لطفا قبل از ثبت سفارش، موجودی و قیمت روز را سوال نمایید: تماس، واتساپ، ایتا، روبیکا: 09130677797 – تاریخ بروزرسانی: 1402/07/15 ⭐ پاسخگویی تلفنی "8 الی 16" - چت آنلاین "8 الی 2 بامداد" (تعطیلات فقط پاسخگویی آنلاین)⭐

فرش 1600 شانه، حقیقت یا دروغ

فرش 1600 شانه حقیقت یا دروغ قالی کاشان

این روزها در برخی تبلیغات محیطی با عنوان هایی مانند ” تولید نخستین فرش 1600 شانه جهان ” مواجه می شویم که توجه مخاطبان و مشتریان فرش ماشینی را به خود جلب نموده است. در پی سوالاتی که برخی از عزیزان در این خصوص داشتند و شبهه هایی که در ذهنشان ایجاد شده بود در رابطه امکان تولید فرش 1600 شانه تراکم 4800 و تفاوت آن با فرش 1500 شانه تراکم 4500، تصمیم گرفتیم که خبر تولید فرش 1600 شانه را مورد بررسی دقیق تر قرار داده و درستی و نادرستی آن را برای شما بزرگواران شفاف سازی کنیم. لطفا زود قضاوت نکنید و این متن را تا انتها مطالعه نمایید!

فرش ماشینی خوب چه خصوصیاتی دارد؟

ما فکر می‌کنیم که علاوه بر در نظر گرفتن اصول دکوراسیونی در انتخاب فرش با طرح و ابعاد مناسب، آشنایی و توجه به 4 مورد فنی زیر نیز برای خرید یک فرش ماشینی خوب ضروری است. 

  1. شانه (تعداد ریشه یا گره‌ها در یک متر عرضی فرش)
  2. تراکم (تعداد گره‌ها در یک متر طولی فرش)
  3. جنس الیاف (بسیار مهم است که حساسیت‌زا نبوده و پرز ندهد)
  4. دستگاه بافت (هر چقدر از دستگاه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری برای بافت فرش ماشینی استفاده شود، فرش کیفیت بیشتری خواهد داشت)

شانه و تراکم فرش با میزان ظرافت و استحکام آن رابطه مستقیمی دارند. می‌دانیم که هرچقدر فرش ماشینی شانه بیشتری داشته باشد بافت ریز‌تر و ظرافت بیشتری دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که به این فرش‌ها، فرش ماشینی دستبافت گونه نیز گفته می‌شود.

تراکم طولی فرش ماشینی نیز معمولا چیزی حدود 3 برابر تراکم عرضی آن است که هر چقدر بیشتر باشد استحکام و ماندگاری فرش بیشتر است.

به طورکلی این از امتیازات فرش است که شانه و تراکم بالایی داشته باشد. البته نه به این معنی که فرش‌های با تراکم کم‌تر لزوما بدون کیفیت هستند. در واقع همه چیز نسبی بوده و باید با توجه به بودجه و کاربردی که فرش برای‌تان دارد، بهترین گزینه را انتخاب کنید. 

تحلیل خبری و اطلاعاتی فرش 1600 شانه

در مرحله نخست این شبهه وجود دارد که هر محصول جدیدی یک شرکت تولیدکننده دارد، به ویژه محصولات خاص همچون دستگاه های نساجی و به طور خاص تر دستگاه های بافت و تولید فرش ماشینی – تولید کننده های شاخص و شناخته شده ای دارند که برای تمامی فعالان این صنعت شناخته شده اند. بنابراین اگر دستگاه 1600 شانه تولید خود را آغاز کرده باشد،  مطمئنا از طریق وبسایت رسمی شرکت تولیدکننده آن منتشر می شود.

شرکت های تولیدکننده دستگاه های بافت فرش ماشینی در حال حاضر منحصر شده اند به دو شرکت وندویل و شرکت شونهر. این دو شرکت مشهور و معتبر تولیدکنده دستگاه های فرشبافی در تا زمان نگارش این مقاله (آبانماه 1398 شمسی) هیچگونه خبری را در خصوص تولید، عرضه و یا حتی تصمیم گیری در این رابطه را در وبسایت های رسمی خود منتشر نکرده اند.

