لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/07/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

پاک کردن انواع لکه فرش و ترفند های آن

پاک کردن لکه فرش با بهترین و سریع ترین راه ها - فرش کاشان قالی کاشان

لک شدن فرش، اتفاقی است که ممکن است بارها و بارها برای شما پیش بیاید. با توجه به قیمت نسبتا بالای فرش حفظ سلامت و نگهداری فرش امری بسیار مهم است. برای صرفه جویی در هزینه های خانواده و همچنین حفظ زیبایی و ظاهر فرش بدیهی است که باید هر چه سریع تر برای زدودن لکه ها از روی فرش اقدام نمایید. دانستن نحوه پاک کردن انواع لکه های فرش برای خانواده هایی که کودک خردسال دارند، ضروری و کاربردی است. در این قسمت به چند مورد از رایج ترین لکه هایی که ممکن است بر روی فرش ایجاد شود و همچنین راه و روش های از بین بردن آنها اشاره می کنیم.

پاک کردن لکه های فرش

امروزه فرش دستباف و هم چنین فرش ماشینی کالایی گران قیمت محسوب می شوند. از این رو نگهداری و مراقبت از آن فوق العاده مهم و ضروری است. در مورد حفظ و نگهداری فرش در مقالات قبلی نکاتی را بیان کردیم. در این مقاله پیرامون پاک کردن انواع لکه های فرش و ترفند های مختلف آن نکاتی را بیان خواهیم کرد. دانستن روش های پاک کردن این لکه ها به شما کمک می کند بدون داشتن دغدغه و به راحتی لکه های تازه را از فرش پاک کنید.

پاک کردن لکه آدامس 

برای پاک کردن لکه آدامس از روی فرش راحت ترین راه استفاده از یخ است. اگر آدامس بر روی فرش شما افتاده و به آن چسبیده است، اول یک تکه یخ داخل نایلون قرار داده و بر روی آن بگذارید. پس از مدتی آدامس نیز یخ می زند و چسبندگی خود را از دست می دهد. سپس با استفاده از یک کاردک می توانید آن را به آرامی و با احتیاط از روی فرش جدا کنید.

پاک کردن لکه روغن و چربی 

به منظور پاک کردن لکه روغن و چربی از روی فرش، ابتدا روغن را با استفاده از یک قاشق جمع کنید. سپس برای آن که لکه از روی آن پاک شود، یک تکه پارچه سفید یا روزنامه را بر روی قسمت آلوده شده فرش قرار دهید. سپس روی آن اتوی نیمه گرم بکشید تا به آرامی لکه روغن جذب روزنامه یا پارچه سفید شود. در فرش های ارزان قیمت مانند فرش 500 شانه که اغلب با نخ های پلی استر بافته می شوند نباید جسم داغ را روی فرش قرار داد. روش دیگر نیز استفاده از صابون و سرکه است. برای این کار ابتدا حوله آغشته به سرکه را روی فرش کشیده و سپس با صابون آن را تمیز کنید.

پاک کردن انواع لکه های فرش - پاک کردن لکه روغن از روی فرش - فرش کاشان قالی کاشان

پاک کردن لکه دوده 

یکی از لکه های سرسخت فرش دوده است. دوده به دلیل دارا بودن چربی اگر به سرعت پاک نشود دردسر زیادی به دنبال دارد. برای زدودن لکه دوده از فرش ها و همچنین پاک کردن دوده از روی موکت های تیره رنگ، استفاده از نمک عالی است. در ابتدا با دستمالی مرطوب دوده های اضافی روی فرش را بردارید. بدین صورت از پخش شدن دوده بیش تر روی فرش جلوگیری می کنید. در فرش های ضخیم مانند فرش 700 شانه این کار اهمیت ویژه ای دارد. سپس نمک را روی محدوده مورد نظر پاشیده تا دوده را جذب کند. شما می توانید بعد از یک ساعت و نیم نمک ها را با جارو برقی جمع کنید.

پاک کردن لکه چای، نسکافه و قهوه

اگر قطره ای چای یا قهوه بر روی فرش ریخت، نگران نباشید. شما می توانید مقداری ماءالشعیر روی لکه ی به وجود آمده بریزید چند ثانیه صبر کنید سپس با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید . دقت داشته باشید اگر زمان زیادی از ریختن قهوه و چای روی فرش شما گذشته است ممکن است مجبور باشید چند مرتبه این کار را تکرار کنید . روش دیگر نیز استفاده از شامپو فرش یا محلول آب و مایع ظرفشویی است.

پاک کردن لکه رنگ 

برای پاک کردن لکه های رنگ از روی فرش در مرجله اول با استفاده از دستمال کاغذی تا حد امکان رنگ را از بافت فرش جدا کنید. البته مراقب باشید رنگ را بیش تر روی فرش پخش نکنید. بعد از این کار باید با استفاده از دستمال آغشته به مقداری تینر به شکل ضربه ای رنگ را از بافت فرش جدا کنید. سپس فرش را با آب و مواد شوینده تمیز کنید. اگر بعد از شستن فرش بوی تینر از بین نرفته بود می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. ریختن جوش شیرین روی فرش قبل از جارو زدن باعث از بین رفتن بوی بد فرش می شود.

