ مناسب جهت عملیات چله کشی
  14. متر مربوط به شغل قالیباف
  15.  رو پوش مخصوص کار
  16.  ماسک دهان
  17. کپسول آتش نشانی
  18.  جعبه کمک های اولیه
  19. تصاویر آموزشی ایمنی و بهداشت

 

مرکز ملی فرش ایران، با تصویب قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در مجلس شورای اسلامی، پنج رشته از گرایش های مختلف فرش دستباف، از جمله رنگرزی گیاهی، بافنده خانگی(قالیباف)، نخ ریس سنتی، رنگ آمیزی نقشه فرش و طراحی سنتی فرش از سوی وزارت کار و امور اجتماعی مورد حمایت قرار می‌گیرد.

بر پایه این گزارش، با توجه به ضرورت ایجاد ساز و کارهای لازم و اقدامات موثر و سازنده برای کاهش نرخ بیکاری و استفاده از ظرفیت های مطلوبی که در کسب و کار خانگی وجود دارد؛ توجه و حمایت از مشاغل مرتبط با فرش، می‌تواند به‌عنوان راهکاری مهم برای ایجاد تثبیت و توسعه اشتغال و گامی موثر در رونق و توسعه اقتصادی کشور باشد.
همچنین در این میان ویژگی‌های این حوزه و مشاغل وابسته به قالیبافی، باعث شده است که در میان دیگر کسب و کارهای خانگی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهد.

 

ماهیت رشته فرش

فرش هنر بسیار جذاب و پرطرفداری است که توسط افرادی بسیار خلاق خلق میشود. در گذشته این هنر به شکل یک حرفه نگاه میشد و نحو ادامه  آن به شکل انتقال بود که به صورت نسل به نسل ادامه داشت. اما جالب است بدانید که این رشته چند سالی است که وارد بسیاری از دانشگاه های سرار کشور ما شده است و هدف از این این رشته پرورش بسیاری از متخصصینی است که با دید علمی به صنعت بزرگ فرش نگاه کنند. افرادی که در این رشته تحصیل کرده اند درنهایت به یک کارشناس برای ارزیابی و بررسی  کیفیت فرش تبدیل میشوند.

 

معرفی گرایش های رشته فرش در مقطع کارشناسی

در حال حاظر رشته فرش دارای 4 گرایش رنگرزی، بافت، طراحی، مرمت و تکمیل و سایر زیرانداز ها است.

گرایش رنگرزی

دانشجویان این رشته در زمینه های تکنولوژی مواد رنگرزی، تکنولوژی رنگ و شیمی و شیمی تجزیه اطلاعاتی مطالعه می کنند و با نحونه رنگرزی سنتی و شیمیایی آشنا می شوند.

دروس تخصصی گرایش رنگرزی

کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمایی، شیمی تجزیه و آزمایشگاه، شیمی و تکنولوژی مواد رنگرزی و آزمایشگاه تکنولوژی رنگ، فیزیک الیاف و آزمایشگاه.

گرایش بافت

دانشجویان این گرایش در دوران تحصیل خود به مطالعه نحوه بافت قالی، انوع بافت قالی و گره ها به صورت تخصصی می پردازند.

دروس تخصصی گرایش بافت

حفاظت و مرمت گلیم، بافت فرش 3و4، حفاظت و مرمت فرش 3و4، رنگرزی سنتی 2.

کلام آخر

در این مقاله از سری مقاله های مجموعه قالی کاشان سعی کردیم تا شما را به صورت خلاصه با مشاغل مرتبط با فرش آشنا کنیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات خوبی را در این حوزه در اختیارتان گذاشته باشیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button