بررسی امکان فنی تولید فرش 1600 شانه

نکته بعدی که باید به آن توجه کرد، همانگونه که در مقاله مربوط به ” شانه فرش ” و ” تراکم فرش به طور کامل توضیح دادیم، تراکم فرش (که منظور همان تراکم طولی فرش است)، به راحتی قابل تغییر و کم و زیاد کردن است. اما در مورد شانه فرش ماجرا بسیار متفاوت است. در حقیقت، تغییر در شانه فرش نه تنها در بعضی موارد غیرممکن است، بلکه در مواردی هم که امکان افزایش شانه وجود دارد، با چالشهایی رو برو است که این کار را فقط با انجام تغییرات فنی و طراحی مجدد دستگاه ممکن می سازد.

البته بدیهی است که منظور ما از افزایش شانه فرش، آن گونه ای است که بر روی یک دستگاه بافندگی اعمال می شود تا آن را به سطح بالاتر ارتقاع دهد. مثلا تبدیل و ارتقاء دستگاه تولید فرش 700 شانه به 1000 شانه و یا ارتقاء دستگاه تولید فرش 1000 شانه به فرش 1200 شانه و یا ارتقاء دستگاه فرش 1500 شانه به شانه ای بالاتر. و روشن است که ساخت و تولید دستگاههای بافت فرش با شانه بالاتر ممکن است و مورد بحث ما در اینجا نیست.

افزایش شانه فرش دارای چه چالش هایی است؟

یکی از چالش های افزایش شانه یک دستگاه بافندگی تغییراتی است که باید در ساختار و قطعات و دیگر موارد فنی صورت گیرد. بنابر این اگر شرکتی بخواهد با انجام تغییراتی در دستگاه آن را به شانه بالاتر تبدیل نماید، باید خود را آماده محدودیتهایی در تولید و راندمان فرش و همچنین انجام تغییرات در طراحی دستگاه نماید. این موارد مسلما مستلزم صرف هزینه زیاد است. علاوه بر این مدت زمانی که برای این تغییر نیاز است معمولا مدت طولانی است که در این مدت چرخ تولید شرکت از کار می افتد و این نیز یکی دیگر از زیان های انجام این تغییر است.

بعلاوه وقتی دستگاه بافت فرش ماشینی که معمولا عرض آن 3 متر است به شانه بالاتر ارتقاء می یابد، ناچار باید افزایش شانه و تراکم عرضی را به شکلی جبران نماید. این امر سبب می شود که دستگاه تبدیل شده که قبلا می توانست هر فرشی را تا عرض 3 متر ببافد پس از این تغییر نهایتا می تواند تا عرض 2.5 متر بافت نماید. به عبارت دیگر دیگر امکان فرش 12 متری (3*4) با چنین دستگاهی وجود نخواهد داشت و نهایتا این دستگاه می تواند فرش 9 متری (2.5*3.5 متری) تولید کند.

مسلما این یک محدودیت بسیار مهم برای یک دستگاه تولید فرش ماشینی است که باعث می شود فقط شرکت هایی تن به این کار دهند که بیش از یک دستگاه بافندگی در یک گروه دارند و یا عرض دستگاه های بافندگی فرش آنها بیش از 3متر باشد. با تمام این اوصاف و با در نظر گرفتن هزینه هایی که افزایش شانه فرش ماشینی دارد، باز برخی از شرکتها با جمع بندی مجموع سود و زیانی که در بلند مدت حاصل می کنند اقدام به انجام این کار کرده و می کنند.

آیا فرش 1600 شانه تولید شده است؟

بنابراین با توجه به نکاتی و چالشهایی که در بالا ذکر شد اگر شرکتی بتواند بر تمامی چالشهای پیش روی خود غلبه کند، مسلما امکان تولید و بافت فرش 1600 شانه امری در دسترس و ممکن خواهد بود. بنابر این اگر شرکتی بخواهد فرش 1600 شانه تولید و این کار را با ارتقا دستگاه پایین تر انجام دهد و با محدودیت عرض دستگاه نیز مواجه نشود کافی است که اولا، یک دستگاه فرش 1200 شانه با عرض 4 متر داشته باشد. ثانیا هزینه های طراحی مجدد و انجام تغییرات در بافت و غیره تقبل کند.

به عبارت ساده تر دستگاه تولید فرش 1200 شانه با عرض 4 متر امکان تبدیل شده به دستگاه 1600 شانه با عرض 3 متر را دارد. خیلی ساده و خودمانی اگر بخواهیم با یک مثال (ن نه چندان دقیق) بیان کنیم به این شکل می شود که وقتی شما تراکم 1200 را که در 4متری وجود دارد، فشرده کنید می توانید تراکم 1600 را در 3 متر داته باشید!