فرش کاشان قالی کاشان پاک کردن انواع لکه های فرش - پاک کردن لکه رنگ از روی فرش

پاک کردن لکه خون 

برای پاک کردن لکه خون از روی فرش بهترین راه استفاده از محلول آب و نمک است. برای این کار مقداری نمک و آب را در ظرفی ریخته و به خوبی مخلوط کنید. سپس در صورتی که لکه خون در گوشه های فرش بود می توانید گوشه فرش را درون ظرف آب و نمک بخیسانید. در غیر این صورت با استفاده از مقداری پنبه آب و نمک را روی لکه فشار دهید. این کار را به آرامی و چندین مرتبه تکرار کنید. سپس با استفاده از قاشق لکه خون و آب را از روی فرش جمع کنید. این کار را به خوبی انجام دهید تا نمک در بافت فرش باقی نماند. بسته به جنس نخ فرش زمان پاک شدن لکه متغیر خواهد بود. در فرش های پلی استر می توان گفت پاک کردن لکه ها زمان کم تری می برد.

پاک کردن لکه نوشابه 

لکه ایجاد شده به وسیله نوشابه فوق العاده چسبناک است و باید به سرعت آن را پاک کرد. در غیر این صورت و با گذشت زمان علاوه بر سخت تر شدن پاک لکه، حشرات و مورچه ها نیز در محل لکه جمع می شوند.  در پاک کردن لکه تازه نوشابه باید دقت داشته باشید به هیچ عنوان دستمال روی آن نکشید. این کار باعث می شود نوشابه بیش تر به درون بافت فرش نفوذ کند و پاک کردن آن سخت تر شود. بهترین وسیله برای برداشتن این لکه دستمال کاغذی ضخیم است. در پاک کردن لکه فرش سریع عمل کردن بسیار مهم است و نتیجه خیلی بهتری در پی دارد.

برای پاک کردن لکه نوشابه نیز استفاده از نمک معجزه می کند. اگر می خواهید از مواد شوینده در این کار استفاده نکنید می توانید از نمک خوراکی به عنوان جایگزین استفاده کنید. برای این کار ابتدا نمک را روی لکه نوشابه پاشیده و سپس تکه ای اسفنج روی نمک ها بکشید تا لکه نوشابه را به خوبی پاک کند. بعد از پاک شدن لکه نوشابه با استفاده از دستمال و آب گرم بافت فرش را به خوبی تمیز کنید.

پاک کردن لکه جوهر 

برای از بین بردن لکه جوهر یا ماژیک از روی فرش معمولا از سرکه سفید استفاده می شود. در این مورد ابتدا لکه جوهر را کاملا با سرکه سفید آغشته کنید. کمی صبر کنید تا لکه به خوبی با سرکه مخلوط شود. پس از مدتی می توانید با استفاده از حوله نخی و آب گرم به آرامی لکه جوهر را از فرش پاک کنید. برخی برای پاک کردن لکه جوهر از فرش استفاده از ماست و شامپو بچه را نیز مناسب می دانند.

نکات مراقبت کردن از فرش

1-فرش را دور از رطوبت نگه دارید: رطوبت یک عامل خطرناک و تدریجی برای پوساندن فرش زیر پایتان است . بسیاری از فرش هایی که به کارگاه رفوگری فرش ما  آورده میشوند اکثرا این فرش ها پوسیده هستند و عامل این پوسیدگی در اکثر موقع رطوبت است که به صورت تدریجی باعث پوسیدگی فرش شده است. 

2-عدم هوارسانی به فرش یک عامل پوسیدگی فرش:  عدم هوارسانی به فرش میتواند یک عامل پوسیدگی فرش باشید مثلا اگر فرشتان را انبار کرده اید و در کاور مخصوص به خود آنرا نگه داری میکنید بهتر است هرچند وقت یک بار آنرا از کاور دربیاورید و فرش را به صورت کامل باز کنید .  یا اگر روی فرش جسم یا اثاثیه سنگینی قرار گرفته حتما هرچند وقت یکبار فرش را بیرون بکشید.

3-آسیب فرش را جدی بگیرید: پارگی، سوختگی ، پوسیدگی،و … در هر ابعادی (چه کوچک و چه بزرگ) از جمله مواردی هستند که ممکن است فرشتان به آن نیز دچار شود. در صورتی که فرش شما به هر دلیلی دچار این موارد شد باید سریعا آنرا به یک رفوگر حرفه ای در شهرتان بسپارید تا آنرا ترمیم کند.

4- از کف پوش مناسب استفاده کنید: زمانی که حرف از مراقبت فرش ماشینی میشود اکثر افراد فکر میکنند تنها محافظت از رویه فرش مهم است در صورتی که پشت فرش هم از اهمیت زیادی برخوردار است . استفاده از یک کف پوش مناسب  مانند : پارکت ، سرامیک یا موکت میتواند به طرز عجیبی از پشت فرش ماشینی شما از ناهمواری ها حفاظت کند .

کلام آخر

در این مقاله در قالی کاشان سعی شد انواع لکه های فرش و بهترین روش های پاک کردن آن ها بازگو شود. امیدواریم این نکته ها مورد استفاده شما قرار گیرد و در پاک کردن فرش به شما کم کند. ذکر این نکته نیز الزامی است که اگر به زیبایی فرش خود اهمیت زیادی می دهید بهتر است برای پاک کردن فرش از قالی شویی های معتبر کمک بگیرید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button