با توجه به شواهد و قراین موجود و مطالبی که در بالا ذکر شد باید بگوییم که در حال حاضر (تا زمان نگارش این مطلب – پاییز 1398 شمسی ) اگرچه دو شرکت بزرگ و شناخته دستگاههای تولید فرش ماشینی، تا کنون دستگاه های ویژه تولید فرش ماشینی با شانه بالاتر از 1500 تولید نکرده اند و به همین دلیل در سایت آنها نیز مطلبی در این خصوص درج نشده است اما امکان تولید فرش 1600 شانه با تراکم 4800 وجود دارد و شرکت فرش خاطره کویر کاشان ، نخستین شرکتی است که اقدام به تولید فرش 1600 شانه نموده است.

درباره فرش 1600 شانه بیشتر بدانید

فرش 1600 شانه به عنوان یکی از انواع بسیار ظریف فرش ماشینی معرفی می‌شود که بافت ویژه آن حالت دستبافت گونه به فرش بخشیده و دارای تراکم 4800 است. این مدل از فرش های ماشینی دارای گره های بسیار فشرده تری به نسبت دیگر فرش های ماشینی هستند که موجب شده تا فرش ضخامت بسیار کمتری داشته باشد و به همین دلیل معمولا برای مکان های کم تردد و لوکس یا به عبارتی به عنوان فرش زینتی از آن استفاده گردد. تعداد رنگ بندی قرار گرفته در پالت بافت این فرش های ماشینی بیش از 10 رنگ است و شما می‌توانید تعداد 12 تا 14 رنگ را برای بافت آن در سری محصولات ارائه شده در بازار مشاهده نمایید که زیبایی نقش و نگار فرش را در پی دارد. 

همان طور که می‌دانید افزایش شانه و تراکم فرش است که منجر به ریزبافتی یک محصول و ارائه فرش ظریف به بازار می‌شود که در میان فرش های تراکم بالا، انتخاب این سری از فرش 1600 شانه جدید می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد مشکل پسند باشد که به دکوراسیون های خاص علاقه مند هستند و برای زینت بخشیدن به منازل خود به دنبال فرش های گرانبها و نفیس هم چون فرش نفیس 1600 شانه هستند که قابل رقابت با نمونه قالی های دستباف است؛ اگرچه شما خواهید توانست با انتخاب این فرش برای خرید به نسبت فرش دستباف هزینه کمتری را صرف کنید.

چگونه ادعای فروشندگان را ارزیابی کنم؟

شما می توانید درستی و نادرستی مطالبی را که در تبلیغات به چشم می خورد، با روش هایی که ما در همین وبسایت در رابطه با آموزش کامل فرش ماشینی، در اختیار شما قرار می دهیم بسنجید. و قیمت فرش 1500 شانه ، 1600 شانه 1200 شانه و … را درست ارزیابی کنید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

با مهر و ارادت

محمد حسین ارشدی بیدگلی

کارشناس و مشاور فرش ماشینی

.

.

در صورت تمایل برای اینکه آموزش های ساده و کاربردی ما را در رابطه با فرش ماشینی دنبال کنید و جلوی کلاهبرداران را بگیرید، می توانید با عضویت رایگان در سایت قالی کاشان، از این مطالب بهره مند شود.

 

  لطفا همین الان، هر گونه سوال و نظری در رابطه با این مطلب دارید، در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. حتما سوالات و نظررات شما به کاملتر شدن مطالب و بهبود عملکرد ما کمک زیادی خواهد کرد.

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  1. حمید گفت:

    سلام ، آیا فرش ابریشم تنسل وجود دارد یا خیر ،ارزش واقعی اون چقدره

    • مدیریت سایت گفت:

      با سلام و سپاس از مشارکتتون
      تا این لحظه و با بررسی هایی که انجام داده ایم، به دلیل قیمت بالای تمام شده ، فرش تنسل در ایران تولید نمیشه.
      علاوه بر این تنسل الیاف گیاهی نانو هست و ربطی به ابریشم که از کرم ابریشم گرفته میشه نداره.
      امکان داره به دلیل نرمی این الیاف و انگیزه های بازاریابی ، به اون ابریشم تنسل گفته بشه. اما نباید با فرش ابریشم که بسیار گران هست، اشتباه گرفته بشه.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
Call Now Button